اخبار خودرو ایران

خودرو ارزان‌تر می‌شود؟

پنجشنبه - ۶ مهر ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

بازار خودرو ماه‌هاست که در رکود به سر می‌برد و در یک ماه اخیر این رکود سنگین‌تر شده است. با این‌حال انتظارات کاهشی، همچنان خریدار و فروشنده را چشم‌ انتظار تحولات آینده بازار نگه‌ داشته و معاملات را در نقطه صفر متوقف کرده است.

به گزارش خودرونویس،بازار خودرو ماه‌هاست که در رکود به سر می‌برد و در یک ماه اخیر این رکود سنگین‌تر شده است. با این‌حال انتظارات کاهشی، همچنان خریدار و فروشنده را چشم‌ انتظار تحولات آینده بازار نگه‌ داشته و معاملات را در نقطه صفر متوقف کرده است.

رصد قیمت‌های کف بازار خودرو حاکی از این است که روند کاهش قیمت در یک ماه اخیر متوقف شده و بازار نوسان بسیار اندکی را در قیمت‌ها شاهد بوده است. با این‌حال انتظارات کاهشی، همچنان خریدار و فروشنده را چشم‌ انتظار تحولات آینده بازار نگه‌ داشته و معاملات را در نقطه صفر متوقف کرده است.

اخبار مثبت واردات و ثبات نرخ ارز به عنوان مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار خودرو، قیمت انواع خودروها اعم از خارجی، مونتاژی و تولیدات داخل را در شش ماه ابتدای امسال با کاهش بسیار خوبی همراه کرد. آخرین موج کاهش قیمت مربوط بود به شش شهریور که ضمن رونمایی از بعضی خودروهای وارداتی ترخیص شده از گمرک، نخستین خودرو خارجی تحویل اولین متقاضی شد. اما تحویل وارداتی‌ها به متقاضیان سامانه یکپارچه، به همان یک خودرو محدود ماند و در یک‌ماه گذشته هیچ خودرو دیگری به خریداران تحویل داده نشده است.

از سوی دیگر تصویب طرح واردات خودروهای کارکرده در هیات دولت به طول انجامیده و بازار خودرو که امیدوارانه به تصویب و اجرایی شدن این طرح چشم دوخته است، همچنان درابره جزئیات و زمان احتمالی اجرای این طرح با ابهام و سوال مواجه است.

رئیس اتحادیه نماشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران ، بازار خودرو را بدون مشتری و در رکود کامل توصیف کرد و در توضیح دلایل این رکود گفت: خودرو در حال حاضر یک کالای سرمایه‌ای است و بازار کالاهای سرمایه‌ای خواه ناخواه تحت تاثیر اخبار مثبت و منفی قرار می‌گیرد.

سعید موتمنی افزود: عملی نشدن بحث واردات که قرار بود تا شهریور عملی شود، باعث شده فروشندگان و خریداران برای معامله دست نگه دارند و بازار انواع خودروها از داخلی تا خارجی با کمترین نوسان روبه‌رو باشد.

وی نوسان قیمت خودرو را در یک ماه اخیر ۲ تا ۳ درصد عنوان کرد و اضافه کرد: عرضه خودروهای داخلی نسبت به ماه‌های ابتدای سال با کاهش همراه شده و این کاهش نیز بر انجماد قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است.

به گزارش همشهری ، موتمنی، افت قیمت خودرو از ابتدای سال تا امروز را بین ۲۲ تا ۳۱ درصد عنوان کرد و با اشاره به غیرواقعی بودن قیمت‌ کنونی خودروها در بازار کشور، گفت: بازار خودرو منتظر واردات است، اگر واردات آزاد شود خودروهای موجود در بازار افت قیمتی بیش از این خواهند داشت و به قیمت واقعی خواهند رسید.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟