اخبار خودرو ایران
توسط اعضای هیات مدیره انجمن های قطعه سازی مطرح شد

تولید عبور مستقیم حاصل هماهنگی کامل ایران خودرو و زنجیره تامین

عکاس: حسین شیرآقایی
سه شنبه - ۲۲ آذر ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
دستاورد-تولید-عبور-مستقیم-ایران-خودرو-زنجیره-تامین-قطعه-سازان (1)

سالها تولید خودرو به صورت ناقص در خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو موجب نارضایتی مشتریان و رسوب سرمایه و دیرکرد پرداخت مطالبات قطعه سازان شده بود. خوشبختانه ایران خودرو در سال جاری نه تنها موفق به شناسایی و رفع گلوگاه‌های تولید و تحقق تولید عبور مستقیم شد، بلکه تمام خودروهای ناقصی که از گذشته در پارکینگ‌ های این شرکت دپو شده بودند را تکمیل و عرضه کرد.

به گزارش خودرونویس، روز گذشته ایران خودرو همایشی را با محوریت دستاوردهای تولید عبور مستقیم با حضور مدیرعامل‌گروه صنعتی ایران خودرو، اعضای هیات مدیره انجمن قطعه سازی و دبیر انجمن همگن قطعه سازان برگزار کرد. شاپور سامعی عضو هیات مدیره انحمن قطعه سازان در خصوص دستاوردهای تولید عبور مستقیم ایران خودرو اظهار کرد که این شرکت با تجاری سازی و تکمیل خودروهای ناقص و عرضه آنها به بازار موفق شد نقدینگی لازم برای زنجیره تامین با هدف پیشبرد برنامه های ایران خودرو برای تحقق تولید عبور مستقیم و کامل خودرو را تامین کند.
دستاورد-تولید-عبور-مستقیم-ایران-خودرو-زنجیره-تامین-قطعه-سازان (1)
سامعی در ادامه بیان کرد که خوشبختانه ایران خودرو برای تولید عبور مستقیم به هیچ عنوان شتابزده و نسنجیده رفتار نکرد و با یک برنامه ریزی دقیق و همفکری با زنجیره تامین موفق شد جلوی تولید خودرو به صورت ناقص را بگیرد و تولید ۱۰۰ درصد عبور مستقیم را محقق بسازد. در گام بعدی ایران خودرو با یک برنامه منظم پله پله تیراژ تولید خود را افزایش داد و برای روزهایی رکورد شکنی هم کرد. اما ایران خودرو به جای تولید با تیراژ سینوسی و نوسانی، تصمیم به تولید با تیراژ یکنواخت گرفت تا خودروساز‌ و زنجیره تامین قادر باشند خود را با یکدیگر وفق دهند.
دستاورد-تولید-عبور-مستقیم-ایران-خودرو-زنجیره-تامین-قطعه-سازان (1)
عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازی اظهار کرد که در گذشته تولید نوسانی خودرو و تولید ناقص ضربه های زیادی را از جهت مصرف انرژی، کارگران و کیفیت می زد. اما حال ایران خودرو با شناخت کامل و دقیق از قطعه سازان، برای تولید عبور مستقیم با تیراژ پایدار و بالا برنامه ریزی و آن را عملی کرده است. سامعی گروه صنعتی ایران خودرو با مدیریت مهدی خطیبی را بهترین دوره ایران خودرو از جهت همکاری و تعامل با قطعه سازان، زنجیره تامین و پرداخت مطالبات یاد کرد و گفت که ایران خودرو با وجود تمام محدودیت ها و تحریم ها عملکرد عالی داشته و اظهار کرد که زنجیره تامین با تمام توان برای برطرف کردن گلوگاه های تولید گام بر می دارد. وی تولید عبور مستقیم را نتیجه هماهنگی و تبادل نظر میان خودروساز و قطعه ساز دانست و اظهار کرد که در سه ماه پایانی سال جاری یکی از بهترین سالهای صنعت خودروسازی را از نظر کیفی و کمی رقم‌ خواهیم زد و تمام تلاش خود را برای تحقق تیراژ ماهانه بالاتر از ۷۰ هزار دستگاهی ایران خودرو انجام خواهیم داد.

ثبات و پایداری عرضه یکی از دستاوردهای تولید عبور مستقیم

آرش محبی نژاد دبیر انجمن همگن قطعه سازان ثبات و پایداری عرضه را تنها یکی از دستاوردهای تولید عبور مستقیم و کامل خودرو بیان کرد و گفت در زمانی که تولید خودرو به صورت ناقص انجام می گرفت و خودروهای ناقص در کف پارکینگ دپو بودند، شاهد خواب سرمایه عظیمی بودیم و خودروساز باید بابت دیرکرد تحویل خودرو به مشتری جریمه می داد و از طرفی پرداخت مطالبات قطعه ساز نیز به تعویق می افتاد. همچنین تولید ناقص موجب افت کیفیت خودرو و چندباره شدن روند PDI و کنترل کیفیت می شد. اما با تدوین برنامه دقیق میان ایران خودرو و زنجیره تامین، تولید ناقص برای همیشه کنار گذاشته شد و تولید ۱۰۰ درصصد عبور مستقیم محقق شد.
دستاورد-تولید-عبور-مستقیم-ایران-خودرو-زنجیره-تامین-قطعه-سازان (1)
محبی نژاد اظهار کرد که قطعه سازان برای قطعاتی که پرتیراژ بوده و عمق داخلی سازی آنها تا ۷۰ درصد و حتی بالاتر است، امکان تولید برای تامین تیراژ ۲.۲ میلیون دستگاه خودرو در سال را دارند. اما گلوگاه تولید قطعه سازی، قطعاتی بوده که به واسطه تحریم ها واردات آنها متوقف شده و قطعه سازان مشغول داخلی سازی هستند که با قدرت در حال برطرف کردن این موضوع هستند. از جمله قطعاتی که گلوگاه تولید هستند می توان به گیربکس اتوماتیک، میل سوپاپ و رینگ آلومینیومی اشاره کرد.
دستاورد-تولید-عبور-مستقیم-ایران-خودرو-زنجیره-تامین-قطعه-سازان (1)
محبی نژاد کمبود نقدینگی و قیمت گذاری دستوری را یکی دیگر از گلوگاه های تولید خودروسازان یاد کرد و گفت که قیمت گذاری دستوری زیان انباشته سنگینی را به ایران خودرو تحمیل کرده و باعث کاهش حجم نقدینگی شده است. نقدینگی برای تولید مانند خون در رگ حیاتی بوده که خوشبختانه عرضه خودرو در بورس تا حدودی به قیمت گذاری عادلانه تر و کاهش زیان انباشته و عرضه خودرو با قیمت واقعی کمک کرده است.
دبیر انجمن همگن قطعه سازان قدیمی بودن ماشین آلات قطعه سازان را یکی دیگر از گلوگاه های تولید دانست و اظهار کرد که برای نوسازی و احیا دستگاه ها، قطعه سازان نیاز به تزریق سرمایه در گردش دارند که این موجب رشد کیفیت و تیراژ تولید می شود.
5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟