به گزارش خبرنگار خودرونویس، اگرچه صنعت تیونینگ خودرو کمی دیرتر از دیگر کشورها در ایران شکوفا شده، اما در همین مدت کوتاه این صنعت چنان رشد شتابنده‌ای به خود دیده است که از توان رقابت بسیار بالایی در کلاس جهانی برخوردار شده است.

این سطح پیشرفت در صنعت تیونینگ تا آنجا پیش رفته است که نگاه علاقه‌مندان به خودروهای تیونینگ و اسپرت در سطح کشورهای منطقه و خاورمیانه را به سمت متخصصان این صنعت در ایران معطوف ساخته و انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد رشد خیره‌‌کننده‌ای در این صنعت باشیم.

رهیاب اسپرت استاد تحول

در همین راستا به تازگی مجموعه رهیاب اسپرت از یک دستگاه خودرو تویوتا لندکروز سری۲۰۰ تیونینگ شده رونمایی کرد که در نوع خود یک تحول بزرگ در این صنعت محسوب می‌شود. این خودرو با تغییراتی اساسی به ویژگی‌های مدل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ خود نزدیک شده و از فول‌ترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات برخوردار شده است.

مجموعه رهیاب‌ اسپرت که چند سالی است در زمینه تیونینگ خودرو در کشور فعالیت خود را آغاز کرده است، روز گذشته طی مراسمی باشکوه، نخستین فستیوال تویوتا لندکروزر سری 200 را در ایران برگزار کرد. در این مراسم که بیش از 20 دستگاه تویوتا لندکروزر سری 200 حضور داشت، از جدیدترین پروژه این شرکت تیونینگ نیز پرده‌برداری شد. این پروژه که با نام King Of Rahyab شناخته می‌شود، از کامل‌ترین امکانات قابل نصب روی تویوتا لندکروزر، دیزاین داخلی بسیار خاص با نورپردازی حرفه‌ای و دوخت سفارشی، تریم داخلی متفاوت، کیت بلک سریز برای نمای خارجی و کیت بدنه والد بهره می‌برد. لازم به ذکر است که این خودرو به نسخه فیس‌لیفت شده مدل 2019 تفییر چهره داده است.

مجموعه رهیاب اسپرت که از سال 1388 فعالیت خود را آغاز کرده است، این روزها باتوجه به ممنوعیت واردات خودرو و عدم ورود خودروهای جدید به کشور، به‌صورت تخصصی مشغول به فیس‌لیفت تویوتا لندکروزرهای سری 200 به مدل 2018 و 2019 بوده که این امر موجب اشتغال‌زایی زیادی نیز شده است. از امکانات خاصی که علاوه‌بر تغییر ظاهری از مدل‌های پایین به مدل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به تویوتا لندکروزر توسط این مجموعه اضافه می‌شود، می‌توان به آینه تاشو برقی، صندلی‌های جلو متعلق به لکسوس LX570 (فول برقی مجهز به گرمکن و سردکن)، دوربین ۳۶۰ و رادارهای ایمنی و فاصله سنج، نورپردازی داخل، اجرای سقف کهکشانی، در صندوق بار برقی، تودوزی چرمی با دوخت های خاص و سفارشی، وکیوم درها، گرمکن صندلی‌های عقب، دش کمرا، انجین استارت، ردیاب و … اشاره کرد.

در این فستیوال، رهیاب اسپرت با برگزاری نظرسنجی از میان حاضران این رویداد، زیباترین و فول آپشن‌ترین تویوتا لندکروزر موجود در این گردهمایی را انتخاب کرد. نکته جالب که بیش از پیش نشان از فضای رقابتی این رویداد داشت، انتخاب لندکروزر تیون شده توسط مجموعه‌ای دیگر به عنوان فول‌ترین نسخه بود. اما زیباترین تویوتا لندکروزر حاضر در این فستیوال، از نظر بازدیدکنندگان، نسخه مشکی ماتی بود که توسط تیم رهیاب اسپرت به ۲۰۱۸ آپگرید شده و امکانات خاصی به آن اضافه شده است.

لندکروز سری 200 را بیشتر بشناسید

در حال حاضر لندکروز یکی از بهترین شاسی‌بلندهای دنیا و کار دست ژاپنی‌های تویوتا است. نام اصلی آن لندکروزر است که در ایران به لندکروز مشهور شد. این خودرو همزمان با تولید نسل اول آن در سال 1960، تویوتا متوجه شد لندروور نیز به بازار آمده است و از قضا رقیبی جدی برای خودروی جدید آن‌ها به شمار می رود، پس نام آن را لندکروزر گذاشت.

ایران از همان زمان با آغوش باز این ماشین را به بازار خودروی خود راه داد. لندکروز در آن سال‌ها ظاهری جنگی داشت و به مرور زمان به خودرویی لاکچری و شیک تبدیل شد. شاسی بلند محبوب ژاپنی‌ها تا سال 2013 به صورت رسمی به کشور وارد شد و از آن پس به دلیل اینکه مدیران تویوتا تصمیم گرفتند لندکروزهایی با حجم موتور بیش از 2.5 لیتر تولید کنند، با ممنوعیت واردات به ایران مواجه شد.

نگاهی به تاریخچه این خودروساز ژاپنی نشان می دهد که تویوتا لندکروز 2013، جزو نسل هشتم لندکروزرهای جهان محسوب می شود که در ایران از آن به شدت استقبال شد. طراحان تویوتا، در تولید این خودرو وسواس زیادی به خرج دادند و کمی هم در ظاهر آن دست بردند. اکنون محصول مورد توجه ما لندکروز vxr با یک موتور 8 سیلندری 32 سوپاپه و 4664 سی سی حجم موتور است.

گیربکس لندکروز سری 200

البته در آن زمان هنوز قانون مذکور به تصویب نرسیده بود و ایرتویا خیلی سریع توانست این مدل را به کشور وارد کند. این خودروی دودیفرانسیل می‌تواند 284 اسب بخار قدرت تولید کند و در ساعت تا حداکثر 200 کیلومتر براند. جعبه دنده لندکروزر VXR از نوع 6 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک است که همین حالا بعد از گذشت 5 سال جزو بهترین جعبه دنده‌ها محسوب می‌شود.

به هر حال از این گیربکس و این موتور، نمی‌توان مصرف سوخت پایینی هم انتظار داشت. البته باید بدانید خودروهای دودیفرانسیل در کل مصرف سوخت کمی ندارند. 14.4 عددی است که لندکروز 2013 در هر صد کیلومتر می‌سوزاند. از سوی دیگر، این خودرو از نظر حجم باک فوق العاده است: 93 لیتر. استاندارد آلایندگی آن 4 است و شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید VXR 2013 توانسته تمامی ستاره‌های امنیت را کسب کند؛ در کمتر خودرویی این امر اتفاق می‌افتد.

با این حال در کنار مشخصات فنی، آپشن‌های موجود توانسته به خرید و فروش تویوتا لندکروز 2013 بسیار کمک کند. کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی، پرده‌ای و زانویی، مجهز بودن به تمامی سیستم‌های ترمز پیشرفته جهان مانند ATRC، 6 بلندگو، صفحه نمایش 3.5 اینچی، جنس کرومی وسایل تزئینی کابین، شیشه شور چراغ‌ها، یخچال، چراغ‌های ال ای دی و زنون، بال عقب، یخچال، 4 دوربین، گرمکن و سردکن صندلی‌ها، روکش چرمی صندلی‌ها، سنسور باران، تهویه مطبوع اتوماتیک برای تمامی سرنشینان، صفحه نمایش مخصوص در دو عدد برای سرنشینان عقب و سنسور نور تنها چند آپشن این خودرو است.

نباید فراموش کرد که لکسوس LX570 به عنوان نسخه لوکس تویوتا لندکروزر شناخته می شود و هم اکنون شاهد افزوده شدن امکانات و تجهیزات لکسوس به تویوتا هستیم. از جمله مهمترین این امکانات و آپشن ها می توان به آینه های تاشو برقی، صندلی های جلو مجهز به گرمکن و سردکن که متعلق به خودرو لکسوس LX570 هستند، دوربین 360 درجه به همراه رادار و سیستم محاسبه فاصله، درب صندوق برقی، نور پردازی داخلی به همراه سقف کهکشانی، وکیوم درها، گرمکن صندلی های عقب، ردیاب و بسیاری امکانات دیگر اشاره کرد.

3.8 از 6 رای