به گزارش خودرونویس، اولین مدل ام وی ام X33 تنها با گیربکس دستی وارد بازار ایران شد. ولی چند سال بعد مدیران خودرو جای خالی نسخه اتوماتیک این خودرو را با عرضه اولین فیس لیفت با گیربکس اتوماتیک CVT پر کرد. چند سال بعد با ورود رقبای لوکس مدیران خودرو بار دیگر X33 را فیس لیفت کرد که چهره ای مدرن تر به آن بخشید؛ ولی همچنان هیچ تغییری در مشخصات فنی آن اعمال نشده بود. در اواخر سال 1399 مدیران خودرو برای سومین بار X33s را فیس لیفت کرد که این بار به جای گیربکس اتوماتیک CVT شاهد نصب گیربکس اتوماتیک پنج سرعته بدون قابلیت تعویض دستی در این خودرو هستیم.

مشخصات فنی ام وی ام X33s اتوماتیک

از سال 1389 مدیران خودرو ام وی ام ایکس 33 را با یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر به بازار ایران عرضه می کند که این پیشرانه قادر به تولید 136 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر در دور 4000 است. این میزان نیرو برای خودرویی که 1420 کیلوگرم وزن دارد مناسب به نظر می رسد. همین پیشرانه با مقداری بهینه سازی روی جدیدترین نسخه X33s که در اختیار ما هم بود، نصب شده است. ولی تفاوت اصلی این نسخه جدید نسبت به مدل های پیشین در بخش مشخصات فنی، اضافه شدن گیربکس اتوماتیک پنج سرعته بوده که جای گیربکس اتوماتیک CVT را به خوبی پر کرده است.

پیشرانه ام وی ام X33s AT

نسخه اتوماتیک ام وی ام X33s شتاب اولیه به مراتب بهتری نسبت به مدل مجهز به گیربکس CVT دارد و شروع حرکت با آن در سربالایی ها به لطف  بهره بردن از سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، بهتر و ساده تر شده است. ولی فقدان حالت تعویض دستی در این گیربکس برای حرکت در مسیرهای با شیب رو به پایین تند حس می شود.

در روز تست در سیکل ترکیبی میانگین مصرف سوختی معادل 8.4 لیتر را با ام وی ام X33s اتوماتیک تجربه کردیم که طبیعی است با فشار بیشتر روی پدال گاز میزان مصرف سوخت نیز افزایش می یابد. به طور کلی کشش ام وی ام X33s اتوماتیک در سربالایی های تند با وجود روشن بودن سیستم تهویه قابل قبول بود و با وجود سه سرنشین داخل خودرو ضعفی در آن مشاهده نشد.

شیفتر دنده ام وی ام X33s AT

سیستم تعلیق هم عملکرد قابل قبولی برای این خودرو با این رده قیمتی و در این سگمنت داشت و سواری به نسبت نرمی را برای X33s رقم زده بود. نکته مهم در این X33s جدید برقی شدن سیستم فرمان و حذف پمپ هیدرولیک و فرمان هیدرولیک است. همین موضوع سبب نرم تر شدن فرمان و ساده تر شدن رانندگی با این خودرو در مسیرهای پرترافیک شهری شده است. ضمن اینکه چند اسب بخاری که سیستم فرمان هیدرولیک از پیشرانه خودرو کم می کرد را دیگر در این مدل شاهد نیستیم و همین سبب بهبود جزیی در مصرف سوخت این مدل و بهبود شتابگیری شده است.

ام وی ام X33s AT

از دیگر ویژگی های بسیار مهم اضافه شده به نسخه جدید ام وی ام X33s اتوماتیک می توان به سیستم کنترل الکترونیکی پایداری اشاره کرد که باعث شده پایداری این خودرو در پیچ ها، مسیرهای لغزنده و سایر شرایط بحرانی بهتر شود و تا حد زیادی از سر خوردن و واژگونی خودرو جلوگیری به عمل آید. ضمن اینکه اضافه شدن سیستم کنترل لغزش یا TCS موجب به حداقل رسیدن هرزگردی در حین شروع حرکت شده و باعث کشش بهتر در مسیرهای لغزنده می شود.

کابین ام وی ام X33s AT

تجهیزات رفاهی و ایمنی ام وی ام X33s اتوماتیک

مدیران خودرو برای نسخه جدید X33s اتوماتیک، تریم کابین تک رنگ را انتخاب کرده و صندلی ها را به جای تودوزی چرمی، با تودوزی ترکیبی از پارچه و چرم عرضه کرده که پارچه ای بودن قسمت نشیمن و تکیه گاه موجب راحتی بیشتر در هر دو فصل تابستان و زمستان شده است. همچنین به لطف برقی شدن فرمان، غربیلک فرمان جدیدی هم برای X33s اتوماتیک نصب شده که با نمونه های پیشین متفاوت بوده و کلید کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل نیز روی آن قرار دارد.

گرمکن صندلی ام وی ام X33s AT

مدیران خودرو برای ام وی ام X33s جدید گرمکن صندلی های جلو را هم نصب کرده که دارای دو حالت کم و زیاد بوده و کلید روشن و خاموش آن در داخل محفظه کنسول وسط قرار دارد. پیشنهاد می کنیم برای پی بردن به تمامی تغییرات صورت گرفته در فیس لیفت جدید ام وی ام X33s اتوماتیک و لیست تجهیزات رفاهی و ایمنی آن ویدیو تست و بررسی آن را در خودرونویس مشاهده کنید.

 

سخن پایانی

پس از چند روز رانندگی با ام وی ام X33s اتوماتیک اگر بخواهیم قضاوتی در خصوص این خودرو داشته باشیم باید بیان کنیم که نصب گیربکس اتوماتیک پنج سرعته موجب افزایش لذت سواری و بهبود شتابگیری اولیه و ثانویه در این خودرو نسبت به نمونه های CVT شده است. به طور کلی ام وی ام X33s اتوماتیک برای افرادی مناسب بوده که قصد داشتن یک کراس اوور سایز کامپکت با هزینه نگهداری پایین و پیچیدگی کم را دارند. گارانتی سه ساله یا 100 هزار کیلومتری مدیران خودرو هم خیال مالکین این خودرو را آسوده کرده و ضمن اینکه حضور بیش از 10 ساله این خودرو در بازار باعث شده قطعات یدکی آن به وفور در نمایندگی های این شرکت یافت شود.