اخبار خودرو ایران
با سهم 38 درصدی خودروسازان خصوصی انحصاری در بازار وجود ندارد

تجهیز 35 درصد محصولات ایران خودرو به پیشرانه جدید EFP در سال آینده

چهارشنبه - ۲۸ دی ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
موتور پیشرانه EFP TCP EF+ TC+ پلاس ایران خودرو پلتفرم بومی برق خودرو رونمایی (1)

مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در آیین رونمایی از موتور EFP جدید ایران خودرو و پلتفرم بومی برق خودرو این شرکت اظهار کرد که پیشرانه جدید EFP (EF پلاس) قرار است که ابتدا روی دنا پلاس توربوشارژ نصب شود که تولید آن از اواخر سال جاری آغاز می شود و در سال آینده اظهار کرد که 35 درصد محصولات ایران خودرو از این پیشرانه استفاده خواهند کرد.

به گزارش خودرونویس، خطیبی اظهار کرد که پیشرانه EF پلاس هیچ قطعه مشترکی با پیشرانه EF7 و TC7 ندارد و اگر ایران خودرو نام جدیدی هم برای آن درنظر می گرفت جای تعجب نداشت. خطیبی اشاره کرد که در سال جاری 24 درصد محصولات گروه صنعتی ایران خودرو به پیشرانه خانواده XU، حدود 25 درصد آنها به پیشرانه EF7 در دو مدل تنفس طبیعی و توربوشارژ و 51 درصد محصولات سواری گروه صنعتی ایران خودرو به پیشرانه TU اعم از TU3 و TU5P مجهز هستند.

مدیرعامل ایران خودرو بیان کرد که سه سال برای توسعه این موتور EF پلاس زمان صرف شده و حدود 108 میلیارد تومان برای طراحی و توسعه آن سرمایه گذاری شده است. خطیبی اشاره کرد که با توجه به هدف ایران خودرو مبنی بر تولید خودروهایی با کیفیت تر، سال آینده 35 درصد محصولات این شرکت با پیشرانه EFP در مدل تنفس طبیعی و TCP (EF پلاس توربوشارژ) عرضه خواهند شد.

موتور پیشرانه EFP TCP EF+ TC+ پلاس ایران خودرو پلتفرم بومی برق خودرو رونمایی (1)

خطیبی در خصوص تفاوت های موتور EFP توربوشارژ نسبت به EF7 توربو اظهار کرد که توان آن در حدود 10 کیلووات افزایش پیدا کرده و گشتاور آن نیز 25 نیوتن متر بیشتر شده است. وی در ادامه گفت که پیشرانه EF پلاس توربوشارژ در حال حاضر نه تنها قدرتمندترین پیشرانه تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو، بلکه قدرتمندترین پیشرانه تولیدی در داخل کشور است. خطیبی اشاره کرد که پیشرانه EFP تا پایان سال با دنا پلاس جدید وارد بازار می شود. در اوایل سال 1402 این پیشرانه روی تارا نیز نصب خواهد شد و سپس ایران خودرو پیشرانه EF+ توربو را روی کراس اوور ری را در شهریور ماه هم نصب می کند.

موتور پیشرانه EFP TCP EF+ TC+ پلاس ایران خودرو پلتفرم بومی برق خودرو رونمایی (1)

مدیرعامل ایران خودرو در خصوص برنامه های این شرکت برای ارتقا خانواده موتور بیان کرد که در سال 1403 خانواده موتورهای سه سیلندر ایران خودرو موسوم به IK3 نیز تولید می شود که به موجب آن ارتقا چشمگیری در سبد پیشرانه های ایران خودرو رخ خواهد داد.

مدیرعامل ایران خودرو به افزایش تولید 150 هزار دستگاهی ایران خودرو در این لحظه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته اشاره کرد و اظهار کرد که همین میزان در تحویل و صدور فاکتور نیز افزایش داشته ایم.

 

سهم 38 درصدی خودروسازان خصوصی از بازار

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار کرد که موضوع داغ امروز بورس کالاست. آنچه که سالها صنعت خودرو و خودروسازان دولتی را آزار داده و به آنها لطمه وارد کرده، قیمت گذاری دستوری بوده که در قالب انحصار وضع شده است. خطیبی اشاره کرد که خودروسازان خصوصی از نظر ارزش ریالی سهم 38 درصدی و از نظر تعداد سهمی 12 درصدی از بازار خودرو کشور دارند. بدین ترتیب به کار بردن واژه انحصار صحیح نیست و با وجود داشتن بیش از 20 شرکت خودرویی دیگر هیچ انحصاری در این صنعت وجود ندارد.

موتور پیشرانه EFP TCP EF+ TC+ پلاس ایران خودرو پلتفرم بومی برق خودرو رونمایی (1)

خطیبی اشاره کرد که با قیمت گذاری دستوری بیش از 350 هزار میلیارد تومان طی سالهای گذشته از جیب خودروسازان دولتی و سهامداران آنها بیرون رفته و باید بررسی شود که این مبلغ کلان به جیب چه کسانی رفته است. خطیبی اشاره کرد که 25 درصد مردم با در نظر گرفتن سهام عدالت در ایران خودرو سهامدار هستند و این پول از جیب آنها نیز خارج شده و ما در ایران خودرو مسئول حفظ منافع سهامداران و مردم هستیم.

مدیرعامل ایران خودرو اظهار کرد که طبق ماده 90 سیاست های اجرایی اصل 44، دولت مکلف است که زیان وارد شده به بنگاه های اقتصادی که آنها را مکلف کرده محصول خود را قیمت دستوری عرضه کنند جبران کند. وی اظهار کرد که بارها در این خصوص درخواست تعیین تکلیف داده ایم و همچنان منتظر پاسخ نهادهای دولتی در خصوص جبران این زیان وارد شده به ایران خودرو و سایپا هستیم.

خطیبی اشاره کرد که باور جامعه به این گونه بوده که ایران خودرو و سایپا باید زیان بدهند. مگر می شود یک بنگاه تولیدی با زیانده بودن سرپا باشد؟ چگونه با زیانده بودن هزینه های توسعه ای و پروژه های جدید تعریف کنیم؟ وی در پایان گفت که ایران خودرو و سایپا سودآور به درد جامعه و مردم ایران می خورند. نه شرکت هایی که زیان انباشته آنها روی هم رفته از 100 هزار میلیارد تومان هم بیشتر است. بدین ترتیب برای جلوگیری از ضرر و زیان این دو خودروساز، نباید در قالب واژه انحصار، هر تصمیم اشتباهی را از جمله قیمت گذاری دستوری برای این دو خودروساز گرفت.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟