اخبار خودرو ایران
بسیج زنجیره تامین به همراه بروزرسانی قردادها برای تحقق رشد تولید

هدف گذاری ایران خودرو برای تولید 900 هزار خودرو در سال 1402

سه شنبه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
هدف گذاری ایران خودرو زنجیره تامین تولید 900 هزار خودرو در سال 1402

ایران خودرو با نهادینه کردن تولید عبور مستقیم و جلوگیری از تولید ناقص خودرو در سال جاری یکی از چالش هایی که امکان برنامه ریزی دقیق برای افزایش تولید را از خودروساز می گیرد از سر راه خود برداشت. تولید عبور مستقیم حاصل شناسایی و رفع گلوگاه های تولید بوده و در سال جاری هر ماه شاهد رشد تیراژ تولید ایران خودرو بوده ایم که حاصل همکاری و هماهنگی کامل میان زنجیره تامین و گروه صنعتی ایران خودروست. در حالیکه ایران خودرو برای تولید 750 هزار دستگاه در سال جاری هدف گذاری کرده بود، گزارش ها از این قرار بوده که بزرگترین خودروساز خاورمیانه برای تولید 900 هزار دستگاه در سال آینده هدف گذاری کرده است.

به گزارش خودرونویس، در سالهای گذشته هیچگاه تولید در گروه صنعتی ایران خودرو به صورت 100 درصد عبور مستقیم نبوده و همواره درصدی از تیراژ تولید به خودروهای ناقص مربوط می شد. این در حالیست که نه تنها نباید خودروهای ناقص غیر قابل تجاری سازی را جزو آمار تولید حساب کرد، بلکه اصلا نباید خودروی ناقص تولید کرد. با توجه به اینکه در گذشته اجباری برای تولید خودرو به صورت کامل نبوده، خودروساز امکان پیش بینی برنامه یک روز خط را عملا نداشته و تولید خودرو با آزمون و خطا صورت می گرفت و همواره برخی از خودروها با کسری قطعه از خط تولید خارج شده و در ادامه چندین بار برای تکمیل و تجاری سازی به خطوط تولید حمل می شدند.

اما در سال جاری مدیرعامل ایران خودرو تصمیمی شجاعانه گرفت و ابتدا از تولید خودرو به صورت ناقص جلوگیری کرد و تولید 100 درصد عبور مستقیم را پایه ریزی کرد. تحقق تولید عبور مستقیم را باید حاصل همکاری و همفکری میان ایران خودرو و زنجیره تامین این شرکت و قطعه سازان دانست. ایران خودرو در سال جاری ضمن اینکه همواره به دنبال تحقق جهش تولید و افزایش تیراژ تولید و ظرفیت ها بود، موانع تولید عبور مستقیم و گلوگاه های تولید را شناسایی کرد و با سرمایه گذاری در این گلوگاه ها موفق به رفع موانع تولید عبور مستقیم و همچنین افزایش ظرفیت ها به منظور رشد تیراژ تولید شد.

هدف گذاری ایران خودرو زنجیره تامین تولید 900 هزار خودرو در سال 1402 (2)

درحالیکه طی سالهای گذشته همواره شاهد گلایه های متعدد قطعه سازان و زنجیره تامین از تاخیر در پرداخت مطالبات توسط خودروسازان دولتی از جمله ایران خودرو بودیم، اما حال بنا به گفته قطعه سازان شاهد بهترین دوره همکاری میان ایران خودرو و زنجیره تامین این شرکت هستیم. در حالیکه خودروسازان دولتی از جمله ایران خودرو با قیمت گذاری دستوری خودرو دست و پنجه نرم می کنند، اما ایران خودرو در سال جاری ابتکار عمل را در دست گرفت و با تکمیل و عرضه خودروهای ناقص و عرضه آنها به بازار توانست نقدینگی لازم برای زنجیره تامین را با هدف پیشبرد برنامه های خود جهت رشد تیراژ تولید تامین کند. ایران خودرو برای افزایش تیراژ تولید خود در سال جاری به هیچ عنوان شتابزده و سینوسی عمل نکرد و طی یک برنامه مدون اقدام به اصلاح قراردادها با قطعه سازان و آماده سازی تدریجی خطوط تولید قطعه سازان برای تامین قطعات کرد. نتیجه چنین برنامه ریزی دقیقی، رشد تیراژ تولید ایران خودرو در سال جاری به صورت ماه به ماه بوده که در آذرماه تیراژ تولید این شرکت با اردیبهشت ماه سال 1397 و پیش از تحریم قابل قیاس است. البته ذکر این نکته الزامیست که اکنون عمده تیراژ تولید ایران خودرو مربوط به خودروهای تولیدی آن هم با داخلی سازی 90 درصدی بوده و بخش کمی از تیراژ تولید این شرکت به خودروهای CKD مربوط است. اما در سال 1397 نه تنها عمق داخلی سازی به اندازه امروز نبود، بلکه سهم خودروهای CKD در تیراژ تولید ایران خودرو به مراتب بیشتر از امروز بود.

به بیان ساده تر ایران خودرو هیچ گاه به اندازه امروز خودرو تولید نمی کرد. اما تیراژ تولید خیره کننده آذرماه برای ایران خودرو کافی نبود و این شرکت برای تولید ماهانه 70 هزار دستگاه در زمستان سال جاری برنامه ریزی کرده تا قطعه سازان را برای تحقق تولید 900 هزار دستگاهی در سال 1402 آماده کند.

سال 1402 را باید سال رشد صنعت خودروسازی دانست. چراکه ایران خودرو بدون داشتن دغدغه تولید ناقص خودرو و همچنین انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ های خود وارد سال آینده می شود و در سال جاری موفق شده با شناسایی گلوگاه های تولید و سرمایه گذاری در آنها، ظرفیت تولید قطعاتی که موجب کاهش تیراژ تولید خودرو می شوند را افزایش دهد. البته تحقق تولید 900 هزار دستگاه خودرو در سال 1402 توسط ایران خودرو انسجام قطعه سازان و همکاری و هماهنگی کامل با این شرکت را می طلبد و ایران خودرو هم برای تحقق این هدف بزرگ و مهم قراردادهای خود با قطعه سازان را بروزرسانی کرده تا تامین کنندگان این شرکت با آگاهی به نیاز ایران خودرو برای تامین قطعات بتوانند خطوط تولید خود را برای تامین تیراژ تولید روزانه این شرکت بروزرسانی کنند.

هدف گذاری ایران خودرو برای تولید 900 هزار دستگاه خودرو یک اقدام مهم و ارزشمند در شرایط تحریم محسوب می شود که یقینا ترکیب این تیراژ بالا با حذف قیمت گذاری دستوری و کنار رفتن روش فروش خودرو به صورت دستوری و قرعه کشی که سبب دلال پروری می شود، می تواند کمک بسیار زیادی به ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و کاهش التهاب بازار خودرو کند.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟