تست درایو:
۱۱ خرداد ۱۴۰۳
اختصاصی خودرونویس

مقایسه جک جی 4 و تارا اتوماتیک

5 از 1 رای

تنوع بازار در بخش سدان ها، به خصوص در سالهای اخیر با ظهور کراس اوورها، به مرور کم رنگ تر شده است. علاقه زیاد مردم به خودروهای اصطلاحا شاسی بلند هم در این تغییر شرایط بازار بی تاثیر نیست. اما هنوز هم با گشتی در میان گزینه های چینی و ایرانی، می توان سدان های نسبتا خوش قیمت را پیدا کرد. جک جی 4 و تارا از مطرح ترین آنها هستند.

تنوع بازار در بخش سدان ها، به خصوص در سالهای اخیر با ظهور کراس اوورها، به مرور کم رنگ تر شده است. علاقه زیاد مردم به خودروهای اصطلاحا شاسی بلند هم در این تغییر شرایط بازار بی تاثیر نیست. اما هنوز هم با گشتی در میان گزینه های چینی و ایرانی، می توان سدان های نسبتا خوش قیمت را پیدا کرد. جک جی 4 و تارا از مطرح ترین آنها هستند.

بیوگرافی جک جی 4 و تارا

کمپانی جک یا جی ای سی، نقطه عطف حضور خود در ایران را با یک سدان به نام جی 5 تجربه کرد. خودرویی که مورد پسند خانواده های ایرانی قرار گرفت. اما بعد از خروج جی 5 از خط تولید، شرکت کرمان موتور نیاز به یک جایگزین رسمی برای این مدل داشت. این جا بود که سر و کله جی 4 پیدا شد. یک سدان اکونومیک با ابعاد جمع و جور که می توانست خلا بازار در این بخش را پر کند. جی 4 رفته رفته به رقیبی قابل توجه برای سدان های ایرانی بدل شد.

ایران خودرو را بدون شک، سردمدار بازار سدان های متوسط اقتصادی باید دانست. سالهاست که غول جاده مخصوص با انواع و اقسام مدل های سمند و پژو در این بخش از بازار حضور دارد. اما با گذشت چند سال از عرضه این خودروها، نیاز به یک پوست اندازی برای سبد سدان های ایران خودرو احساس می شد. در این -نقطه، پلت فرم PF1 گروه پژو سیتروئن به کار ایران خودرویی ها آمد و بر اساس پژو 301، تارا خلق شد. تارا اتوماتیک در حال حاضر، پرچمدار سدان های ایرانی به شمار می رود.

مقایسه طراحی جک جی 4 و تارا

با نگاهی به جی 4 همان ابتدا می شود سبک و سیاق اقتصادی اش را لمس کرد. یک طراحی آسیایی از نوع محافظه کارانه که اندکی با چاشنی مینیمالیسم همراه شده است. خطوط منحنی را به وفور می توان در طراحی جی 4 مشاهده کرد و شاید این موضوع خیلی با سلیقه پر زرق و برق پسند ایرانی جماعت، سازگار نباشد. چراغ های جلو کشیدگی اندکی دارند و فاقد لنز متمرکز کننده نور هستند. جلو پنجره جی 4 با خطوط کرومی، اندکی از سادگی این نما کاسته است. پروژکتورها هم جانمایی خوبی دارند. بخش عقب جی 4 بیش از حد تخم مرغی به نظر می رسد! رینگ ها هم ساده و بامزه جلوه می کنند!

ایران خودرو تلاش کرده در طراحی بیرونی تارا، دو عنصر جذابیت و خشونت را به چهره آرام پژو 301 تزریق کند! حال اینکه چقدر در این امر موفق بوده، جای بحث دارد! اما به هر جهت، تارا به نسبت اکثریت محصولات قبلی جاده مخصوص، ظاهر متناسب تری از خود نشان می دهد. هر چند که تناسبات طراحی در بخش عقب، اندکی ناشیانه رعایت شده است! چراغ های جلو و فرم جلو پنجره، به ادعای طراحان، پوزه یوز پلنگ ایرانی را یادآوری می کند. چراغ های پیوسته عقب هم در مدل های جدیدتر، گرافیک بهتری پیدا کرده است. اما در کل می شد این چراغ های ابرو پیوندی را تا حدی پخته تر طراحی کرد.

مقایسه کابین و امکانات جک جی 4 و تارا

داخل کابین جی 4 یک الگو برداری غیر مستقیم از خودروهای کره ای اقتصادی همچون هیوندای اکسنت و آی بیست را شاهد هستیم. فرم طراحی داشبورد و جا نمایی دریچه ها و ادوات، به دل می نشیند. نمایشگر لمسی به صورت فابریک وجود دارد. کلیدهای تهویه هم ارگونومیک و خوش دست به نظر می رسند. غربیلک فرمان اندکی قدیمی شده اما در دیگر تولیدات کمپانی جک هم استفاده می شود.

صفحه کیلومتر جی 4 در مدل های جدید ارتقا یافته و از ترکیب شیکی برخوردار است. صندلی های جی 4 دستی تنظیم می شوند و در برگیرندگی کمی دارند. متریال کابین جی 4 در سطح رقیب ایرانی اش است و همه جا را پلاستیک خشک می پوشاند. نبود سان روف از همان ابتدا توی ذوق می زند. کروز کنترل هم به صورت فابریک وجود دارد.

تارا در طراحی داخلی هم اشتراکات فراوان با همتایان فرانسوی اش دارد. طرح کلی داشبورد تارا وام گرفته از محصولات پژو سیتروئن است. فرم قرار گیری دریچه ها و نمایشگر، راننده را اولویت می داند. پنل تهویه طرح مدرن تری به نسبت جی 4 دارد. مانیتور مولتی مدیا همچون جی 4 در موقعیتی مناسب نصب شده است. صفحه کیلومتر می توانست جذاب تر باشد.

غربیلک فرمان هم گویی ادای یک فرمان دی کات را در می آورد! رودری ها نسبتا خوب طراحی شده اند. صندلی های تارا هم از راحتی و در برگیرندگی کافی برخوردار اند. متریال مورد استفاده در کابین تارا تقریبا هم سطح با جی 4 است. وجود سان روف، صندلی های برقی، کروز کنترل و استارت دکمه ای تا حد زیادی دلگرمی ایجاد می کند.

مشخصات فنی جک جی 4 و تارا

جک در مدل جی 4 از یک پیشرانه 1.5 لیتری 16 سوپاپ استفاده کرده که با تنفس طبیعی، 105 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. جعبه دنده مورد استفاده در جی 4 هم از نوع CVT است که عملکردی اقتصادی از خود نشان می دهد. ترکیب این موتور و گیربکس، شتاب صفر تا صد اندکی بیشتر از 10 ثانیه را به شما عرضه می دارد که به نسبت اکثر سدان های این رده، عددی قابل قبول است. شاید ترکیب گیربکس CVT با موتور 1500 سی سی آن هم بدون حضور توربو، چندان وسوسه کننده به نظر نرسد، اما واقعیت این است که جی 4 با همین مشخصات فنی، از بسیاری از رقبا چابک تر است.

تارا همچون عمده محصولات امروزی ایران خودرو، از همان پیشرانه TU5 پژو بهره می برد. اما این بار یک پسوند پلاس هم به آن اضافه شده که به واسطه سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT) است و توان موتور را به شکل ملموس افزایش داده است. 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور، خروجی پیشرانه تارا را تشکیل داده اند که به نسبت سدان های قبلی ایران خودرو، بهینه تر به نظر می رسد. خوش بختانه ایران خودرو برای گیربکس تارا به سراغ یک گزینه معقول، یعنی جعبه دنده 6 سرعته AT رفته است. با این حال، ترکیب پیشرانه و گیربکس در تارا به شکلی ظاهر می شود که عملا با یک خودرو پر شتاب طرف نیستیم! توانایی های حرکتی تارا صرفا برای یک استفاده ملایم خانوادگی جوابگوئ است.

جمع بندی

دو راهی جک جی 4 و تارا شاید یکی از اصلی ترین دو راهی های پیش روی خانواده های ایرانی در رنج سدان های نسبتا اقتصادی باشد. اگر بازار خرید و فروش از اهمیت بالایی برای شما برخوردار است و تحمل انتظار کشیدن برای فروش اتومبیل خود را ندارید، بهتر است به شکل محتاطانه به سراغ تارا اتوماتیک بروید. به هر حال همه خودروهای وطنی مورد پسند دلال ها هستند و همواره از بازار دست دوم خوبی برخوردار اند. اما اگر دوست دارید که در مقابل رقم پرداختی، ترکیب بی نقص تری دریافت کنید و حوصله خرابی های برقی زود به زود و مراجعه به نمایندگی را ندارید، جک جی 4 می تواند به انتخابی مطمئن برای خانواده شما تبدیل شود.

 

 

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • ناشناس | 12 خرداد 1403 - 8:59 ب.ظ

    ولی به نظر من که تارا خوشگلتر و بهتره