اخبار خودرو ایران
چند درصد قطعه سازان دانش تولید و توسعه قطعات خودروهای برقی را دارند؟

انحصار تامین قطعات خودروهای برقی در دستان مپنا

دوشنبه - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
انحصار تامین و تولید قطعات خودروهای برقی مپنا وزیر صمت

وزیر صمت به تازگی در مراسم تحویل 88 دستگاه خودروی برقی به سازمان تاکسیرانی استان تهران حضور داشت و در این مراسم عرضه خودروهای برقی را نیاز ملی و اقتصادی دانست و بیان کرد که با تمام قدرت باید در این مسیر حرکت کنیم. بی شک عرضه خودروهای برقی می تواند به پاکتر شدن هوای کلانشهرها و انتقال آلودگی از شهر به بیرون شهر کمک کند. اما آیا صنعت خودروسازی کشور دانش تولید خودروی برقی را دارد و توان تولید قطعه برای این دسته از خودرو در زنجیره تامین وجود دارد؟

وزیر صمت به تازگی در مراسم تحویل 88 دستگاه خودروی برقی به سازمان تاکسیرانی استان تهران حضور داشت و در این مراسم عرضه خودروهای برقی را نیاز ملی و اقتصادی دانست و بیان کرد که با تمام قدرت باید در این مسیر حرکت کنیم. بی شک عرضه خودروهای برقی می تواند به پاکتر شدن هوای کلانشهرها و انتقال آلودگی از شهر به بیرون شهر کمک کند. اما آیا صنعت خودروسازی کشور دانش تولید خودروی برقی را دارد و توان تولید قطعه برای این دسته از خودرو در زنجیره تامین وجود دارد یا انحصار تامین قطعات خودروهای برقی در دستان مپنا خواهد بود؟

به گزارش خودرونویس، این دقیقا سوالیست که امروز از وزیر صمت عباس علی آبادی پرسیدیم. وی که دانش به نسبت بالایی در مقایسه با دیگر وزرای صمت در زمینه صنعت خودرو و به ویژه خودروهای برقی دارد و به قانون حاکمیت شرکتی و فعالیت بخش خصوصی نیز کاملا آگاه است، در پاسخ خبرنگار ما که در خصوص عملکرد شتابزده به سمت توسعه و عرضه خودروهای برقی مطرح شده بود بیان کرد که دولت و وزارت صمت به هیچ عنوان در مسیر عرضه خودروهای برقی شتابزده عمل نمی کنند. علی آبادی اظهار کرد که نزدیک به 5 سال است که در زمینه خودروهای برقی در کشور تحقیق شده است.

در ادامه از وزیر صمت پرسیدیم که آیا عرضه خودروهای برقی به صنعت خودروسازی آسیب نمی زند و ما را از خودروساز به مونتاژکار تبدیل نمی کند؟ وی در پاسخ بیان کرد که هم اکنون شرکت های مختلفی از جمله همین مدیران خودرو به تولید خودروی برقی مشغول هستند و در ادامه هم بیان داشت که دانش تولید و توسعه برقی در ایران بومی سازی شده است.

در این خصوص باید بیان کنیم که شرکت هایی مانند مدیران خودرو صرفا به مونتاژ خودروی برقی مشغول بوده و داخلی سازی آنها صرفا در حد تایر، شیشه، صندلی و موارد پیش پا افتاده این چنینی بوده و به هیچ عنوان به داخلی سازی ادوات موتورهای برقی و پک باتری ورود نکرده اند. این موضوع در شرکت های خصوصی دیگر نیز چنین است. شاید تنها ایران خودرو را بتوان پیشرو در تولید و توسعه خودروی برقی دانست که آن هم در تامین و توسعه پک باتری نیازمند دانش شرکای خارجیست. حال اینکه وزیر صمت بیان داشت که دانش بومی سازی ادوات خودروهای برقی در ایران وجود دارد را ما متوجه نشدیم.

لازم به ذکر است که عباس علی آبادی وزیر پیشین صمت پیشتر در صمت مدیرعامل گروه صنعتی مپنا فعالیت می کرد. مپنا شرکتی چند شاخه بوده که یکی از شاخه های فعالیت آن توسعه خودروهای برقی و زیرساخت های استفاده آنها اعم از ایستگاه شارژ بوده است. اکنون شرکت مپنا تامین کننده ایستگاه شارژ برای خودروهای برقی در کشور بوده و اگر واقعا دانش توسعه خودروهای برقی و تولید ادوات آنها از جمله الکترو موتورها در ایران وجود داشته باشد، در انحصار شرکت مپنا است. به عبارت دیگر از 600 قطعه ساز فعال در زنجیره تامین خودروسازی کشور، تقریبا هیچ کدام در زمینه توسعه ادوات فنی خودروهای برقی فعالیتی نداشته و اگر قرار باشد خودروهای برقی در ایران رواج پیدا کنند و در تیراژ بالا جانشین خودروهای احتراق داخلی شوند، قطعا ضربه سنگینی به قطعه سازان وارد می شود.

اگر باور کنیم که اکنون تولید خودرو در ایران انحصاری است که ما عمیقا با این موضوع مخالف هستیم، در صورت رواج شتابزده و سریع خودروهای برقی، تامین قطعات آن یقینا انحصاری نزد شرکت مپنا خواهد بود. هرچند قدرت و سرمایه شرکت مپنا در زمینه توسعه نیروگاه ها و همچنین خودروهای برقی قابل انکار نیست، اما به نظر می رسد که وزارت صمت نباید چشم خود را روی زنجیره تامین که سالهاست به صورت سنتی و با وجود قیمت گذاری دستوری مشغول تامین خطوط خودروسازان بوده ببندد. اگر قرار باشد که قطعه سازان سنتی از تولید قطعه برای خودروهای درونسوز به خودروهای برقی سوییچ کنند، این مهم جز با حمایت های مالی دولت محقق نخواهد شد.

4.9 از 7 رای

دیدگاه شما چیست؟