آمادگی برای دوگانه سوز کردن رایگان خودرو‌های عمومی

چهارشنبه - ۲ مهر ۱۳۹۹
خواندن 3 دقیقه
دوگانه سوز

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، از تجهیز ۱۸۶ کارگاه در سراسر کشور برای گازسوز کردن خودرو‌های عمومی خبر داد.

به گزارش خودرونویس، آقای کرامت ویس کرمی  با اعلام این خبر افزود: در راستای طرح دوگانه سوز کردن رایگان خودرو‌های عمومی با شش پیمانکار قرارداد بستیم و تعداد ۱۸۶ کارگاه در نقاط مختلف کشور تجهیز شده اند که این تعداد در حال افزایش است.

وی با بیان این که همه چیز برای اجرای این طرح آماده شده است، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۳۴ هزار خودروی عمومی برای دوگانه سوز شدن در سامانه طراحی شده ثبت نام کردند که از این تعداد ۵۰ هزار خودرو مشمول طرح شده اند.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: از این تعداد خودرو، کار دوگانه سوز کردن ۲۳ هزار خودرو در حال انجام است، ۲۰ هزار خودرو در نوبت گاز سوز شدن قرار دارند و ۵ هزار خودرو نیز در حال نوبت گیری هستند.

آقای ویس کرمی با تاکید بر این که این کار به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود، گفت: دوگانه سوز کردن خودرو‌های عمومی هم از نظر اقتصادی برای کشور مزیت‌هایی دارد و هم برای مالکان این خودرو‌ها ایجاد مزیت می‌کند.

وی تفاوت قیمت خودروی بنزینی با دوگانه سوز و همچنین کاهش هزینه‌های خانوار و مزیت‌های زیست محیطی را از مزایای اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: با توجه به تمامی این مزایا دلیلی وجود ندارد که مالکان خودرو‌های عمومی در این طرح مشارکت نکنند و به صورت رایگان خودرو‌های خود را از حالت تک سوز به دوگانه سوز تبدیل نکنند.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره این که ممکن است مالکان خودرو‌ها به دلیل جاگیر بودن مخازن سوخت و یا تصور غلط درباره ناایمن بودن خودرو‌های گازسوز و یا آسیبی که گاز به خودرو‌های بنزینی می‌زند از مشارکت در این طرح سر باز زنند، گفت: سوخت سی ان جی یک سوخت استاندارد است که در کل دنیا استفاده می‌شود و اگر چه در کشور ما این مسئله عمر طولانی ندارد و استفاده از گاز در خودرو‌ها از ابتدای دهه ۸۰ در کشور ما شروع شده، اما پیشرفت‌های بسیار خوبی در این زمینه داشته ایم که از آن جمله می‌توان به تجهیز ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سی ان جی اشاره کرد.

آقای ویس کرمی افزود: اکنون ظرفیت عرضه سی ان جی به خودرو‌ها در کشور ۲۳ میلیون متر مکعب در روز است که این ظرفیت می‌تواند تا ۳۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد، که این رقم معادل ۳۰ میلیون لیتر بنزین است و اگر بتوانیم مصرف روزانه ۳۰ میلیون لیتر را با گاز جایگزین کنیم منافع اقتصادی بسیاری برای کشور خواهد داشت.

وی با تاکید بر این که طرح دوگانه سوز کردن خودرو‌ها با بالاترین استاندارد‌های بین المللی در حال اجراست، گفت: هیچ دلیلی برای استقبال نکردن مالکان خودرو‌های عمومی از این طرح وجود ندارد و ما از این مالکان تقاضا داریم با توجه به رایگان بودن این تبدیل‌ها در اسرع وقت در سامانه ثبت نام و جهت دوگانه سوز کردن خودرو‌های خود اقدام کنند.
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره اجرای طرح هوشمند سازی جایگاه‌های سی ان جی و صدور گواهی سلامت برای خودرو‌های گاز سوز هم افزود: کار مطالعاتی این طرح انجام شده است و در حال برگزاری مناقصه برای اجرای آن هستیم.

آقای ویس کرمی ادامه داد: با مشخص شدن پیمانکار، کار هوشمند سازی جایگاه‌ها اجرایی خواهد شد که براساس آن فقط خودرو‌هایی امکان سوخت گیری در جایگاه‌های سی ان جی دارند که گواهی سلامت داشته باشند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟