به گزارش خودرونویس، محدوده طرح ترافیک تهران از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و هفده شهریور می باشد. و محدوده طرح زوج و فرد از سمت شرق بزرگراه امام علی (ع)، از سمت جنوب بزرگراه بعثت، از سمت غرب بزرگراه نواب و چمران و از سمت شمال، بزرگراه همت است.

تغییری که طرح ترافیک جدید تهران در سال ۹۹ نسبت به طرح ترافیک سال ۹۸ داشته، رزروی شدن آن و تغییر قیمت هاست. شهروندان پیش از ورود به حلقه اول و دوم ترافیکی باید حساب شهروندی‌شان را شارژ کرده و بعد اقدام به رزرو طرح ترافیک کنند.

نقشه محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تهران شامل محله ها، خیابان های اصلی و فرعی، بزرگراه ها و آزادراه های درون شهری مختلفی می شود که عبور و مرور در آنها تماما تحت کنترل است. با توجه به شلوغی بی حد و حصر تهران، خصوصا در مناطق مرکزی و علی الخصوص در ساعات صبح و عصر، محدود کردن تردد در بخش هایی از شهر، اقدامی موثر برای پیشگیری از ترافیک و قفل شدن مسیر های ارتباطی است. گرچه محدودیت های ترافیکی هم خیلی نتوانسته است از ترافیک و حاشیه های مربوط به آن جلوگیری کند، اما با این حال اگر بگوییم بی تاثیر بوده اند هم بی انصافی کرده ایم.

در صورت اجرای طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا، خرید روزانه طرح ترافیک لغو خواهد شد و چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۲ می توانید برای طرح هفته آینده اقدام به رزرو کنید.

بسیاری از افراد که با مناطق تحت کنترل ترافیکی کمتر سر و کار دارند و یا قصد خرید طرح ترافیک را دارند، به خوبی نمی دانند که این مناطق دقیقا مربوط به کدام بخش های تهران است. در مقابل هستند افرادی که به دلیل رفت و آمدهای روزانه به این مناطق، به خوبی آنها را می شناسند و احتمالا ترددهای خود را با مجوز و با رعایت قانون انجام می دهند.

 

محدوده طرح ترافیک اصلی

نگاهی به نقشه طرح ترافیک شهر تهران نشان می دهد. شمس آباد، مهران، مجیدیه، دبستان، قصر، کاج، صفا، شکوفه، باقر آباد، مینای جنوبی، دولاب، خاوران، شوش، بیستم ولیعصر، طیب، مینابی، جوادیه، گمرک، میدان حر، جمهوری، جمالزاده، جمشیدیه، میدان سلماس، یوسف آباد، امیر آباد شمالی، کردستان، حکیم، گمنام، شهرک والفجر، توانیر، رسالت، آپادانا، مصلی، سید خندان، خیابان ولیعصرتا تقاطع همت و تمام کوچه ها و خیابان های اطراف این مناطق در محدوده طرح ترافیک آبی رنگ یا همان محدوده کنترل آلودگی هوا قرار دارند. به طور کلی باید بگوییم که ضلع شرقی محدوده زوج و فرد بزرگراه امام علی (ع)، ضلع جنوبی بزرگراه بعثت، ضلع غربی بزرگراه نواب و چمران و ضلع شمالی آن بزرگراه همت است.

 

محدوده زوج و فرد

نرخ طرح ترافیک سال ۹۹ به عوامل مختلفی از جمله نوع معاینه فنی خودرو و زمان تردد در محدوده طرح ترافیک بستگی دارد. توجه داشته باشید که اگر چندین بار وارد طرح و از آن خارج شوید، بار اول و آخر برای شما منظور خواهد شد. همچنین همه هزینه های جدول برای بازه 6:30 صبح تا 19 بیان شده است.

گفتنی است ساکنین طرح ترافیک می توانند بدون در نظر گرفتن زوج یا فرد بودن یک بار پیش از ساعت ۹ از طرح خارج و پس از ساعت ۱۶ وارد طرح ترافیک شوند بدون اینکه عوارضی پرداخت کنند.

بر اساس این نقشه باغ صبا، بهار، ایران شهر، بهجت آباد، سازمان آب، پارک لاله، میدان ولی‌عصر، بخشی از بزرگراه مدرس، کریمخان زند، بلوار کشاورز، مفتح، مطهری، شریعتی، دروازه دولت، خیابان بهار، انقلاب، کارگر، فردوسی، لاله‌زار، دروازه شمیران، آذربایجان، منیریه، حسن آباد، پامنار، آبشار، آبمنگل، بازار تهران، پانزده خرداد، امام خمینی، مولوی، خانی آباد، امیر بهادر و تمام خیابان ها و کوچه های متصل به این مناطق جز محدوده طرح ترافیک قرمز رنگ یا همان طرح ترافیک هستند. به طور خلاصه می توان گفت که مرز محدوده طرح ترافیک از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و هفده شهریور جزو این محدوده است.

 

طرح ترافیک تهران

 

ساعات تردد در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد

طرح ترافیک اصلی:

روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۷

پنجشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳

 

محدوده زوج یا فرد:

روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۹

پنجشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳

 

قانون طرح ترافیک تهران

تردد در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تهران با رعایت قوانین و مقررات امکان پذیر است. بدیهی است که هر خودرو در صورت بی توجهی به این قوانین و مقررات، جریمه خواهد شد و مجبور است عوارض تردد نابه جا و غیر قانونی خود را بپردازد. یادآوری می کنیم که هر خودرو صرف نظر از دولتی یا شخصی بودنش، باید قبل از ورود به محدوده های ترافیکی، اجازه ورود را دریافت کند. برای دریافت جواز ورود و تردد در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تهران باید در سامانه تهران من ثبت نام کنید. به واقع خرید طرح از سایت تهران من، روشی است که پیش روی شما قرار دارد.

برای تردد در محدوده طرح ترافیک و خرید طرح زوج و فرد تهران حداقل باید 36 هزار تومان در حساب شهروندی خود شارژ داشته باشید. در حالی که محدودیت تردد در سال های گذشته شامل حال پنج شنبه ها نمی شود، در سال 98 حتی در روز های پنج شنبه نیز محدودیت های ترافیکی پابرجا هستند. توجه داشته باشید که داشتن یا نداشتن معاینه فنی برتر یا معمولی در محاسبه عوارض نقش دارد. حتما می دانید که اگر خودرویی معاینه فنی خود را در یکی از مراکز تهران انجام دهد و از مراکز تهران برگه معاینه فنی خود را دریافت کند، معاینه فنی برتر دریافت خواهد کرد. بدیهی است که معاینه های فنی‌ای که در سایر شهرها ارائه می شود، معاینه فنی معمولی است.

در محاسبه هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تهران باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که وقتی دوربین ‌ها یک وسیله‌ نقلیه را چند بار در یک روز مشاهده کنند، اولین ورود و آخرین خروج آن خودرو ملاک محاسبه است و بر اساس داشتن نوع معاینه‌ فنی برتر یا عادی میزان پرداخت به‌ ازای هر روز تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا یا همان زوج و فرد سابق اعلام می ‌شود. همچنین برای خودرو های دارای معاینه فنی برتر تخفیف 25 درصدی و برای خودروهای هیبریدی و برقی تخفیف 90 درصدی اعمال خواهد شد.

 

 

شرایط تردد در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد

صرف نظر از 20 روز تردد آزاد در محدوده کنترل آلودگی هوا یا زوج و فرد تهران برای پلاک های تهران و 15 روز برای پلاک های غیر تهران، کسانی که منزل و محل سکونت‌شان در مناطق طرح است، می توانند از یکسری تخفیفات و شرایط ویژه استفاده کنند. بدیهی است که ساکنان این مناطق لازم است برای تردد های غیر مجاز خود، جواز تهیه کنند و طرح بخرند. توجه داشته باشید که تخفیفات در نظر گرفته شده برای ساکنان این مناطق فقط برای یک ماشین است. پس اگر خانواده ای ۳ خودرو داشته باشد، تنها یک خودرو شامل تخفیف ۵۰ درصدی برای تهیه عوارض ورود به محدوده طرح آلودگی هوا می ‌شود.

ساکنان این مناطق برای بهره‌مندی از این تخفیف 50 درصدی باید پس از ثبت مشخصات محل سکونت خود در سامانه تهران من، به همراه مدارک شامل سند یا اجاره‌نامه قانونی و فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند. ساکنان مستاجر این نواحی باید توجه داشته باشند که در صورتی که در بخش سکونت آنها در قولنامه و… تاریخ پایان سکونت درج ‌شده باشد، باید هر ساله برای ثبت ‌نام مجدد به ‌عنوان ساکن محدوده طرح ترافیک اقدام کنند.

توجه داشته باشید که برای ساکنان محدوده طرح ترافیک، این تخفیف ۵۰ درصدی به عوارض تردد در هر دو محدوده تعلق می‌گیرد، اما ساکنان محدوده دوم کنترل آلودگی هوا یا همان زوج یا فرد سابق فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف برخوردار هستند.

نرخ ورود بیش از حد مشخص شده یعنی بیشتر از ۲۰ روز برای ماشین ‌های پلاک تهران و بیشتر از ۱۵ روز برای ماشین ‌های پلاک غیر تهران، برابر با ۵۰ درصد نرخ عوارض طرح ترافیک روزانه است.

عوارض تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا در سال ۹۸ بر حسب تردد در ساعات اوج یا غیر اوج و همچنین داشتن یا نداشتن معاینه فنی برتر متغیر است.برای خرید عوارض با معاینه فنی برتر امکان استفاده از ۲۵ درصد تخفیف برای ورود به طرح محدوده کنترل آلودگی هوا وجود دارد.

 

اعمال محدودیت های ترافیک مبین این واقعیت است که رفتار و حرکات هر خودرو در معابر و میادین و خیابان های اصلی و فرعی، همگی روی بار ترافیکی تاثیر می گذارد.با توجه به اینکه تردد درمحدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تهران یا همان محدوده کنترل با نظارت بسیار بالایی رصد می شود، بر همه خودرو ها و رانندگان واجب است که طبق اصول و قوانین خاص این محدوده ها رفتار کنند.

اگر بگوییم که اعمال این محدودیت ها در کنترل ترافیک بی تاثیر بوده است، قطعا بی انصافی کرده ایم و اگر هم بگوییم که این محدودیت ها توانسته است معضل ترافیک را حل کند، اغراق کرده ایم. در واقع نه می توانیم تاثیر اعمال محدودیت های ترافیک را منکر شویم و نه می توانیم بیش از اندازه به تاثیر آنها تاکید کنید.

آنچه مهم است این است که فی الحال تردد در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تهران با رعایت قوانین و مقرراتی ویژه و معین امکان پذیر است که همه افراد بلااستثنا مجبور هستند که این قوانین و مقررات را رعایت کنند. با توجه به اینکه در سال 98 دیگر زوج یا فرد بودن پلاک خودرو مهم و مطرح نیست، لذا این محدوده ترافیکی زین پس با نام محدوده کنترل آلودگی هوا شناخته خواهد شد. در این محدوده بر اساس قوانین و مقررات، دیگر زوج یا فرد بودن پلاک خودرو معیار تردد در محدوده زوج یا فرد نیست.

بلکه تردد در این محدوده که به حلقه دوم ترافیکی شهر تهران نیز معروف است، بر مبنای سهمیه‌ای است که در هر فصل به میزان ۲۰ روز به هر خودرو تعلق می ‌گیرد و قابل انتقال به فصل بعد و یا خودروی دیگر نیست؛ 20 روز در هر فصل برای خودروهای پلاک تهران و 15 روز در هر فصل برای خودرو های پلاک شهرستان. شهروندان برای تردد در روز بیستم به بعد باید هزینه عوارض تردد پرداخت کنند.

البته توجه داشته باشید که برای استفاده از سهمیه ۲۰ روز تردد رایگان در محدوده حلقه دوم ترافیکی حتما باید در سامانه تهران من ثبت نام کرده باشید، زیرا تنها در این صورت دوربین ‌ها قادر به شمارش تردد خودرو ها خواهند بود و در غیر این صورت، حتی یک روز تردد در حلقه دوم ترافیکی هم مشمول هزینه خواهد بود.

 

گرچه گرچه عایت قوانین و مقرراتی ویژه و معین امکان پذیر است که همه افراد بلا استثنا مجبور هستند که این قوانین و مقررات را رعایت کنند. در مورد تردد در محدوده طرح ترافیک و دوربین های زوج و فرد تهران به اندازه کافی صحبت کردیم و اعلام کردیم که حتما با مجوز وارد این مناطق شوید، اما باز هم هستند رانندگانی که به هر دلیل بی مجوز وارد این مناطق می شوند و طبیعتا باید جریمه تردد غیر مجاز خود را پرداخت کنند.

برای پرداخت لازم است که استعلام بگیرید. روش های مختلفی برای استعلام عوارض ترافیکی وجود دارد که یکی از بهترین روش ها مراجعه به سامانه تهران من است. در این سامانه می توانید به کمک بخش” استعلام عوارض ترافیکی و پارک حاشیه ای” و پس از وارد کردن شماره پلاک خود، از عوارض ثبت شده در کارنامه ترافیکی خود مطلع شوید و نسبت به پرداخت آن اقدامات لازم را انجام دهید.

 

5 از 1 رای