اخبار خودرو ایران

معرفی تویوتا لوین/ طراحی ژاپن، متولد چین!

پنجشنبه - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
خواندن 3 دقیقه

تویوتا لوین یکی از چندین مدل خودروی وارداتی محسوب می‌شود که اخیراً توسط چند شرکت مختلف وارد بازار ایران شده است. هرچند این خودرو نام برند ژاپنی تویوتا را یدک می‌کشد، اما در کشور چین به تولید می‌رسد.

تویوتا لوین یکی از چندین مدل خودروی وارداتی محسوب می‌شود که اخیراً توسط چند شرکت مختلف وارد بازار ایران شده است. هرچند این خودرو نام برند ژاپنی تویوتا را یدک می‌کشد، اما در کشور چین به تولید می‌رسد.

به گزارش خودرونویس، کرولا یکی از پرفروش‌ترین و اقتصادی‌ترین مدل خودروها در رده محصولات جهانی است که تویوتا لوین به نوعی همان خودرو با تولید کشور چین به شمار می‌رود.

این خودرو با همکاری دو خودروساز تویوتا و FAW چین به تولید می‌رسد و در حال حاضر توسط شرکت‌های برساوش و معین خودرو در ایران عرضه می‌شود. شاید تصور کنید به دلیل تولید لوین در کشور چین، این خودرو از کیفیت پایین‌تری نسبت به تویوتا کرولا بهره می‌برد. اما آیا واقعا چنین است؟

مشخصات فنی تویوتا لوین

تویوتا لوین با دو پیشرانه 1.2 لیتری توربوشارژ و 1.8 لیتری هیبریدی وارد بازار ایران شده است.

موتور 1.2 لیتری توربوشارژ می‌تواند حداکثر قدرتی معادل 114 اسب‌بخار و گشتاور 185 نیوتن‌متر را تولید کند. قدرت تولیدی فوق از طریق گیربکس CVT با 10 دنده مصنوعی به محور جلو منتقل می‌شود.

از سوی دیگر موتورهای بنزینی و برقی نسخه 1.8 لیتری هیبریدی نیز در مجموع به حداکثر قدرت 136 اسب‌بخار می‌رسد و حداکثر گشتاور این دو موتور بنزینی و برقی به ترتیب به 142 نیوتن‌متر و 185 نیوتن‌متر می‌رسد. گیربکس این نسخه نیز از نوع E-CVT و با همان 10 دنده مصنوعی است.

هرچند این دو نسخه از تویوتا لوین به‌رغم اینکه محصولات به‌روز در رده جهانی به شمار می‌روند، اما از قدرت و گشتاور مناسبی برخوردار نیستند؛ البته هدف تویوتا و شرکت چینی FAW هم از تولید این خودرو، ارائه یک محصول کم‌مصرف و اقتصادی بود. مصرف سوخت ترکیبی لوین در نسخه‌های 1.2 لیتری و 1.8 لیتری به ترتیب 6 لیتر و 4 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده که با توجه به کیفیت بنزین ایران، دست‌یابی به این اعداد کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد.

طراحی ظاهری تویوتا لوین

اگرچه محصول مشترک تویوتا و FAW از هر لحاظ شباهت بالایی به کرولا دارد، اما لوین در برخی از بخش‌ها با این خودروی پرفروش ژاپنی متفاوت است. تویوتا لوین و کرولا از پلتفرم و قالب‌های مشخصی استفاده می‌کنند  و در اغلب بخش‌ها شبیه به یکدیگر هستند؛ اما برای مثال در بخش جلو، طراحی سپرها از یک‌دیگر متفاوت هستند.

در قسمت جلو، چراغ روز لوین به‌صورت جداگانه طراحی شده که این چراغ‌ها در تویوتا کرولا توسط یک نوار کرومی به لوگوی جلو متصل شده است. همچنین نسخه چینی از خطوط کمتری بهره می‌برد که کرولا از طرح شلوغ‌تری نسبت به آن استفاده می‌کند.

رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی در هر دو نسخه 1.2 لیتری توربو و 1.8 لیتری هیبرید به چشم می‌خورد که طراحی به‌روز و قابل قبولی دارد.

برخلاف طراحی روز خودروهای جهانی که در سال‌های اخیر از چراغ‌های بهم پیوسته استفاده می‌کنند، طراحی تویوتا لوین هم در بخش جلو و هم در بخش پشتی به‌صورت جداگانه است؛ اما چراغ‌های پشتی، طراحی کشیده‌ای دارند و توسط یک نوار کرومی به یک‌دیگر وصل شده‌اند.

لوین دارای 4640 میلی‌متر طول، 1780 میلی‌متر عرض و 1455 میلی‌متر ارتفاع است و جزو سدان‌های کامپکت طبقه‌بندی می‌شود؛ همچنین وزن خالص خودرو به 1360 کیلوگرم می‌رسد.

طراحی داخلی

با توجه به محدودیت‌های سقف ارزی برای واردات خودروهای بنزینی، نسخه وارداتی تویوتا لوین که توسط برساوش و معین خودرو به بازار ایران رسیده است، نسخه‌های لوآپشن این خودروها محسوب می‌شود و به همین دلیل ممکن است انتظارات بسیاری از افراد را نسبت به یک محصول 2024 وارداتی برآورده نکند. درنتیجه متریال داخلی آن، به جای چرم و پلاستیک‌های نرم، غالباً پلاستیک خشک و پارچه است.

یک نمایشگر 9 اینچی مالتی‌مدیا در قسمت میانی داشبورد قرار گرفته و دکمه‌های تنظیم تهویه، به ساده‌ترین شکل ممکن و به دور از هرگونه زیبایی در پایین نمایشگر قرار گرفته است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی تویوتا لوین

در تیپ‌های آپشنال‌تر لوین از امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل کشش و پایداری، ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، کنترل حرکت در سربالایی، سنسور فشار باد تایرها، سیستم هشدار برخورد از جلو، رادار خروج از خط، رادار بین خطوط، رادار تابلوخوان، ترمز اضطراری، سانروف، دوربین دنده عقب و استارت دکمه‌ای است.

البته اغلب نسخه‌هایی که هم‌اکنون وارد بازار شده، جزو ساده‌ترین و اقتصادی‌تری تیپ‌های تویوتا لوین محسوب می‌شود و فاقد سانروف، استارت دکمه‌ای و رادارهای مختلف است. همچنین صندلی‌های جلو نیز به صورت دستی تنظیم می‌شود.

قیمت تویوتا لوین

نسخه 1.2 لیتری توربوشارژ با قیمت دو میلیارد و 250 میلیون تومان از درب شرکت واردکننده به فروش می‌رسد؛ اما در بازار پس از افت قیمت‌های پی‌درپی به سه میلیارد و 550 میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت کارخانه تویوتا لوین 1.8 لیتری هیبریدی نیز دو میلیارد و 47 میلیون تومان بوده و با چهار میلیارد و 150 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

در نظر داشته باشید زمانی که لوین برای اولین بار وارد بازار شد، با نرخ‌هایی بالاتر از پنج میلیارد تومان نیز به فروش می‌رسید، اما نبود تقاضا برای آن باعث افت قیمت بیش از یک میلیارد تومانی این سدان کامپکت ژاپنی- چینی در بازار شد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟