اخبار خودرو جهان
دارای نسخه تک موتوره و دو موتوره

ولوو EX30 ارزانترین خودروی برقی و سریع محصول تاریخ ولوو تا به امروز!

پنجشنبه - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
ولوو EX30 برقی

ولوو EX30 یک کراس اوور تمامی برقی بوده و کوچکترین شاسی بلند و خودروی برقی این خودروساز سوئدی تا به امروز است. این خودرو گزینه مقرون به صرفه تر و شهری تر ولوو XC40 Recharge و C40 Recharge محسوب می شود.

به گزارش خودرونویس، ولوو EX30 همچنین نخستین اسیووی پریمیوم ساب کامپکت این برند و چهارمین خودروی الکتریکی ولوو پس از EX90، ولوو C40 و XC40 است. قیمت این خودرو در مدل پایه 35 هزار دلار اعلام شده و ولوو ادعا کرده که سعی کرده قیمت نهایی این خودرو را تقریبا برابر با یک کراس اوور با موتور درونسوز بنزینی یا دیزلی با ابعاد برابر انتخاب کند که ظاهرا ادعای این شرکت صحیح است.

ولوو EX30 برقی

طراحی ظاهری ولوو EX30

ولوو سیاست انتخاب نام این خودرو را مشابه با شاسی بلند EX90 انتخاب کرده و پیشوند EX ظاهرا قرار است از این پس فقط برای خودروهای برقی این برند استفاده شوند. البته شباهت بین این دو خودرو فقط در نام نیست و سبک طراحی ولوو EX90 نیز مشابه با EX90 اجرا شده است. از جمله المان های مشترک ظاهری می توان به جلوپنجره بسته، چراغ های چکش مانند با گرافیک پیکسل شکل دیجیتالی، چراغ های عقب دوتایی و … است.

ولوو EX30 برقی

البته سبک طراحی ولوو EX30 یک کپی تمام عیار از EX90 نیس و تفاوت هایی در نمای جانبی، خط شخصیت و … دیده می شود و البته که ابعاد این خودرو به مراتب نسبت به EX90 کوچکتر است.

ولوو EX30 برقی

طراحی کابین ولوو EX30

ولوو EX30 کابینی بسیار ساده دارد که سادگی طراحی آن از فرهنگ اسکاندیناویایی بوده که البته تکنولوژی بسیار بالایی در آن بکار است. روی داشبورد این خودرو یک نمایشگر لمسی 12.3 اینچی عمودی برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی قرار گرفته و یک ساندبار بیشتر قسمت بالایی داشبورد و زیر شیشه جلو را احاطه کرده که نخستین بار است که چنین چیزی را در یک خودرو شاهد هستیم.

ولوو EX30 برقی

ولوو اظهار کرده که در توسعه EX30 همکاری نزدیکی با غول های تکنولوژی گوگل، اپل و کوالکام داشته تا بهترین تجربه را برای کاربر به ارمغان بیاورد. یکی از ویژگی های جالب این خودرو کلید دیجیتالی آن بوده که با تلفن های همراه هوشمندی از برندهای مختلف تطابق دارد و سرویس های متعدد و مختلف مربوط به خودرو از جمله شارژ، موقعیت، قفل و باز کردن و روشن کردن سیستم تهویه و همچنین سیستم کمکی پارک پایلوت را می توان به وسیله تلفن همراه کنترل کرد. ولوو ادعا کرده که سیستم پایلوت کمکی پارک این خودرو در تمام موقعیت ها از جمله پارک موازی، پارک منحنی، پارک عمود و … عمل می کند.

ولوو EX30 برقی

مشخصات فنی ولوو EX30

ولوو EX30 دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4233، 1837 و 1555 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن 2650 میلی متر اعلام شده است. ولوو اظهار کرده که شاسی این خودرو به نحوی طراحی شده که با توجه به ابعاد کامپکت، فضای کابین ایده آل باشد و در عین حال مرکز ثقل پایین و تقسیم وزن آن نیز به جهت بهبود هندلینگ مناسب باشد. وزن خالص این شاسی بلند جمع و جور برقی 1830 کیلوگرم اعلام شده است.

ولوو EX30 برقی

ولوو EX30 در دو مدل مختلف به نام تک موتوره اکستندد رنج و دو موتوره پرفورمنس عرضه می شود. نسخه تک موتور دارای یک موتور برقی روی چرخ های عقب بوده که قادر به تولید 268 اسب بخار قدرت و 343 نیوتن متر گشتاور بوده و یک باتری 64 کیلووات ساعتی مجهز شده است. این باتری دارای تکنولوژی NMC بوده و متشکل از نیکل، لیتیوم، منگنز و کبالت بوده و این خودرو را قادر ساخته که در حالت شارژ کامل مسافتی در حدود 450 کیلومتر طی کند.

ولوو EX30 برقی

نسخه دو موتوره دارای یک موتور برقی دیگر روی محور جلو بوده که به موجب آن سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک به ارمغان آمده است. این نسخه قادر به تولید 422 اسب بخار قدرت و 543 نیوتن متر گشتاور است. این نسخه قادر است طی 3.4 ثانیه از حالت سکون به مرز 96 کیلومتر دست یابد که بدین ترتیب سریع ترین محصول تولیدی ولوو تا به امروز لقب می گیرد. این نسخه هم دارای یک باتری 64 کیلووات ساعتی بوده و در حالت شارژ کامل مسافتی معادل 420 کیلومتر را طی می کند.

ولوو EX30 برقی

البته ولوو در اروپا با توجه به تعداد بیشتر ایستگاه های شارژ و نزدیکی شهرها، یک نسخه تک موتور با باتری 49 کیلووات ساعتی LFP را نیز عرضه می کند که در حالت شارژ کامل قادر به پیمایش 320 کیلومتر مسافت است. این خودرو دارای قابلیت شارژ 153 کیلوواتی بوده و طی 26 دقیقه درصد شارژ باتری آن از 10 به 80 درصد می رسد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟