اخبار خودرو ایران

تفاوت های تعمیر گیربکس اتوماتیک و دنده ای

شنبه - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

تعویض خودکار دنده‌ها بدون خستگی پا در ترافیک، یکی از جذابیت‌های اصلی ماشین‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک است که بسیاری از رانندگان را به این نوع خودروها جذب می‌کند.

به گزارش خودرونویس، عویض خودکار دنده‌ها بدون خستگی پا در ترافیک، یکی از جذابیت‌های اصلی ماشین‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک است که بسیاری از رانندگان را به این نوع خودروها جذب می‌کند. از سوی دیگر، گیربکس دستی یا دنده‌ای هزینه نگهداری کمتر و احتمال خرابی‌ پایین‌تری نسبت‌به گیربکس اتوماتیک دارد و برای افرادی با توان مالی محدود، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. گیربکس اتوماتیک و دنده ای تفاوت‌های زیادی دارند و به‌همین دلیل اگر دچار مشکل شوند، به روش متفاوتی تعمیر خواهند شد. در ادامه قصد داریم تفاوت های تعمیر گیربکس اتوماتیک و دنده ای را مورد بررسی قرار دهیم.

تفاوت گیربکس اتوماتیک و دنده‌ای

قبل از بررسی تفاوت‌های‌ تعمیر گیربکس اتوماتیک و دستی یا دنده‌ای، باید نسبت‌به این دو نوع جعبه دنده شناختی نسبی داشته باشید؛ مثلا تعمیر گیربکس کیا اتومات با فرایند تعمیر گیربکس ماکسیما دنده ای تفاوت دارد؛ به‌همین دلیل در ادامه هم گیربکس اتوماتیک و هم گیربکس دنده‌ای را تعریف می‌کنیم.

گیربکس دنده‌ای چیست؟

گیربکس‌های دستی یا دنده‌ای اساسا گیربکس‌هایی هستند که از مکانیزم کلاچ‌گیری غیراتوماتیک استفاده می‌کنند. در این گیربکس‌ها جعبه دنده‌ها نمی‌توانند مستقیما و بدون واسطه‌ای به موتور متصل شوند؛ زیرا برای تعویض ضریب دنده، باید انتقال قدرت و گشتاور از سمت موتور به گیربکس برای مدتی قطع و سپس دوباره وصل شود که این کار توسط سیستم کلاچ انجام می‌شود.

در گیربکس‌های دستی، پدال کلاچ زیر پای چپ راننده قرار داده شده تا با فشردن آن، صفحه کلاچ از موتور جدا و انتقال قدرت بین پیشرانه و جعبه دنده قطع شود. در این حین، راننده می‌تواند ضریب دنده مورد نظر خود را از طریق اهرم موجود در کابین انتخاب کرده و سپس با رها کردن پدال کلاچ، باعث انتقال مجدد قدرت موتور به سمت گیربکس شود.

گیربکس اتوماتیک چیست؟

برای این‌که با تفاوت های تعمیر گیربکس اتوماتیک و دنده ای آشنا شوید، باید علاوه‌بر گیربکس دستی، مکانیزم گیربکس اتومات را هم بشناسید. تمام گیربکس‌ها برای انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها باید به یک نوع سیستم کلاچ مجهز باشند. گیربکس‌های اتوماتیک هم از کلاچ‌های خود استفاده می‌کنند، با این تفاوت که در آن‌ها دیگر نیازی به کلاچ‌گیری توسط راننده نیست و جعبه دنده به‌صورت هوشمند این وظیفه را انجام می‌دهد.

در این گیربکس‌ها، ضریب دنده مورد نظر توسط جعبه دنده به‌صورت خودکار و براساس شرایط انتخاب می‌شود؛ بنابراین، راننده دخالتی در کلاچ‌گیری و انتخاب ضریب دنده ندارد. البته بیشتر گیربکس‌های اتوماتیک امروزی این امکان را دارند که راننده به‌صورت دستی ضریب دنده را انتخاب کند؛ اما درهرصورت، کلاچ‌گیری به‌طور کامل توسط سیستم هوشمند جعبه دنده اتوماتیک انجام می‌شود.

نشانه‌های خرابی گیربکس اتوماتیک

قبل از بررسی تفاوت های تعمیر گیربکس اتوماتیک و دنده ای، باید با نشانه‌های خرابی گیربکس آشنا شوید. خرابی گیربکس اتوماتیک می‌تواند با نشانه‌های مختلفی همراه باشد که شناخت آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا به‌موقع برای تعمیر آن اقدام کنید. در ادامه برخی از نشانه‌های خرابی گیربکس اتوماتیک را بررسی می‌کنیم:

  • تاخیر یا تندی در تغییر دنده: تغییرات طولانی‌تر یا ناگهانی در تغییر دنده ممکن است نشانه‌های خرابی در گیربکس اتوماتیک باشند.

  • نشت روغن: نشت روغن از گیربکس می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکلات در مهره‌ها، شفت‌ها یا سیستم روانکاری گیربکس باشد که نیازمند تعمیرات فوری است.

  • عملکرد نامطلوب گیربکس: عملکرد ناپایدار، دنده خوردگی، صداهای غیرعادی یا عدم تغییر دنده می‌توانند نشانه‌های خرابی در گیربکس اتوماتیک باشند.

  • چراغ چک‌موتور: روشن شدن لامپ چک‌موتور در صفحه داشبورد نیز ممکن است نشانه‌ای از مشکل در سیستم گیربکس اتوماتیک باشد که نیاز به بررسی دقیق و تعمیرات دارد.

نشانه‌های خرابی گیربکس دنده‌ای

یکی از مهم‌ترین تفاوت های تعمیر گیربکس اتوماتیک و دنده ای، تفاوت در علائم خرابی گیربکس‌هاست. علائم خرابی در گیربکس دنده‌ای به راننده اطلاع می‌دهد که خودرو نیاز به تعمیر خواهد داشت. اگر هنگام حرکت صدای دنگ‌دنگ یا وزوز می‌شنوید، باید بدانید که صداهای غیرطبیعی معمولا به وجود مشکلات داخلی گیربکس اشاره دارند که نیازمند تعمیر است. درصورتی‌که گیربکس دیر عمل می‌کند و تاخیر زیادی در تغییر دنده یا انتقال قدرت دارید، باید بدانید که گیربکس نیاز به تعمیر دارد.

از طرف دیگر، اگر بوی سوختگی از خودرو حس می‌کنید، قطعات درونی گیربکس زیاد گرم شده‌اند یا نشت روغن اتفاق افتاده است. یکی از مهم‌ترین علائم خرابی گیربکس دنده‌ای این است که دنده به‌سختی جا می‌رود و حرکت آن غیرقابل انعطاف است؛ در این صورت احتمالا مشکلاتی در کلاچ گیربکس وجود دارد که نیازمند تعمیر است.

تفاوت های تعمیر گیربکس اتوماتیک و دنده‌ ای

راه‌های متعددی برای عیب‌یابی در گیربکس اتوماتیک وجود دارد؛ اما یکی از روش‌های قابل اعتماد برای این کار، تست جاده‌ای خودرو است. انجام تست جاده‌ای به همراه یک تعمیرکار و با دور موتورهای مختلف، در رنج سرعت‌های متفاوت، امکان تشخیص مشکلات مختلف در گیربکس را فراهم می‌کند.

پس از این‌که تعمیرکار با انجام تست جاده‌ای توانست مشکلات گیربکس را شناسایی کند، زمان بازکردن جعبه دنده فرا می‌رسد و با دمونتاژ آن، عیب‌یابی گیربکس اتوماتیک انجام می‌شود. در ابتدای کار، تعمیرکاران تلاش می‌کنند تا تجهیزات داخلی جعبه دنده را شستشو داده و سپس هر قسمت را به‌طور کامل بررسی کنند. اگر قطعه‌ای از جعبه دنده نیازمند تعمیر باشد، آن را اصلاح کرده و درصورت لزوم، آن را با قطعه‌ جدید جابه‌جا می‌کنند. این روش کمک می‌کند تا مشکلات گیربکس اتوماتیک شناسایی و رفع شوند. مهم‌ترین تفاوت های تعمیر گیربکس اتوماتیک و دنده‌ ای در نوع باز کردن و شستشوی تجهیزات و قیمت نهایی تعمیرات هستند.

سخن پایانی

باتوجه‌به اهمیت گیربکس در عملکرد صحیح خودروها، تعمیرگاه هادیلو در کرج با افتخار خدمات تعمیر و نگهداری انواع گیربکس را ارائه می‌دهد. تیم هادیلو از تکنسین‌های ماهر و مجرب تشکیل شده است که با استفاده از تجهیزات پیشرفته و دانش فنی بالا، به شکلی دقیق و کارآمد گیربکس خودروها را تعمیر می‌کنند. از خدمات این تعمیرگاه می‌توان به تعمیر گیربکس کیا اتومات و تعمیر گیربکس ماکسیما دنده ای اشاره کرد.

خدمات تعمیرگاه هادیلو شامل تشخیص سریع مشکلات، تعمیرات جزئی یا کلی گیربکس، تعویض و تعمیر قطعات آسیب‌دیده و تنظیمات بهینه‌سازی برای افزایش عمر مفید گیربکس هستند. همچنین، در این تعمیرگاه، با شناخت کافی از تفاوت های تعمیر گیربکس اتوماتیک و دنده ای، از قطعات اصلی و قابل اطمینان استفاده می‌شود تا امنیت و کارایی خودروها حفظ شود.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟