اخبار خودرو ایران
خصوصی سازی تنها راه برون رفت صنعت خودرو از بحران

طراحی 11 خودرو روی پلتفرم ملی تعاون

چهارشنبه - ۱۹ آبان ۱۴۰۰
خواندن 5 دقیقه
پلتفرم تعاون چکاد صنعت فلاح3

هلدینگ چکاد صنعت فلاح یک شرکت تعاونی فعال در زمینه قطعه سازی بوده که با اتکا به دانش قطعه سازان بومی و همچنین همکاری با دانش آموختگان دانشگاه های کشور اقدام به معرفی پلتفرم ملی تعاون در سال 1398 کرده و قصد دارد که طی دو سال آینده و پس از تولید مدل های پروتوتایپ و تست و بررسی، اولین محصول خود را روی پلتفرم تعاون راهی بازار کشور کند.

به گزارش خودرونویس، علی یکه فلاح موسس و مالک هلدینگ چکاد راه برون رفت صنعت خودروسازی کشور از بحران و پیشرفت این صنعت را واگذاری به بخش خصوصی می داند، اما متاسفانه موانع زیادی جلوی خصوصی سازی در صنعت خودروسازی کشور را گرفته است. اما خوشبختانه در کشور حدود 10 شرکت خودروسازی خصوصی نیز وجود دارد که برای رشد این صنعت باید از این شرکت های خصوصی حمایت کرد.

گروه چکاد نیز با استفاده از تعامل بین دانشگاهیان و صنعتگران اقدام به معرفی پلتفرم ملی تعاون کرد تا بتواند در آینده خودرویی در شان مردم به بازار ایران عرضه کند. البته فعالیت اصلی گروه چکاد تولید انواع قطعات فلزی بدنه خودرو بوده، ولی به حمایت علی یکه فلاح این شرکت به طراحی خودرو نیز ورود کرده است. مدیر پروژه پلتفرم ملی تعاون خلخالی بوده که عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت بوده و مدیر تیم طراحی این پلتفرم ملیست.

به گفته خلخالی خودروسازی در ایران باید به سمتی برود که خودرو در بخش خصوصی و در تیراژ بالا تولید شود و اولین اقدام جدی در این زمینه به همت یکه فلاح شکل گرفته که با اتکا به توان قطعه سازان داخلی این پلتفرم طراحی شد. به عبارتی قطعه سازان با استفاده از دانش بومی به صنعت خودروسازی نیز ورود کرده اند.

قرار است که در نهایت 11 محصول روی پلتفرم ملی تعاون توسعه پیدا کنند که سه محصول سدان، دو محصول هاچبک، دو پیکاپ، دو کراس اوور و دو خودروی الکتریکی روی این پلتفرم تولید خواهد شد. در حال حاضر طراحی این 11 محصول انجام شده و در حال ساخت اولین نمونه پروتوتایپ قرار دارند. زمانی که تعداد 50 عدد نمونه پروتوتایپ از اولین ثمره پلتفرم تعاون که خودرویی سدان بوده تولید شود و تست و بررسی کاملی روی آن انجام شود، هلدینگ چکاد ابتدا تولید آزمایشی این خودرو و سپس تولید انبوه آن را آغاز می کند و برای تولید سالانه 200 هزار دستگاه برنامه ریزی کرده است. لازم به ذکر است که طراحی پلتفرم تعاون با همکاری انجمن قطعه سازان همگن صورت گرفته و در حال حاضر دو سال تا معرفی محصول سدان توسعه یافته روی این پلتفرم فاصله داریم که گروه چکاد تصمیم دارد این فاصله زمانی را به یک سال و نیم کاهش دهد.

پلتفرم تعاون چکاد صنعت فلاح3

لازم به ذکر است که هلدینگ چکاد صنعت یک شرکت تعاونی در شهر ابهر زنجان بوده که از سال 1394 تا 1400 به عنوان تعاونی برتر استان و در سال 1399 تعاونی تولیدی برتر کشور انتخاب شد. این شرکت به تازگی تعاونی قطعه سازان خودرویی کشور را تاسیس کرد و در این زمینه از تمام قطعه سازان فعال در کشور دعوت می کند تا در پروژه تولید خودروی ملی روی پلتفرم تعاون فعالیت کنند و با عضویت در این تعاونی به نوعی در این پروژه سهامدار و شریک می شوند.

پلتفرم تعاون به نحوی طراحی شده که مطابق با زیرساخت قطعه سازان باشد؛ گروه چکاد هم بدنه ساز بوده و قادر به تولید بدنه انواع خودرو با استاندارد روز دنیاست. در خصوص مشخصات فنی تعاون، تیم توسعه پلتفرم در حال بررسی سه گزینه مختلف هستند. یک گزینه استفاده از پیشرانه TU5 یا Tu5 پلاس ایران خودروست. گزینه دیگر تامین پیشرانه از کارخانه تیوان بوده که کم مصرف ترین پیشرانه های ایران را با استاندارد AVL اتریش تولید می کنند. گزینه دیگر هم تامین پیشرانه و گیربکس از خارج از کشور است. در زمینه گیربکس هم امکان برای تولید گیربکس دستی در ایران اقدامات خوبی صورت گرفته، در خصوص گیربکس اتوماتیک نیز اقداماتی در دست اجرا بوده که به وسیله جوینت ونچرهای خارجی می توان آن را تامین کرد.

در حال سرمایه ای در حدود 11 هزار میلیارد تومان برای تولید خودرویی با تیراژ 200 هزار دستگاه در سال نیاز بوده که تعاونی چکاد در حال تامین این سرمایه هستند. برای طراحی خودرو نیز مبلغی معادل 20 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز بوده که این مبلغ توسط گروه صنعتی چکاد تامین شده است.

پلتفرم تعاون چکاد صنعت فلاح3

فعالیت چکاد در زمینه قطعه سازی

شرکت چکاد صنعت فلاح از سال 1378 فعالیت خود را در زمینه تولید قطعات بدنه دوو ماتیز و سیلو شروع کرد. ولی با خریداری شدن دوو توسط جنرال موتورز آمریکا، این شرکت اولین قطعه سازی بود که از تحریم ها در دهه هفتاد شمسی ضربه خورد. سپس این شرکت 85 درصد قطعات بدنه ون سایپا را تولید کرد و در حال حاضر نیز توان تولید قطعات بدنه و اتاق کامل یک خودرو را دارد. از این رو بسیاری از شرکت های خصوصی که در حال عرضه محصولات چینی به صورت مونتاژی یا وارداتی هستند، می توانند از این توانایی و ظرفیت موجود در گروه چکاد استفاده کنند.

یکی دیگر از فعالیت های چکاد که طی دو ماه آینده ثمره آن مشخص می شود، توسعه پلتفرم فروش قطعه یدکی خودرو به نام چکاد پارت بوده که مشتریان با ورود به این نرم افزار می توانند قطعه مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنند. در این پلتفرم فروش قطعه تمامی قطعه سازان حضور دارند و فعالیت آن به صورت رسمی از دو ماه آینده آغاز خواهد شد.

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟