جریمه عبور از عوارضی چقدر است؟

سه شنبه - ۲۹ مهر ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
ازاد راه

موضوع الکترونیکی‌شدن اخذ عوارض آزادراهی از ۲۸ اسفندماه ۹۷ در چهار آزادراه ‌تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان عملیاتی شد. در این مدل، اخذ عوارضی کاملا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، پلاک‌ها با دوربین‌های مربوطه خوانده می‌شود و کاربر نیازی به توقف ندارد و به هیچ وجه دریافت نقدی هم وجود ندارد.

به گزارش خودرونویس، در این سیستم ‌بهتر است پرداخت‌ها در یک مرحله انجام شود، اگر چندین پلاک دارید و از یک مسیر مشترک عبور می‌کنید، می‌توانید پلاک‌ها را انتخاب کرده و پرداخت را انجام دهید، همچنین در صورتی که مسیر رفت و برگشتی طی می‌کنید، می‌توانید عوارض عبور هر دو مسیر را یکجا پرداخت کنید.

در این سیستم مشخصات خودروهای ترددکننده با هر سرعتی که باشد، شناسایی می‌شود، بنابراین خودروها می‌توانند با حداکثر سرعت مجاز در آزادراه تردد کنند.

 

روش‌های پرداخت عوارض الکترونیک آزادراهی

 

پرداخت عوارض آزادراهی در قالب پرداخت الکترونیک به چندین روش امکان پذیر است.

همچنین پرداخت عوارض آزادراهی از طریق تلفن همراه با نصب ۹ نرم‌افزار بر روی تلفن همراه امکان پذیر است که در این باره می‌توان به نرم افزارهایی نظیر آپ، تاپ و غیره اشاره کرد.

از سوی دیگر پرداخت عوارض آزادراهی از طریق شماره گیر ی#۸*۷۲۰* به عنوان کد دستوری USSD امکان‌پذیر است.

همچنین پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی از طریق اتصال پلاک خودرو به حساب بانکی نیز امکانپذیر است؛ با موافقت کاربر و دادن اجازه برداشت از حساب بانکی از طریق وبسایت WWW.NSPAY.IR مبلغ عوارض بابت هر بار تردد در آزادراه به صورت خودکار از حساب بانکی اعلام شده کسر و به مالک خودرو اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

آزادراه‌های تحت پوشش سیستم الکترونیک اخذ عوارض

در حال حاضر ۸ آزادراه تحت پوشش سیستم پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی هستند که شامل آزادراه تهران ـ قم، آزادراه کرج ـ قزوین، آزادراه تهران ـ ساوه، آزادراه قزوین ـ زنجان، آزادراه بندرعباس ـ بندر شهید رجایی، آزادراه همت ـ کرج، منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال، ‌ و قطعه ۴ آزادراه ارومیه ـ تبریز است.

در آینده نزدیک ۹ آزادراه دیگر به سامانه الکترونیک اخذ عوارض مجهز می‌شوند که شامل آزادراه کنارگذر شرق سپاهان، آزادراه قزوین ـ رشت، آزادراه تهران ـ پردیس، آزادراه قم ـ کاشان، آزادراه کاشان ـ نطنز ـ اصفهان، آزادراه ساوه ـ سلفچگان، آزادراه کنار گذر شمالی مشهد، آزادراه باغچه ـ مشهد و آزادراه زنجان ـ تبریز است.

 

نرخ جدید عوارض آزادراه‌های دولتی برای سواری و وانت

تهران- قم به طول ۱۳۵ کیلومتر با ۶ لاین رفت و برگشت: ۱ هزار و ۲۰۰ تومان

کرج-قزوین به طول ۱۰۰ کیلومتر با ۶ لاین رفت و برگشت: ۱ هزار و ۲۰۰ تومان

بندرعباس-بندر شهید رجایی به طول ۳۵ کیلومتر با ۴ لاین رفت و برگشت: ۱ هزار و ۲۰۰ تومان

کمربند جنوبی و غربی تبریز به طول ۳۵ کیلومتر با ۴ لاین رفت و برگشت: ۱ هزار و ۲۰۰ تومان

همچنین ضریب قیمتی برای کامیونت و مینی بوس، دو (۲ هزار و ۴۰۰ تومان)، کامیون دو محوره و اتوبوس، سه (۳ هزار و ۴۰۰ تومان) و کامیون سه محوره و بیشتر، چهار (۴ هزار و ۸۰۰ تومان) محاسبه می‌شود.

 

ارقام جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی

در برخی از آزادراه‌ها که اخذ عوارض به صورت الکترونیک است، به دلیل عدم پرداخت عوارض آزادراهی از سوی مردم، متولیان برخی آزادراه به ناچار نسبت به نقدی کردن عوارض اقدام کرده‌اند که در این راستا به تازگی موضوع جریمه کسانی که عوارض آزادراهی را پرداخت نکنند مطرح شده است.

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی در نرخ سال ۹۹ برای خودروهای سواری، وانت، مینی‌بوس و کامیونت ۴۰۰ هزار ریال، برای کامیون‌های دو محور و اتوبوس ۵۰ هزار ریال و برای کامیون‌های سه محور، تریلی و نفتکش ۹۰۰ هزار ریال تعیین شده است.

3.5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟