اخبار خودرو ایران
از جاروبرقی سازی تا خودروسازی!

اسیووی غول پیکر شیائومی راکس در چین شکار شد

شنبه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
اسیووی شیائومی راکس موتور Rox

اسیووی راکس ROX که یک شاسی بلند آفرودی بوده در چین در حال تست بدون هیچ پوشش استتاری رویت شد. راکس یک اسیووی فول سایز بوده که ارتباط نزدیکی با شرکت تولیدکننده جاروبرقی چینی یعنی روبوراک دارد که سرمایه گذار و مالک اصلی این شرکت کمپانی بزرگ شیائومی است.

به گزارش خودرونویس، بدین ترتیب اسیووی شیائومی راکس ROX را می توان محصولی از غول تکنولوژی چین دانست. از طرفی این خودرو با شرکت Tencent نیز ارتباط هایی دارد. جدا از این صحبت ها، اسیووی راکس یک خودروی برقی از نوع رنج اکستندر بوده که بنا به گزارش هایی که منتشر شده قرار است با قیمت 70 هزار دلاری وارد بازار چین شود.

اسیووی شیائومی راکس موتور Rox

ابتدا باید بیان کنیم که بسیاری از کارشناسان این خودرو را با محصول بی وای دی Fang Cheng Bao SF اشتباه گرفته اند. اما کاملا تفاوت اسیووی شیائومی راکس ROX با خودروی بی وای دی فنگ شنگ بائو SF در تصاویر منتشر شده مشهود است. بنا به گفته برخی منابع چینی، این خودرو با برند روبوراک که خود متعلق به شیائومی بوده به بازار عرضه می شود. خود برند روبوراک یک تولید کننده بزرگ جاروبرقی در چین بوده که به تازگی فعالیت های گسترده و هدفمندی را برای حضور در بازار خودرو نیز آغاز کرده است.

اسیووی شیائومی راکس موتور Rox

ابتدا به برند خودروسازی راکس ROX می پردازیم. این برند در ژانویه سال 2021 به عنوان یک برند فعال در زمینه برترین تکنولوژی های روز دنیا که نه تنها در طراحی و تولید خودرو فعالیت می کند، بلکه در زمینه سیستم های رانندگی خودران و کمکی راننده نیز تحقیقات گسترده ای انجام داده است. امروزه شرکت راکس Rox با کمپانی های مطرحی همچون CATL، بوش، والئو و … در زمینه های مختلف فعالیت می کند. در فوریه سال 2023 این شرکت مورد سرمایه گذاری بزرگ دو کمپانی Tencent و IDG هم قرار گرفت و اکنون شیائومی تنها کنترل کننده آن نیست.

شانگ جینگ مدیرعامل شرکت راکس بوده که موسس و بنیان گذار شرکت روبوراک یعنی همان تولید کننده جاروبرقی است. از سال 2014 شیائومی تنها سرمایه گذار اصلی در این شرکت بوده و لازم به ذکر است که مدیرعامل این شرکت سابقه همکاری با شرکت Tencent که اکنون یکی از سرمایه گذاران اصلی راکس موتور بوده را نیز در کارنامه دارد. در حال حاضر بیش از 600 نفر در شرکت راکس موتور فعالیت می کنند و هرچند برای مدتی این شرکت خبرساز نشده بود، اما حال اسیووی رنج اکستندر راکس موتور آن هم بدون استتار در چین رویت شده است.

اسیووی شیائومی راکس موتور Rox

طراحی ظاهری اسیووی راکس موتور از زیربرند شیائومی

پیشتر اسیووی راکس در خیابان های چین آن هم با پوشش استتاری سنگین رویت شده بود. این خودرو یک اسیووی بزرگ و فول سایز بوده و در نگاه اول شما را یاد بی وای دی یانگ وانگ U8 می اندازد. اسیووی راکس موتور که در خیابان مشاهده شده دارای لاستیک 265/50 با رینگ 20 اینچی و تایرهای مناسب همه سطوح بود. این خودرو برقی از نوع رنج اکستندر بوده و دارای یک موتور بنزینی بوده که صرفا نقش ژنراتور برای موتورهای برقی را داشته و نیرو و گشتاور این موتور بنزینی به چرخ ها منتقل نمی شوند.

اسیووی شیائومی راکس موتور Rox

حال اسیووی شیائومی راکس بار دیگر در حال تست در چین رویت شده و خوشبختانه اینبار هیچ پوشش استتاری روی بدنه آن نیست. همانطور که مشخص است این اسیووی دارای چراغ های جلوی T شکل، خط کمربندی با ارتفاع زیاد و یک برآمدگی روی کاپوت است. این خودرو همچنین جلوپنجره بزرگ مشکی رنگی هم دارد که بخش هایی از آن برای ورودی هوا به صورت باز تعبیه شده اند.

آرک چرخ ها در گلگیرها به صورت حجم پردازی شده طراحی شده اند. جدا از این موارد این اسیووی تقریبا شیشه جلو بدون قوسی هم دارد و برای دید بهتر در بیراهه نوردی، آینه های جانبی بزرگی برای آن نصب شده و همانطور که مشخص است دستگیره درب ها نیز از نوع معمولی بوده و دستگیره پاپ آپ یا جمع شونده برای آن نصب نشده است.

لوگوی شرکت راکس موتور در پروفیل جلوی این اسیووی دیده می شود. پیشتر این شرکت از عبارت انگلیسی ROX به عنوان لوگو استفاده کرده بود، اما اکنون خوشبختانه لوگو منحصر به فرد خود را طراحی کرده است. از آنجایی که این اسیووی یک خودروی آفرودیست، روی درب پنجم آن یک لاستیک زاپاس نصب شده است. شکل چراغ های عقب اسیووی شیائومی راکس نیز حالتی T شکل مشابه با چراغ های جلو دارند و توسط یک نوار LED به یکدیگر متصل شده اند. شیشه عقب هم مانند بیشتر خودروهای هاچبک و اسیووی دارای تیغه برف پاک کن است. به لطف تریم مشکی رنگ ستون ها، سقف این خودرو حالتی شناور دارد و با توجه به ماهیت آفرودی آن، فاصله زیادی از سطح زمین دارد. در آینده اطلاعات بیشتری از اسیووی رنج اکستندر شیائومی راکس را منتشر خواهیم کرد.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟