اخبار خودرو ایران
خودرونویس گزارش می‌دهد؛

صفر تا صد واردات خودرو توسط جانبازان + اسامی مدل‌ها

سه شنبه - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

طی چند وقت اخیر بحث واردات و ثبت نام خودرو توسط جانبازان به شدت داغ شده است.

طی چند وقت اخیر بحث واردات و ثبت نام خودرو توسط جانبازان به شدت داغ شده است.

به گزارش خودرونویس،واردات و ثبت نام خودرو به شدت جنجالی شد چرا که حتی برخی از افراد سراغ فروش حواله‌های خود با قیمت‌های عجیب و غریب در بازار رفتند. در این میان مدل‌هایی نیز که برای ثبت‌نام توسط جانبازان در نظر گرفته شد مورد بحث بسیاری قرار گرفت. در ادامه قصد داریم به تمام ابعاد واردات خودرو و همچنین ثبت نام انواع مدل‌های آن برای جانبازان بپردازیم. با خودرونویس همراه باشید.

کدام مدل‌ها برای ثبت نام جانبازان در نظر گرفته شد؟

خودروهای از جمله فیات تیپو کراس، نیسان قشقایی، تویوتا ونزا، جی‌ای سی G۸، فولکس واگن اطلس، مینی کانتریمن، فیات ۵۰۰ ایکس هیبرید، تویوتا کمری هیبرید، نیسان ایکس تریل و ب‌ام‌و ۳۱۸ سدان جزو اصلی‌ترین مدل‌هایی هستند که برای ثبت نام توسط جانبازان در نظر گرفته شد.

اما در این میان یک خبر مهم هم رسید و آن بازگشت خودروهای رنو به ایران بود. البته خودروهای رنو شامل کولئوس و تلیسمان برای جانبازان در نظر گرفته شد. علاوه بر این محصولات فولکس واگن شامل گلف، تیگوان و توندر نیز برای جانبازان به کشور آمده است.

ثبت نام خودروهای جانبازان

ثبت نام خودروهای وارداتی جانبازان از تاریخ ۷ بهمن طی سه مرحله شروع شد و در تاریخ ۱۳ بهمن نیز مهلت ثبت نام به پایان رسید.

جنجال فروش حواله

در این میان که ثبت نام خودروهای وارداتی برای جانبازان در جریان بود فروش حواله‌ها مانند بمب در فضای مجازی صدا به پا کرد. اگر سری به فضای مجازی بزنید همچنان نیز حواله خودروهای وارداتی جانبازان با قیمت‌های عجیب و غریب تا نرخ ۴ میلیارد تومان نیز به فروش می‌رسد.

خرید حواله و واردات خودرو توسط غول خودروسازی

نکته جالب‌تر این که سایپا هم به عنوان یک خریدار حواله وارد عمل شده است. این خودروسازی نیز با انتشار خبری اعلام کرد که خرید حواله وارداتی جانبازان را خریداری می‌کند.

شروط خرید حواله توسط سایپا نیز به شرح زیر است:

١- انجام فرآیند خرید و واردات خودرو برای جانبازان محترم، بدین صورتکه ۵۰ درصد هزینه‌های مربوط به خرید حمل و ترخیص خودرو در ابتدا توسط آنان پرداخت و الباقی پس از ترخیص خودرو با احتساب هزینه‌های کارگزاری انجام شده به این شرکت پرداخت شود.

۲- خرید حواله خودروی جانبازان معزز، بدین نحو که پس از کشف و توافق نرخ حواله، مجوز پیش‌فروش این خودروها توسط آن معاونت صادر و پس از اخذ مبلغ پیش پرداخت از خریداران نهایی، ۵۰ درصد نرخ حواله به جانبازان گرانقدر پرداخت و مابقی نیز پس از واردات خودرو و تکمیل وجه مشتریان به این عزیزان پرداخت شود.

شرایط واردات خودرو توسط جانبازان

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید، در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد جانبازان دارای بیش از ۵۰ درصد جانبازی، طبق قانون بودجه می‌توانند مشمول واردات خودرو شوند.

وی در این باره توضیح داد: دو سه ممنوعیت وجود داشت که ممنوعیت پنج ساله فروش خودروی وارداتی یکی از آنها بود. مسئله بعدی که امروز با حمایت وزیر صمت در هیات دولت تعیین تکلیف شد، مجوز خودروی وارداتی تا رنج نرخ ۳۵ هزار یورویی بود. با این مصوبه جانبازان می‌توانند هم خودشان خودرو وارد کنند یا می‌توانند از طریق شرکت‌های معرفی شده از سوی وزارت صمت اقدام کنند. این مجوز در آیین‌نامه قبلی محدود به شرکت‌های معرفی شده توسط وزارت صمت بود.

در ادامه شرایط واردات خودرو توسط جانبازان نیز با جزئيات آورده شده است:

  • داشتن کارت ایثارگری و جانبازی معتبر
  • جانبازی بالای ۵۰ درصد (به تفکیک درصد جانبازی، خودروهای خاصی به متقاضی تعلق می‌گیرد)؛
  • داشتن حداقل ۵ سال سابقه بیمه‌پردازی
  • عدم استفاده قبلی از تسهیلات خودرو از سایر دستگاه‌های اجرایی
5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟