دردسرهای هوشمند نشدن جایگاه های CNG

سه شنبه - ۱۷ آبان ۱۴۰۱
خواندن 3 دقیقه
جایگاه-های-CNG

عضو انجمن سی ان جی کشور گفت: ارتقا نیافتن ایمنی جایگاه های سی ان جی و خودروهای دوگانه سوز بر خلاف مصوبه هیئت وزیران، عامل اصلی عدم استقبال از سوخت سی ان جی به جای بنزین است.

به گزارش خودرونویس، محسن جوهری  افزود: طبق مصوبه ای در تاریخ 2۵ اسفند سال ۹۷ از سوی هیئت وزیران، وزارتخانه های نفت، کشور (پلیس راهور) و صمت (سازمان ملی استاندارد)، موظف به هوشمند سازی جایگاه های سوخت و بالا بردن ضریب ایمنی خودروهای دوگانه سوز شدند که مهلت اجرای آن مصوبه، تا یکم دی سال ۹۸ بود که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

وی تصریح کرد: قرار بود سامانه های سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) و irngv (سامانه خودروهای دوگانه سوز) به سامانه هوشمند جایگاه های سی ان جی متصل شوند تا اطلاعات خودروهای دوگانه سوزی که به جایگاه های سی ان جی مراجعه می کنند، به این سامانه ارسال شود که هدف این طرح، ارتقا ایمنی در تردد خودروهای دوگانه سوز بود.

آقای جوهری ادامه داد: به دلیل عدم اجرای این مصوبه، حوادثی را در جایگاه ها داشتیم که خسارت های جانی و مالی برای مردم و جایگاهداران در پی داشته اند. خسارت مالی اجرایی نشدن آن برای دولت هم این بود که مصرف سی ان جی افزایش پیدا نکرده است.

وی گفت: بسیاری از مردمی که علاقه مند به استفاده از سوخت ارزان و پاک سی ان جی هستند، به دلیل نگرانی از این موضوع، خودروهای خود را تبدیل به دوگانه سوز نکردند و حتی بسیاری از افراد که خودرو دوگانه سوز دارند، به علت همین نگرانی، از سی ان جی استفاده نمی کنند. هرقدر دولت در رابطه با ایمنی خودروهای دوگانه سوز تعلل داشته باشد، به ضرر دولت و مردم است زیرا هزینه این کار افزایش پیدا می کند.

وجود هزار میلیارد تومان منبع برای هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی

عضو انجمن سی ان جی کشور تاکید کرد: مصوبه هیئت وزیران، مبلغ 392 ریال به ازای هر مترمکعب سی ان جی را برای هوشمندسازی جایگاه های عرضه این سوخت در نظر گرفت، اما این موضوع از ابتدای سال 99 تغییراتی را داشت و کمی کاهش پیدا کرد.

دولت امسال 370 میلیارد تومان بودجه برای هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی در نظر گرفته و پیش بینی می شود که همراه با افزایش فروش، حدود هزار میلیارد تومان برای این امر، پول وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: قیمت سی ان جی 453 تومان بود که با مصوبه جدید دولت، به 570 تومان افزایش یافت که البته این افزایش را دولت به جایگاهداران پرداخت می کند، بنابراین، هزینه جدیدی از مردم دریافت نخواهد شد و در حال حاضر، در ازای هر مترمکعب سی ان جی، حدود 150 ریال بابت هوشمندسازی از مردم اخذ می شود. اگر این افزایش قیمت از مردم دریافت می شد، فاصله قیمتی سی ان جی و بنزین کمتر می شد و ممکن بود مصرف سی ان جی را تحت تاثیر قرار دهد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟