چالش‌های طرح شناسه دار کردن لوازم یدکی خودرو

شنبه - ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه
لوازم یدکی

اجرای طرح شناسه دار کردن و ثبت کد رهگیری بر روی لوازم یدکی خودرو علاوه بر حسن هایش چالش‌های را هم به همراه دارد.

به گزارش خودرونویس،فعالان حوزه لوازم یدکی خودرو هرچند موافق اجرای طرح شناسه دار کردن و ثبت کد رهگیری هستند، ولی به مشکلات طرح شناسه دار کردن قطعات اشاره و از وزارت صمت می‌خواهند راه‌حلی را برای این مشکلات ارائه دهد، چرا که به گفته فروشندگان بازار قطعات، فعالیت ۱۲۰ هزار واحد صنفی، ممکن است در پی اجرایی شدن این طرح دچار وقفه شود.

به دلایل مختلف از جمله کیفیت پایین محصولات داخلی، بازار قطعات یدکی خودرو مخصوصا لنت بسیار داغ است. از این رو بسیاری از افراد سودجو به دنبال راهی برای رسیدن به درآمد‌های کلان از طریق فروش محصولات قاچاقی و تقلبی هستند.

وزارت صمت برای جلوگیری از ورود قطعات قاچاقی و نامعتبر به بازار، طرح شناسه دار کردن قطعات را پیشنهاد کرده است. با این حال بر اساس اظهارات کارشناسان حوزه، این طرح در صورت عدم اجرای صحیح اثربخشی چندانی نداشته و مانع جعل کد شناسه و رهگیری برای کالا‌های قاچاقی نمی‌شود.

به گفته خانی رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی درقم این طرح به طورناقص تدوین شده است وهمکاری نکردن تولیدکنندگان در نصب کدرهگیری وکیفیت پایین قطعات حتی باوجودداشتن کدازمهمترین دلائل ناکامی این طرح هست
وی میگویدبایدکدرهگیری ازمبدانصب شود.

چون فروشندگان لوازم یدکی سوادشناسه گیری از سامانه راندارندومشکلات زیادی رابرای این صنف ایجادکرده است.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟