به گزارش خودرونویس، متاسفانه تعداد بسیار کمی از اتومبیل‌ های مفهومی به مرحله تولید انبوه می‌رسند. دلیل این امر هزینه فراوانِ تولید برخی از آنها و نیاز به تکنولوژی پیشرفته است. تکنولوژی مورد نیاز برای برخی از کانسپت‌ها بسیار جلوتر از زمان معرفی آنها بوده و به همین خاطر هرگز خودروسازان به تولید انبوه آنها فکر نکرده‌اند‌.

به این ترتیب بسیاری از اتومبیل‌های مفهومی به تاریخ پیوسته و دیگر اثری از آنها نیست. اما نباید فراموش کرد که طراحی و فناوری برخی از اتومبیل‌های مفهومی بسیار کاربردی بوده و سال‌ها بعد از معرفی آنها شاهد استفاده از زبان طراحی و ایده‌های فناورانه آنها برای تولید اتومبیل‌های گوناگون در سطوح مختلف و برای حضور در بازارهای جهانی هستیم. اکنون ما در خودرونویس شما را با 10 اتومبیل مفهومی، که امیدواریم روزی شاهد تولید آنها باشیم؛ آشنا خواهیم کرد. اتومبیل‌های مزبور بسیار جلوتر از زمان معرفی خود بودند و اکنون شاهد الهام از زبان طراحی و فناوری‌های آنها برای تولید اتومبیل‌های جدید هستیم.

 

پژوه Onyx

پژو اونیکس

وقتی پژو خواب ساخت Onyx را دید؛ تمام گذشته خود را فراموش کرد و همه چیز را از نوع ساخت! پژو از رنگ‌آمیزی جدیدی بهره برد و از پیشرانه‌ای قدرتمند استفاده کرد. کانسپت Onyx از توان پیشرانه V8 با همراهی پیشرانه‌ای الکتریکی بهره برده و در مجموع 608 اسب‌بخار قدرت دارد. پیشرانه هیبریدی و دیزلی آن تقریبا ناشناخته بوده و پژو درباره آن حرفی نمی‌زند. پژو برای ساخت این محصول از 3 ماده اصلی؛ یعنی کاغذ، مس و نمد فیبرکربن استفاده کرده است. استفاده از مواد مزبور، سبک بودن Onyx را تضمین می‌کرد؛ اما نگرانی‌هایی به جهت قرار گرفتن آنها در دماهای مختلف به وجود آورد و به همین دلیل پژو پروژه Onyx را تعطیل کرد.

 

مازراتی Birdcage 75

مازراتی بردکیج 75

طراحان Birdcage 75 اتومبیلی آینده‌گرا را ساخته‌اند. در این محصول از خطوطی صاف و صیقلی استفاده شده و طراحان Birdcage 75 برای رسیدن به آیرودینامیکی ایده‌آل تلاش فراوانی کرده‌اند. در نیمه جلویی کانسپت مزبور، شاهد استفاده از درب کروکی هستیم. درب مزبور به شکل آسانسوری و به سمت جلو حرکت کرده و به این ترتیب سرنشین Birdcage 75 به آسانی در درون آن قرار می‌گیرد. کانسپت Birdcage 75 برروی شاسی از جنس فیبرکربن قرار گرفته و وزن کمی دارد. این جانور آینده‌نگر دارای پیشرانه V12 با توان 700 اسب‌بخار است.

 

ب ‌ام ‌و Nazca C2

ب ام و Nazca C2

هر آنچه از اتومبیل‌های آینده انتظار دارید؛ می‌توان در ب ام‌ و Nazca C2 مشاهده کرد. بدنه و چارچوبی فضایی، پوشش روی موتور و جلو این محصول با استفاده از الیاف کربنی ساخته شده و در نتیجه کانسپت Nazca C2 بسیار سبک وزن است. در این اتومبیل از پیشرانه 5 لیتری V12 با توان 350 اسب‌بخار استفاده شده است. ب ام‌ و با پوشش شیشه‌ای (فیبرکربن‌پلیمری تقویت شده) برای پیشرانه Nazca C2 سنگ تمام گذاشته است. درب‌های Nazca C2 بسیار بی‌نظیر هستند. درب‌های مزبور به شکل گالوینگ (پرنده‌ای) طراحی شده بودند. سرنشینان باید درب اصلی را به سمت بیرون باز کرده و شیشه اتومبیل هم به سمت بالا حرکت می‌دادند. این پروژه پس از شکست پروژه M1 تعطیل شد؛ اما بی‌ام‌و به تازگی وعده داده است که دوباره پروژه Nazca C2 را مورد بررسی قرار دهد.

 

فولکس واگن W12 Nardo

فولکس واگن ناردو W12

نام این کانسپت از مسیر آزمایشی ناردو گرفته شده است. جایی که خودروساز آلمانی نمونه اولیه W12 را در آنجا آزمایش کرد و موفق به ثبت رکورد تازه‌ای شد. W12  اشاره به پیشرانه قدرتمند کانسپت فولکس واگن دارد. البته این محصول قبل از فتح مسیر ناردو، با بهره‌گیری از سیستم چهار چرخ محرک فولکس واگن با نام Synchro شناخته می‌شد. این اتومبیل روشی برای فولکس واگن بود تا ثابت کند که توان ساخت سوپر اسپرتی لوکس و پیشرانه‌ای قابل اعتماد را دارد. کانسپت W12 Nardo درب‌هایی قیچی مانند داشته و ظاهراً رقیب قدرتمندی برای سایر اتومبیل‌های هم رده بوده و به راحتی همه داشته‌های آنها را از بین می‌برد. توانW12 Nardo حدود 600 اسب‌بخار بوده و حداکثر سرعت آن هم 220 مایل در ساعت است.

 

مزدا Furai

مزدا فیورای

این کانسپت بخشی از پروژه زبان طراحی مزدا، موسوم به Nagare بود. نام Furai در زبان ژاپنی به معنای صدای باد است. مزدا Furai بسیار شبیه به نام خود بود. کانسپت مزبور 450 اسب‌بخار قدرت و تنها 675 کیلوگرم وزن داشت و به راحتی با تمام خودروهای زمانِ خود به رقابت می‌پرداخت. پروژه Furai ادای احترامی به  LeMans-winning 787B بود. اما رویای Furai در تاریخ 19 اوت 2008 به پایان رسید و این کانسپت در جریان یک آزمایش در فرودگاهی نظامی واقع در بریتانیا، سوخت و تنها چند تصویر از آن به یادگار مانده است.

 

شورلت Aerovette

شورولت Aerovette

شورلت Aerovette در ابتدا با نام XP-892 شناخته می‌شد. شورلت گمان می‌کرد که Aerovette به دلیل شکل قلمی و آیرودینامیکی خود، محصول بسیار مناسبی است. در واقع شورلت Aerovette کانسپتی مفهومی بود که با استفاده از کانسپت مفهومی دیگری به نام شورلت XP-895 ساخته شد. شورلت برای Aerovette  و قبل از اتمام طراحی آن، یک پیشرانه V8 عقب در نظر گرفته بود. با این وجود شورلت تصمیم به تعطیلی پروژه Aerovette گرفت؛ زیرا استفاده و تولید موتورهای عقب در آن زمان هزینه فراوانی داشت. اگر چه شورلت Aerovette هیچگاه تولید نشد؛ اما از طراحی آن برای ساخت مدل C3 استفاده شد.

 

جگوار C-X75

جگوار C-X75

جگوار همیشه در طراحی خودروهای مفهومی و آینده‌نگر صدرنشین بوده و C-X75 هم یکی‌دیگر از نوآوری‌های آن است. قبل از معرفی اتومبیل مزبور، 5 نمونه آزمایشی از آن ساخته شد. کانسپت C-X75 درب‌های گالوینگ (پرنده‌ای) داشته و از موتورهای برقی بهره می‌برد. موتورها انرژی مورد نیاز خود را از باتری‌های میکرو توربین گازی دیزلی تامین می‌کنند. توان C-X75 حدود 778 اسب‌بخار بوده و حداکثر سرعت آن هم 200 مایل در ساعت است. این اتومبیل هرگز روشنایی روز را ندیده؛ اما از فناوری آن برای طراحی اتومبیل‌های دیگری، از جمله مدل F-pace استفاده شده است.

 

لانچیا Stratos Zero

لانچیا Stratos zero

اتومبیل‌هایStratos  جزو بهترین تولیدات کمپانی لانچیا بودند. مدل Stratos با 3 سال پیروزی پی در پی در مسابقات جهانی رالی برای خود نامی دست و پا کرد. زمان گذشت و هنگامی که لانچیا به طراحی و تولید کانسپت Stratos Zero اشاره کرد؛ همه در جای خود میخ کوب شدند! لانچیا Stratos Zero اتومبیلی قلمی شکل بود و از پیشرانه 1.6 لیتری لانچیا FulviaV4 بهره می‌برد. این محصول هرگز به شهرت دیگر اتومبیل‌های لانچیا نرسید و هیچ وقت هم تولید نشد. لانچیا Stratos Zero قبل از فروش در یک حراجی در ایتالیا، به موزه Bertone رفت و عموم مردم آن را از نزدیک دیدند. اکنون موزه اتومبیل پیترسن در لس‌آنجلس آمریکا میزبان لانچیا  Stratos Zeroاست.

 

مینی Cooper Rocketman

مینی کوپر راکت من

مینی‌ها اتومبیل‌هایی زیبا و ظریف هستند. شهرت خودروهای مینی به کوچکی، سبکی و سریع بودن آنها است. اما با تکامل و ساخت اتومبیل‌های جدید، محبوبیت مینی‌ ها از دست رفت؛ زیرا مینی‌های جدید بسیار بزرگ و سنگین بودند. هنگامی که مینی اعلام کرد که در حال کار برروی Cooper Rocketman است؛ مشتریان آن نفس راحتی کشیده و خیال آنها راحت شد. مدل مفهومی Cooper Rocketman یک مینی کوچک است. در این اتومبیل از موتورهای برقی استفاده شده و قرار بود که در سال 2018 وارد بازار شود و تا اواسط سال 2019 شاهد تردد تعداد زیادی از آنها باشیم. مینی Cooper Rocketman اتومبیلی مفهومی است که بسیاری از افراد جامعه و علاقه‌مندان به برند مینی منتظر تولید آن هستند.

 

آلفارومئو BAT

آلفارومئو BAT

آلفارومئو همیشه برای ارائه نوآوری‌های عجیب و غریب دست و دل باز بوده و مدل BAT (Berlinetta Aerodinammica Tencnia) هم از این قاعده مستثنی نیست. آیرودینامیک BAT به اتومبیل‌های مدرن و اسپرت امروزی طعنه زده و رقیب جدی آنها است. ضریب آیرودینامیک اتومبیل مزبور 0.23 بوده و این عدد نقش مهمی در بین اتومبیل‌های اسپرت و مدرن امروزی بازی می‌کند. پنجره‌های جانبی و 45 درجه‌ای BAT جلوه‌ای بی‌نظیر به آن بخشیده است. تنها 3 دستگاه BAT به تولید رسیده است. 3 نمونه BAT هنوز هم وجود داشته و هر سال در نمایشگاه پبل بیچ کانکورز دلیگانس نمایش داده می‌شوند.

 

4 از 2 رای