اخبار خودرو جهان
با شکل گیری طبقه متوسط جامعه صورت گرفت

خودروسازی در افغانستان استارت خورد

پنجشنبه - ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 3 دقیقه
کارخانه خودروسازی امین نور

تا به امروز در کشورهایی همچون عراق و افغانستان، به مقوله تولید خودرو به دلیل حضور خودروهای واردتی دست دوم توجهی نمی شد. چراکه افراد جامعه یا آنقدر ثروتمند بودند که اقدام به خرید خودروهای دست دوم ژاپنی و آمریکا وارداتی از کشورهای حاشیه خلیج فارس می کردند یا آنقدر تهی دست بودند که اصلا سراغ خرید خودرو نمی رفتند. ولی این داستان با شکل گیری طبقه متوسط در افغانستان تغییر کرده است. چراکه حال خودروهای سواری و وانت نو مشتری پیدا کرده اند.

به گزارش خودرونویس، یک کمپانی افغانستانی به نام “امین نور” از چند مدل خودروی وانت و ون سواری رونمایی کرده و امیدوار است که بازار محلی افغانستان از این محصولات جدید استقبال کند. این در حالی است بازار خودرویی افغانستان مملو از خودروهای وارداتی دست دوم ژاپنی و آمریکایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله دوبی با قیمتی ارزان و مقرون به صرفه است. بدین ترتیب شرکت خودروسازی نوظهور امین نور راه بسیار دشواری را برای جلب توجه مشتری در این کشور پیش رو دارد.

امین نور خودروهای جدید را طی مراسمی در کابل پایتخت افغانستان به نمایش گذاشت و نشان داد در کشوری که با خشونت شبه نظامیان و بی ثباتی سیاسی رو به رو است، عده ای اندک سخت تلاش می کنند که برای طبقه متوسط رو به گسترش در این کشور کالا و خدمات ارایه دهند و رضایت مردم را جلب کنند

 

شرکت های اقتصادی در افغانستان علاوه بر چالش های امنیتی، با معضلاتی همچون قطع شدن برق هم مواجه هستند. مصطفی مستور، وزیر اقتصاد افغانستان در مصاحبه با رویترز گفته است:

هزینه کلی تولید این خودروها به مراتب ارزان تر از وارات این محصولات است.

 

در این مراسم وانت ها و ون های سفید با روبان های قرمز تزیین شده بودند. برخی از این خودروها برقی بوده و باتری های آن ها قابل شارژ است برخی دیگر از این محصولات به نمایش درآمده دیزلی هستند و سوخت آنها گازوئیل است.

کارخانه خودروسازی امین نور

وزیر اقتصاد افغانستان در خصوص آغاز خودروسازی در این کشور بیان کرد:

ما مطمئن هستیم که بازار افغانستان از انواع مختلف محصولات استقبال می کند، نه تنها از شرکت امین نور بلکه تمام سرمایه گذارانی که در محصولات کیفی سرمایه گذاری کنند با استقابل مشتریان افغانستانی مواجه خواهند شد.

 

به طور کلی 11 مدل مختلف در این رونمایی معرفی شده اند که قیمت آنها از 1200 دلار تا 2500 دلار است. تا به امروز شرکت امین نور 200 دستگاه خودرو تولید کرده است.

 

احمدضیا احمدیار مدیر عامل امین نور می گوید:

هدف بعدی برای کارخانه امین نور که در استان بلخ در شمال افغانستان واقع شده، کاهش نیاز به واردات قطعات است. وی در این خصوص اظهار کرد:

بعد از سه سال موفق شدیم بیش از 80 درصد از قطعات این خودروها را خودمان تولید کنیم. هدف ما در فاز بعدی تولید قطعاتی مانند‌ پیشرانه،‌ لاستیک و شیشه جلوی خودرو است که از خارج افغانستان وارد می کنیم. وی ابراز امیدواری کرد که این هدف طی 5 تا 10 سال آینده محقق خواهد شد.

5 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟