اخبار خودرو ایران
نکاتی مهم برای کنترل خودرو در جاده های لغزنده

روش های درست رانندگی در روزهای برفی و بارانی

یکشنبه - ۱۹ آذر ۱۴۰۲
خواندن 6 دقیقه
رانندگی در برف

با فرا رسیدن روزهای سرد سال که توام با بارش برف و باران همراه بوده، رانندگی کردن در این شرایط نیازمند مهارت های خاصی است. علاوه بر همراه داشتن تجهیزات رانندگی در زمستان، تکنیک ها و روش های درست رانندگی نیز یک ضرورت محسوب می شود. زیرا در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در شرایط مه آلود، برفی و بارانی، امکان ایجاد حوادث جبران ناپذیر رانندگی بسیار بیشتر می شود.در این مقاله قصد آن را داریم تا روش های درست رانندگی در روزهای برفی و بارانی و شرایط جوی نامساعد را مورد بررسی قرار دهیم.

با فرا رسیدن روزهای سرد سال که توام با بارش برف و باران همراه بوده، رانندگی کردن در این شرایط نیازمند مهارت های خاصی است. علاوه بر همراه داشتن تجهیزات رانندگی در زمستان، تکنیک ها و روش های درست رانندگی نیز یک ضرورت محسوب می شود. زیرا در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در شرایط مه آلود، برفی و بارانی، امکان ایجاد حوادث جبران ناپذیر رانندگی بسیار بیشتر می شود.در این مقاله قصد آن را داریم تا روش های درست رانندگی در روزهای برفی و بارانی و شرایط جوی نامساعد را مورد بررسی قرار دهیم.

 

انتخاب لاستیک مناسب

به گزارش خودرونویس، لاستیک مناسب برای چرخ های خودرو در فصل زمستان، باید آج درشتی داشته باشد تا اصطکاک بیشتر شود. اکثر لاستیک های خودروها فاقد عاج درشت هستند و همین که فصل زمستان برسد عملکرد آن ها کاهش می یابد. از این رو باید از لاستیک هایی که عاج درشت داشته یا میخ دار هستند استفاده کرد.

 

به همراه داشتن زنجیر چرخ

یکی از ضروریات رانندگی در فصل زمستان داشتن زنجیر چرخ است. بدون شک رانندگی در فصل زمستان بدون داشتن زنجیر چرخ بسیار خطرناک است و به همین جهت ای وسیله باید در خودرو به همراه داشت.

 

به همراه داشتن وسایل شخصی زمستانی

در زمستان و شرایط برفی و بارانی، گاهی ممکن است خودرو دچار نقص فنی شود و از حرکت باز بماند. در این صورت سرما از منافذ و بدنه خودرو وارد اتاق می شود و حالت بسیار آزاردهنده ای را ایجاد می کند. از این رو داشتن وسایلی همچون لباس های گرم، پتو، کلاه و دستکش زمستانی لازم است. علاوه بر این راننده باید کفش های زمستانی بپوشد تا عملکرد وی در کنترل و هدایت خودرو در زمستان و شرایط جوی نامساعد افزایش یابد.  به همراه داشتن حداقل 4 عدد پتو در خودرو و نیز مقداری خوراکی همانند کشمش و خرما در سفرهای زمستانی لازم است.

 

رانندگی به محض آغاز بارش باران

با آغاز بارش باران، وضعیت نامساعد و خطرناکی را در جاده و برای خودرو ایجاد می شود. به این علت که با ریزش قطرات باران بر روی آسفالت جاده ها، این قطرات با گرد و خاک و آثار به جای مانده از وسایل نقلیه همانند روغن و مواد ریخته شده از لاستیک ها در شکاف ها با هم ترکیب شده و سبب ایجاد سطح لیز و لغزنده بر روی جاده ها می شود. به همین علت است که اصطکاک خودرو در جاده بسیار کاهش می یابد و همین مساله سبب آن می شود که خودرو به راحتی سر بخورد و احتمال بروز سوانح به شدت افزایش یابد.

رانندگی در باران

در این شرایط، سرعت حرکت خودرو باید از میزان سرعت آن در جاده خشک کم تر باشد. همچنین در مواقعی که به علت بارندگی آب در جاده جمع شده است و خودرو با سرعت بالا وارد آب می شود، آب جمع شده بین لاستیک و جاده قرار می گیرد و در این حالت اصطکاک بین جاده و لاستیک به صفر می رسد و خودرو بر روی آب حرکت می کند که بسیار خطرناک است.

روش درست رانندگی در روزهای برفی و بارانی این است که با سرعت ثابت و یکنواخت حرکت کنید و در مواقع رسیدن به پیچ ها، تقاطع ها، گردنه ها، دست اندازها و چاله ها باید سرعت خودرو را کاهش دهید. برای کاهش سرعت نباید پایتان را ناگهان بر روی پدال ترمز فشار دهید تا به یکباره خودرو ترمز کند؛ بلکه باید به صورت آهسته ترمز کنید. علاوه بر این در جاده ها و سطوح لغزنده و مواقعی که با سرعت رانندگی می کنید دنده خودرو را از سبک به سنگین تغییر ندهید.

 

روش درست رانندگی در روزهای برفی و بارانی

ممکن است برای برخی از رانندگان، رانندگی به هنگام بارش برف بسیار لذت بخش باشد، اما اگر بدون رعایت نکات ایمنی اقدام به رانندگی در شرایط برفی کنید، احتمال بروز حوادث و سوانح بسیار بالا می رود. به این منظور در ابتدای کار از زنجیر چرخ و همچنین لاستیک یخ شکن در حین رانندگی استفاده کنید. اگر هم در حین رانندگی این تجهیزات را با خود به همراه نداشتید و برف شروع به باریدن کرد، تنها با دنده سنگین حرکت کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که حتی در صورتی که تجهیزات زمستانی به همراه ندارید و لاستیک چرخ ها هم از نوع معمولی است، اگر با سرعت آهسته رانندگی کنید و احتیاط بسیار داشته باشید، سانحه خطرناکی متوجه شما نخواهد بود.

چنانچه در برف گیر کردید، با دست هایتان برف ها را از زیر و جلو لاستیک خالی کنید و اگر سطح جاده یخ زده شده بود، از مقداری نمک استفاده کرده و زیرپایی یا گونی را در جلو و زیر لاستیک ها قرار دهید و با دنده 2 به آهستگی حرکت کنید تا از مانع برف ها خارج شوید.

 

نکات و توصیه های کلی به هنگام رانندگی در شرایط برفی و بارانی

  • با احتیاط و آرام به خصوص در سرپیچ ها رانندگی کنید.
  • میزان فاصله لازم و استاندارد را با خودروی جلویی خود حفظ کنید.
  • به هنگام کاهش سرعت و توقف، به آرامی و آهستگی این کار را کنید و به یکباره ترمز نگیرید.
  • اگر احساس کردید که خودرو شروع به لغزیدن کرده است، پایتان را به آرامی از روی گاز برداشته و فرمان را به سمتی بچرخانید که بتوانید خودرو را به سویی هدایت کنید که خیس و لغزنده نباشد.
  • در چاله ها و جاهایی که باران جمع شده است، حرکت نکنید.
  • در مسیری که خودروهای جلویی در جرکت هستند، رانندگی کنید.
  • به محض شروع بارش باران، سرعت را کم کرده و آن را یکنواخت کنید تا بتوانید به راحتی کنترل کنید.
  • پیش از سفر، بازدیدهای لازم خودرو از جمله فشار باد، ترک ها و ساییدگی لاستیک ها را داشته باشید و همچنین از سالم بودن چراغ های خودرو اطمینان حاصل کنید.
  • پس از روشن شدن خودرو، سالم بودن سرعت سنج و سایر وسایل اندازه گیری را کنترل کنید.
  • مایعات خودرو همانند بنزین، آب، روغن و ضد یخ را بازدید و کنترل کنید.
  • به هنگام رانندگی ضروری است هم خود راننده و هم سرنشینان کمربند ایمنی را ببندند.

 

کلام آخر

مطالبی که بیان شد روش های صحیح رانندگی به هنگام شرایط جوی برفی و بارانی است. از این رو با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما و بارش برف و باران در نقاط مختلف که لغزندگی سطح جاده ها، سخت شدن دید راننده به هنگام شرایط مه آلود، گیر کردن در برف  و کندی رفت و آمد را به دنبال دارد، لازم است رانندگان محترم نکات ایمنی و روش های درست رانندگی را رعایت کنند تا از بروز حوادث  و سوانح جبران ناپذیر جلوگیری شود.

4.8 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟