اخبار خودرو ایران
احتمال عرضه در سال جاری

رانا پلاس AMT اتوماتیک چه مشخصاتی دارد؟

سه شنبه - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
مشخصات رانا پلاس AMT نیمه اتوماتیک

ایران خودرو مدتی پیش اعلام کرده بود که در حال توسعه گیربکس اتوماتیک AMT برای رانا پلاس است و حدود دو سال پیش نسخه پروتوتایپ آن را در نیرو محرکه مشاهده کرده بودیم. اما ایران خودرو در نمایشگاه خودرو مشهد 1402 رانا پلاس AMT (رانا پلاس اتوماتیک) را درحالی به نمایش گذاشت که به نظر می رسید نزدیک به نمونه تولیدی باشد و امکان عرضه آن در آینده نزدیک وجود دارد. این مطلب قصد بررسی مشخصات این خودرو را داریم.

ایران خودرو مدتی پیش اعلام کرده بود که در حال توسعه گیربکس اتوماتیک AMT برای رانا پلاس است و حدود دو سال پیش نسخه پروتوتایپ آن را در نیرو محرکه مشاهده کرده بودیم. اما ایران خودرو در نمایشگاه خودرو مشهد 1402 رانا پلاس AMT (رانا پلاس نیمه اتوماتیک) را درحالی به نمایش گذاشت که به نظر می رسید نزدیک به نمونه تولیدی باشد و امکان عرضه آن در آینده نزدیک وجود دارد. این مطلب قصد بررسی مشخصات این خودرو را داریم.

 

ویدیو معرفی مشخصات رانا پلاس نیمه اتوماتیک

 

 

مشخصات فنی رانا پلاس اتوماتیک AMT

به گزارش خودرونویس، رانا پلاس AMT از نظر فنی با رانا پلاس دنده ای شش سرعته تفاوتی ندارد. این خودرو از همان موتور TU5 بهره گرفته است. این موتور 1.6 لیتری قادر به تولید 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور است. گیربکس AMT رانا پلاس بر پایه همان گیربکس شش سرعته دنده ای توسعه یافته، با این تفاوت که مکانیزم کلاچ گیری و تعویض دنده های آن برقی شده و دیگر نیازی به کلاچ گیری و تعویض دنده به صورت دستی توسط راننده وجود ندارد.

مشخصات رانا پلاس AMT نیمه اتوماتیک

گیربکس شش سرعته AMT رانا پلاس دارای حالات N، D، R و M است. این خودرو در حالتی روشن می شود که گیربکس در حالت N قرار داشته باشد و اگر گیربکس روی دیگر حالات قرار داشته باشد، اصلا استارت نمی خورد. حالت D برای رانندگی بوده و با انتخاب آن دنده ها به صورت اتوماتیک تعویض می شوند. حالت R هم برای دنده عقب بوده و حالت M برای تعویض دنده ها به صورت دستی است. برای تعویض دستی دنده ها، دو شیفتر در پشت فرمان رانا پلاس AMT تعبیه شده که یکی برای اضافه کردن و دیگری برای کم کردن دنده است.

مشخصات رانا پلاس AMT نیمه اتوماتیک

رانا پلاس AMT از نظر طراحی ظاهری و ابعاد با نسخه دنده ای تفاوتی ندارد. این سدان دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4292، 1684 و 1453 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن 2445 میلی متر است. هنوز اضافه وزن ناشی از پیاده سازی مکانیزم کلاچ گیری و تعویض اتوماتیک دنده ها روی گیربکس شش دنده رانا پلاس اتوماتیک مشخص نیست، اما بعید می دانیم که اضافه وزن آن نسبت به نسخه دنده ای چندان محسوس باشد. نسخه دنده ای استاندارد این خودرو وزنی معادل 1110 کیلوگرم داشته و بعید می دانیم که این نسخه AMT وزنی بیشتر از 1150 کیلوگرم داشته باشد.

مشخصات رانا پلاس AMT نیمه اتوماتیک

ایران خودرو هنوز آمار و ارقام مربوط به عملکرد رانا پلاس AMT را به همراه اطلاعات مربوط به مصرف سوخت آن را منتشر نکرده است. اما با نزدیک شدن به زمان عرضه این موارد هم منتشر خواهد شد.

مشخصات رانا پلاس AMT نیمه اتوماتیک

داخل کابین رانا پلاس نیمه اتوماتیک

رانا پلاس AMT به نمایش گذاشته شده از نوع سقف شیشه ای بود. اما ممکن است ایران خودرو در آینده این گیربکس را روی نسخه سقف فلزی آن هم نصب کند. کلیت کابین این مدل با نسخه دنده ای یکسان بوده و تنها تفاوت به بخش کنسول میانی مربوط می شود. در این قسمت شیفتر دنده گیربکس دستی حذف شده و به جای آن یک شیفتر دایره ای شکل نصب شده است. در پشت فرمان هم دو پدال شبفتر برای تعویض دنده ها به صورت دستی دیده می شود.

مشخصات رانا پلاس AMT نیمه اتوماتیک

با توجه به الزام رعایت استانداردهای 85 گانه، رانا پلاس نیمه اتوماتیک در صورت تولید با سنسور نور، سنسور باران و همچنین کنترل پایداری الکترونیکی عرضه می شود. بدین ترتیب دسته راهنما و دسته برف پاک کن آن تغییر خواهد کرد و کلید خاموش و روشن کردن ESP نیز در قسمتی از کابین نصب می شود.

 

 

4.8 از 6 رای

دیدگاه شما چیست؟