اخبار خودرو جهان
نبرد اصالت

مقایسه فولکس واگن پاسات SEL و تویوتا کمری TRD

شنبه - ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 15 دقیقه
مقایسه پاسات و کمری

بخش وسیعی از جمعیتِ مردمِ جهان را افرادی با درآمدِ کم و یا متوسط تشکیل می‌دهند. همین موضوع باعث شده که بسیاری از خودروسازان بزرگ، بیشترِ تمرکز خود را برروی تولید اتومبیل‌های ارزان قیمت گذاشته و بیشتر به فکر تغییر و تحول در بخش عمده و حیاتی بازارِ جهانی باشند. از جمله خودروسازان مزبور، باید به کمپانی فولکس واگن آلمان و تویوتا ژاپن اشاره کرد.

به گزارش خودرونویس، فلسفه تاسیس فولکس واگن، ساخت خودرویی برای تمام مردم بود؛ خودرویی که همۀ مردم توان خریداری آن را داشته و از کیفیت آن اطمینان داشته باشند. تویوتا هم فلسفه و اهدافی شبیه به کمپانی فولکس واگن داشته و تلاش خود را برای کسب بالاترین میزانِ رضایت مشتریان خود انجام می‌دهد.

 

در ابتدا هر دو کمپانی اصلا به یکدیگر توجه نداشتند؛ اما پس از پایان جنگ جهانی دوم و بازگشتِ مجدد آلمان و ژاپن به چرخۀ اقتصاد جهانی، همه چیز دگرگون شده و در اواخر دهه 1970 میلادی، فولکس واگن متوجه تویوتا شد. در واقع تویوتا مانند فولکس، با تولید خودروهای ارزان قیمت، شبیه به طوفانی غول‌آسا پیش رفته و سایر خودروسازانِ جهان، با وجود تلاش‌های قابل ستایش خود، حریف سامورایی‌های باهوش نبودند.

لوگوی فولکس واگن پاسات

مدل‌هایی مانند کرولا برای ژاپنی‌ها مانند یک پالایشگاه بزرگ نفتی بوده و سود سرشاری نصیب تویوتا کردند. در مقابل خودروسازان دیگر که خود را در تنگنا دیده و با رقیبی قدرتمند مواجه شدند؛ مدل‌هایی را برای مقابله با طوفانِ کرولا عرضه کردند. فولکس واگن هم با مدلی بهتر از کرولا برای ژاپنی‌ها خط و نشان کشید و با رونمایی از پاسات در دهه 1980 میلادی برای کمپانی تویوتا رجزخوانی کرد. حالا دیگر تویوتا کرولا رقیبی آلمانی پیدا کرده بود و جدالی جالب و هیجان‌انگیز میان کرولا و پاسات شکل گرفت. اما در همان سال‌ها صبر تویوتا تمام شد و ژاپنی‌ها با رونمایی از کمری سلیکا، پاسات را به چالش کشیده و از آن زمان نبردی بی پایان میان کمری و پاسات شکل گرفت. در طول تمام این سال‌ها رقابتی مانند جنگ سرد، میان تویوتا و فولکس واگن در جریان بوده و با وجود عرضه مدل‌هایی موفق توسط خودروسازان آمریکایی، فرانسوی و…، رقابت برای کسب مقام نخست فروش خودرو در جهان، همیشه میان فولکس واگن و تویوتا جریان داشت.

 

این جدال ادامه یافت؛ تا اینکه چند سال پیش مدیرعامل و مسئولان تویوتا و فولکس واگن مستقیماً یکدیگر را هدف قرار داده و جنگ سرد تمام شد. اکنون همه می‌دانستند که دو ابرقدرت خودروسازی جهان به جنگ یکدیگر رفته و با عرضه محصولاتی مانند پاسات و کمری، در صدد ضربه‌زدن به یکدیگر بودند. رقابت بین فولکس واگن و تویوتا در بخش سدان‌ها هنوز هم در جریان بوده و هنوز هم تویوتا دست برتر را نسبت به آلمانی‌ها داشته و خودروهای ارزان‌تر و با کیفیت‌تری را عرضه می‌کند. ولی ظاهراً فولکس واگن کمی در استراتژی خود تجدید نظر کرده و با پاسات 2020 به جنگ کمری 2020 رفته است. به این ترتیب ما در خودرونویس تصمیم گرفته‌ایم که مقایسه‌ای میان پاسات و کمری 2020 انجام داده و بار دیگر برنده رقابت میان سدان‌های محبوب بازار جهانی را مشخص کنیم. در این مقایسه پاسات SEL در برابر کمری TRD قرار می‌گیرد.

 

طراحی

فولکس واگن پاسات طراحی کسل کننده‌ای دارد. نسخه‌ای که تصاویر آن را می‌بینید؛ از رنگ زیبای تورمالین آبی و رینگ‌های 18 اینچی برخوردار است؛ ولی با این وجود در برابر اسپویلر تویوتا کمری TRD و یا نورپردازی و طراحی هیوندای سوناتا جدید هیچ حرفی برای گفتن ندارد. در واقع فولکس واگن طراحی ساده‌ای داشته و مهندسان فولکس ذره‌ای هم به فکر ایجاد هیجان در قلب مشتریان خود نبوده‌اند. البته این مشکل فقط مربوط به نسل فعلی پاسات نیست و این محصول همیشه در حالِ تکرارِ گذشته بوده و تغییر شگفت‌انگیزی نسبت به نسخه‌های پیشن نکرده است.

نمای جلو فولکس واگن

در کابینِ فولکس واگن پاسات شرایط بهتر است. در این محیط شاهد استفاده از چوب برروی داشبورد بوده و باید گفت که این اقدام واقعاً به زیبایی محیط داخلی پاسات کمک کرده است. کنسول مرکزی و سیستم کنترل تهویه مطبوع و… همچنان ظاهری جذاب دارند. در این محیط می‌توان از یک کنسول بزرگ برای قرار دادن تلفن همراه استفاده کرده و آن را با استفاده از درگاه USB شارژ کنید.

تویوتا کمری

در مجموع باید گفت که طراحی محیط داخلی و نمای بیرونی پاسات بسیار ساده است؛ اما به هیچ عنوان نمی‌توان آن را آزار دهنده دانست و از این طراحی شاکی شد. البته باید به این نکته توجه کرد که فناوری‌های کابین پاسات مربوط به سال 2015 است.

 

تویوتا کمری 2020 طبق معمول با استفاده از پلتفرم TNGA ساخته شده و به همین دلیل شباهت‌هایی میان کمری و تویوتا آوالون و یا لکسوس ES دیده می‌شود. همان‌طور که در تصاویر می‌بینید؛ کمری از نظر ظاهری کشیده‌تر بوده و چهره‌ای امروزی‌تر دارد. در واقع از نظر ظاهری تویوتا کمری برای افراد جوان مناسب به نظر رسیده و آنها را راضی خواهد کرد. اگر مشتریان تویوتا به دنبال بهترین تجربه با کمری 2020 باشند؛ قطعاً نسخه TRD را انتخاب کرده و از تایرها، رینگ‌ها (19 اینچ) و اسپویلر عقب لذت خواهند برد.

کابین تویوتا کمری

کابین کمری 2020 طراحی جالبی داشته و جذاب به نظر می‌رسد. دکمه‌ها در جای مناسب و به بهترین شکل ممکن در دسترس بوده و تویوتا از بهترین مواد اولیه برای ساخت کابین استفاده کرده است. در مجموع و همان‌گونه که تصاویر گویای جزئیاتِ طراحی و چهره پاسات و کمری هستند؛ باید گفت که پاسات بیشتر برای افرادِ میان سال مناسب بوده و تویوتا کمری برای جوانان گزینۀ بهتری است.

 

البته سلایق افراد با یکدیگر متفاوت بوده و شاید برخی از جوانان فولکس واگن پاسات را ترجیح دهند؛ اما این امر صورت مسئله را پاک نکرده و در نهایت باید اعتراف کرد که هر دو اتومبیل از نظر ظاهری در حد و اندازه اتومبیل‌های ارزان قیمت هستند.

 

راحتی

فضای داخلی پاسات بسیار راحت است. در نسخه SEL از سطوح چرمی، تهویه مطبوع دوگانه و سیستم گرم و سرد کن صندلی‌ها استفاده شده است. صندلی‌ها در پاسات شباهت فراوانی به مدل اسپرت کراس فولکس واگن اطلس دارند.

کابین فولکس واگن پاسات

در کابین نسخه TRD تویوتا کمری هم از صندلی‌هایی با پوشش پوشش SofTex و دوخت قرمز استفاده کرده است. همچنین لوگوی TRD برروی پشت سری صندلی‌ها قرار گرفته است. کمربندها قرمز بوده و برروی فرمان می‌توان دوختی قرمز رنگ را دید. صندلی‌ها کیفیت ساخت بالایی دارند؛ اما ماهیتِ اسپرت نسخه TRD انتظارات را بالا برده و همین موضوع باعث شده است که در مقایسه با پاسات شکست بخورد. همچنین صندوق عقب پاسات 450 لیتر فضا داشته و به راحتی می‌توان چمدان‌های 5 سرنشین را در آن جای داد. صندوق عقب کمری 400 لیتر فضا داشته و با وجود گنجایش کافی، کمری بارِ دیگر از فولکس واگن پاسات شکست می‌خورد.

 

اما این پایان ماجرا نبوده و کمری TRD در بحث کیفیت سواری؛ فولکس واگن پاسات SEL را ضربه فنی می‌کند. در واقع سواری پاسات فقط در شهر مناسب بوده و در جاده با وجود استفاده از رینگ‌های 18 اینچی، همۀ داشته‌های خود را نابود می‌کند. صدای باد و عبور از سطوح گوناگون را می‌توان به سادگی در پاسات حس کرد.

 

اما کمری TRD سواری بسیار خوبی داشته و به لطف اسپویلر عقب از ضریب آیرودینامیک بهتری برخوردار است. سیستم تعلیق عملکرد خوبی داشته و فرمان‌پذیری بی‌نظیری را در کمری TRD شاهد هستیم. البته اگر کمری‌های معمولی را هم با پاسات SEL مقایسه کنید؛ باز هم ژاپنی‌ها پیروز شده و با کمی ارفاق،  هر دو محصول را در یک سطح خواهید دید. ولی باید این واقعیت را پذیرفت که پاسات از نظر کیفیت سواری در برابر کمری TRD هیچ حرفی ندارد. همچنین پاسات با وجود برخورداری از امکاناتی مناسب، نسبت به کمری هیچ برتری شگفت‌انگیزی نداشته و تنها می‌توان گفت که سالمندان از خرید اتومبیلی با تودوزی قرمز و صندلی‌های اسپرت خودداری کرده و این موضوع به سود فولکس واگن خواهد بود. اما اگر مشتریان سالمند، از تودوزی قرمزِ کمری TRD راضی نباشند؛ نسخه‌های دیگر آن را انتخاب کرده و دست فولکس واگن پاسات را در حنا خواهند گذاشت!

 

فناوری

پاسات استاندارد از صفحه نمایش لمسی 6.3 اینچی بهره برده و می‌توان با پرداخت مبلغی بیشتر، اندازه صفحه نمایش یادشده را به 8 اینچ رساند. اندازه صفحه نمایش خیلی مهم نیست؛ چون سرعت سیستم و انتقال بین منوهای گوناگون بسیار کُند است. همچنین سیستم پشت آمپر، آنالوگ بوده و بسیار ساده است. خوشبختانه در پاسات SEL می‌توان از اپل کارپلی و انرویداتو استفاده کرد و این تنها نشانۀ تکنولوژی مدرن در پاسات است.

در مقابل اتومبیلِ تویوتا کمری TRD از هدآپ دیس‌پلی 10 اینچی، صفحه نمایش 7 اینچی، صفحه نمایش TFT پشت آمپر 4.2 اینچی، 6 بلندگو، سیستم اندروید اتو و اپل کارپلی و… برخوردار است. در واقع از نظر امکانات، تمام تیپ‌های تویوتا کمری نسبت به تمام نسخه‌های پاسات برتری داشته و به راحتی پاسات را به چالش خواهند کشید.

 

پیشرانه

فولکس ‌واگن پاسات SEL از پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتری توربوشارژ با توان 174 اسب‌بخار و 206 پوند فوت گشتاور استفاده می‌کند. در مقابل تویوتا کمری TRD از پیشرانه 6 سیلندر خورجینی 3.5 لیتری با توان 301 اسب‌بخار استفاده کرده و 267 پوند فوت گشتاور دارد. این در حالی است که نسخه‌های معمولی کمری 2020 از پیشرانه 2.5 لیتری بنزینی با توان 203 اسب‌بخار و 184 پوند فوت گشتاور استفاده می‌کنند. نسخه هیبریدی کمری 2020 هم 280 اسب‌بخار قدرت دارد.

موتور فولکس واگن پاسات

در نسخه TRD برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو از جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک استفاده شده است. این در حالی است که پاسات از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک برخوردار است. پیشرانه پاسات آرام بوده و قدرت خوبی دارد. پاسات برای رانندگی روزمره و احساس آرامش و سبقت‌های اتوبانی بسیار مناسب به نظر می‌رسد؛ اما اگر قدرت و سبقت، فرمان‌پذیری و تعلیق بهتری می‌خواهید؛ کمری TRD پیروز خواهد بود. در مجموعه فولکس واگن پاسات با توجه به ماهیت خود برای استفاده روزمره توصیه می‌شود؛ اما کمری TRD برای رانندگی اسپرت و هیجان‌انگیز مناسب است. ولی به خاطر داشته باشید که حتی نمونه‌های معمولی و هیبریدی کمری هم از پاسات قدرتمندتر بوده و باز هم پاسات را به سادگی شکست می‌دهد.

موتور تویوتا کمری

ایمنی

پاسات SEL در بحث ایمنی بسیار قوی ظاهر شده و مجموعۀ بسیار خوبی از ویژگی‌های مورد نیاز برای تضمین ایمنی سرنشینان را در خود جای داده است. در این محصول از سیستم نظارت و هشدار نقاط کور، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم جلوگیری از برخورد با روبرو، سیستم تشخیص عابر پیاده، کروز کنترل تطبیقی، سیستم نگاه داشتن خودرو در خط حرکتی و… استفاده شده است.

 

کمری TRD از سیستم نمایش نقاط کور، هشدار ترافیک، ترمز کمکی خودکار، هشدار برخورد از جلو، سیستم تشخیص عابرپیاده، 10 کیسه هوا و… برخوردار است. در مجموع پاسات SEL می‌تواند بسیار خوشحال باشد که حداقل از نظر ایمنی هیچ کم و کسری نسبت به کمری نداشته و به خوبی می‌تواند از سرنشینان خود محافظت کند.

 

مصرف سوخت

میزان مصرف سوخت پاسات SEL معادل پیمودن مسافتی به طول 23 مایل با هر گالن سوخت (10.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 34 مایل با هر گالن سوخت (6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 27 مایل با هر گالن سوخت (8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر ترکیبی، مصرف سوخت دارد.

 

در مقابل کمری TRD با پیمودن مسافتی به طول 21 مایل با هر گالن سوخت (معادل 11 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 31 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 25 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر ترکیبی، مصرف سوخت دارد. به این ترتیب پاسات از نظر مصرف سوخت، عملکرد مناسب‌تری نسبت به کمری TRD دارد؛ ولی نسخه‌های دیگر کمری با مصرف سوخت 8.1 لیتر در شهر، 5.7 لیتر در بزرگراه و 6.9 لیتر به صورت ترکیبی؛ پاسات SEL را شکست خواهند داد. در واقع حجم پیشرانه و قدرت کمری TDR عامل افزایش مصرف سوخت بوده و اگر نسخه‌های دیگر را انتخاب کنید؛ قطعاً از نظر اقتصادی برتری مناسبی نسبت به پاسات SEL به دست می‌آورید.

 

قیمت

قیمت نسخه پایه پاسات نزدیک به 23 هزار دلار بوده و برای خرید نسخه SEL پاسات باید حدود 33 هزار دلار پرداخت کرد. اما برای خرید نمونه پایه و یا تیپ L تویوتا کمری، پرداخت 26 هزار دلار کفایت کرده و نسخه TDR را می‌توان فقط با پرداخت 32 هزار دلار خریداری کرد. به این ترتیب قطعاً مشتریان در سراسر جهان بدنبال خرید کمری رفته و کمتر جذبِ پاسات می‌شوند؛ چون تقریباً پاسات در برابر کمری بی دفاع است.

 

سخن آخر

فولکس واگن پاسات SEL کامل‌ترین نمونه پاسات بوده و همان طور که خواندید؛ هیچ برتری قابل ذکری نسبت به کمری 2020 ندارد. البته شاید بتوان فولکس را به خاطر کیفیت محصولات آن ستایش کرد؛ ولی تویوتا هم یکی از با کیفیت‌ترین خودروسازانِ جهان بوده و اصالت در حد و اندازه فولکس واگن دارد. پاسات SEL یک آلمانی با شخصیت، ساده و آرامش بخش بوده و بیشتر برای افراد مسن مناسب است. ولی کمری TRD یا نسخه‌های دیگر کمری 2020، بیشتر مناسب جوان‌ها بوده و آنها می‌توانند لحاظات خوبی را با اتومبیل جذاب و هیجان‌انگیزِ تویوتا تجربه کنند. در مجموع باید گفت که پاسات SEL هیچ شانسی در برابر کمری ندارد؛ اما لذت سواری بر خودرویی آلمانی و با کیفیت، قطعاً خریداران را وسوسه کرده و خیلی از آنها خرید پاسات SEL را به کمری TRF ترجیح خواهند داد.

 

 

 

دیگر موارد پیشنهادی:
5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟