مراحل صدور کارت ماشین

شنبه - ۸ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
کارت ماشین

وقتی خودرویی را خریداری می کنیم اطلاعات آن خودرو و شخص خریداری کننده در کارتی ثبت می شود که آن کارت را کارت خودرو می نامند در این کارت اطلاعات و مشخصات خودرو مانند شماره پلاک، شماره VIN، نوع و مدل خودرو، رنگ و مشخصات فنی خودرو و همچنین مشخصات مالک خودرو از قبیل نام، کد ملی، نام پدر و کدپستی در آن ذکر شده است.

به گزارش خودرونویس، برای آشنایی هر چه بیشتر با مراحل صدرو کارت ماشین با این مطلب همراه باشید.

مدت زمان صدور کارت خودرو

صدور کارت ماشین تقریبا ده روز زمان لازم دارد؛ البته گاهی ممکن است به‌دلایل متعددی زمان انتظار شما اندکی افزایش پیدا کند. تجربه نشان داده که حتی ممکن است پروسه رسیدن کارت ماشین به دست مالک آن تا دو ماه هم به طول بیانجامد.

کارت و سند خودرو بعد از خرید از طریق پست به درب منزل مالک فرستاده می شود برای تایید و تصحیح بانک اطلاعاتی راهور، سند و کارت خودروها به صورتی پستی به درب منزل مالک خودرو ارسال میشود تا احراز سکونت شوند. اگر کارت خودرو به دست مالک به هر دلیلی نرسد، کارت خودرو برگشتی محسوب میشود و برگشت می خورد.

برای پیشگیری از این روند بهتر است که مالکان خودرو محل سکونت خود را به صورت دقیق و شفاف در سایت پلیس راهور ناجا قید کنند.

نحوه پیگیری کارت خودروهای برگشت خورده

وقتی آدرس پستی درست و دقیق نباشد یا اگر در هنگام مراجعه مامور پست، شخصی در محل حضور نداشته باشد، پستچی تا 3 بار بسته پستی را به آدرس فوق خواهد آورد. پس از سومین بار بسته پستی به اداره پست بازگردانده می شود و تا 3 ماه، در اداره پست نگهداری می شود تا متقاضی برای دریافت آن به اداره مراجعه کند. در این حالت اصطلاحا می گویند که بسته برگشت خورده است. پیگیری کارت خودرو در صورتی که بسته برگشت خورده باشد، فقط از طریق مراجعه به اداره پست امکان پذیر است.

پیگیری کارت خودرو از طریق تماس با اداره پست

اگر به هر دلیلی نتوانستید از طریق سایت اداره پست نسبت به پیگیری کارت خودرو خود اقدام کنید؛ می‌توانید با برقراری تماس نیاز خود را برطرف کنید. برای این منظور با شماره تلفن 84470000-021 واحد ارتباط با مشتریان شرکت پست تماس بگیرید و اقدام به پیگیری کارت ماشین کنید.

پیگیری کارت خودرو از طریق کد دستوری USSD

روش دیگر پیگیری کارت ماشین ، از طریق USSD است. شما می‌توانید از طریق شماره‌گیری کد دستوری(#110*)، مرسولات سازمانی مربوط به پلیس+10 و ناجا را پیگیری کنید.

پیگیری کارت ماشین از طریق پیامک(SMS)

اگر شما هم دنبال شماره‌ای هستید تا از طریق ارسال پیامک بتوانید پیگیری کارت خودرو خود را انجام دهید، باید بدانید که چنین شماره‌ای وجود ندارد. برای انجام خدمات زیادی شماره پیامکی اعلام شده‌است(مانند استعلام خلافی خودرو)، اما برای پیگیری کارت ماشین چنین شماره‌ای وجود ندارد. درنتیجه برای انجام این کار باید یکی از روش‌های موجود را انتخاب کنید.

کارت سبز و کارت مشخصات خودرو

سند مالکیت خودرو، به‌صورت تک‌برگ توسط پلیس صادر می‌شود. از آنجایی که این برگ به رنگ سبز است، لذا بین مردم و فعالان این حوزه، به کارت سبز خودرو نیز شناخته می‌شود. اطلاعاتی که درون این برگ وجود دارد، شناسه‌ی خودرو محسوب می‌شود که در صورت هرگونه منافات با واقعیت، این حق را برای مراجع قضایی ایجاد خواهد کرد تا دارنده‌ی خودرو را تحت تعقیب قضایی قرار دهند.

رهگیری وضعیت برگ سبز خودرو

تمامی مدارک مربوط به نقل و انتقال خودرو همچون برگ سبز و کارت مشخصات ماشین، به واسطه پست برای مالک ارسال می‌شود. پس از انجام مراحل قانونی، مدارک در بازه زمانی یک هفته تا یک ماه به دست خریدار می‌رسد؛ در نظر داشته باشید که ابتدا کارت مشخصات و سپس برگ سبز پست می‌شود.
ثبت سند در دفترخانه اختیاری است

در صورتی که طرفین معامله ماشین خواستار ثبت و دریافت سند در دفترخانه باشند، همچنان انجام این امر امکان‌پذیر است و در عین اختیاری بودن قانونی هم هست. باید در نظر داشته باشید در صورتی که شکایت قانونی برای خودرو در دستگاه قضایی رخ دهد، دادگاه سند ثبت شده دفاتر اسناد رسمی را نسبت به برگ سبز در اولویت می‌داند و حکم را به نفع دارنده سند ثبتی دفتر اسناد رسمی صادر می‌کند.

بنابراین شما در جایگاه خریدار اختیار دارید در صورت صلاح‌دید خود اقدام به ثبت رسمی سند اتومبیل کنید ولی الزامی برای آن وجود ندارد زیرا که شما با در دست داشتن برگ سبز خودرو، مالک قانونی خودرو محسوب می‌شوید.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟