اخبار خودرو جهان
جنگ تجاری آمریکا و چین ولوو را دلسرد نمی‌کند

غوغای ولوو در آمریکا با نسل بعدی XC90 به زودی

شنبه - ۲۹ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
ولوو XC90 2020

ولوو، این خودروساز سوئدی با راه‌اندازی کارخانه خود در کارولینای جنوبی آمریکا در نظر داشت تولیدات خود را به چین صادر کند. اما جنگ تجاری آمریکا و چین ماجرا را تغییر داده یا شاید به تعویق انداخته است.

به گزارش پایگاه خبری خودرونویس، شرکت خودروسازی ولوو که اکنون تحت مالکیت یک میلیاردر چینی است و با استفاده از لوازم و قطعات یدکی ضروری که در مکزیک ساخته می‌شود، در کارخانه مستقر در آمریکا خودرو تولید می‌کند، یکی از تولیدکنندگان عالی خودرو در جهان به شمار می‌رود که توانسته صنعت خودرو را در عصری که تجارت آزاد در حال افزایش است، در چند نقطه از جهان به یکدیگر متصل کند.

زمانی که شرکت ولوو در سال 2018 با اهداف جاه‌طلبانه برای صادرات خودرو به چین، کارخانه خود را در شهر چارلستون افتتاح کرد، با این کار آشکارا یک پیام روشن را به صنعت خودروی جهان انتقال داد و آن پیام چیزی نبود جز به رخ کشیدن قدرت این برند مطرح جهانی برای تولید خودرو با حضور در سه قاره مختلف.

 

ضرر و زیان ولوو به دلیل کرونا

اما پس از این موفقیت‌ها جنگ تجاری چین و آمریکا، شرکت ولوو را مجبور به دست کشیدن از اهداف خود برای صادرات خودرو کرد. علاوه بر این، شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان گریبانگیر ولوو هم شد و این خودروساز موفق را با کمبود قطعات و نیروی کار مواجه ساخت که نتیجه این‌ها سه بار کاهش تولید از زمان کرونا بود.

اما مساله‌ای که این بحران را برای ولوو تشدید کرد، تغییر سلیقه خریداران خودرو در آمریکا بود که خیلی سریع به سمت خودروهای اسپرت و کراس اوور تمایل پیدا کردند و از خرید سدان‌های ولوو که در چارلستون تولید می‌شد، استقبال نکردند.

بر اساس این گزارش، تغییر نوع ارتباط دولت ترامپ با چین نیز به یک سردرد برای «لی شوفو» مالک میلیارد شرکت ولوو تبدیل شد. او در سال 2010 کارخانه فعلی ولوو در چارلستون را از شرکت خودروسازی فورد خریداری کرد تا به تکنولوژی و دانش اروپایی تولید خودرو دست پیدا کند و از این طریق بتواند نخستین شرکت خودروسازی جهانی چین را راه‌اندازی کند.

نمای عقب ولوو XC90 2020

فروش سهام ولوو به جیلی

جنگ تجاری بین آمریکا و چین، ولوو را در گوشه رینگ انداخت تا در سال 2018 دست به فروش سهام خود بزند و در نهایت بخشی از سهام این خودروساز به مالیکت هولدینگ خودروسازی جیلی در بیاید. البته این شراکت یا تلفیق تجاری این امکان را برای ولوو فراهم آورد که سرمایه خود را سریع‌تر افزایش دهد. با توجه به اینکه هولدینگ جیلی نیز توسط لی شوفو کنترل می‌شود، اکنون برنامه‌ها و اهداف بر این اساس است که این خودروساز یعنی جیلی- ولوو به یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین رقبای جهانی تبدیل شوند و خودروسازان دیگر را به چالش بکشند.

آندرس گوستافسون، سرپرست خودروسازی ولوو در آمریکا می‌گوید: انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو هم آنطور که باید و شاید بذر امید در دل مدیران ولوو نکاشته است. اما آنها خود را با این واقعیت سازگار کردند که تجارت امروز به این شکل تغییر یافته و باید با شرایط موجود کنار آمد و باید منتظر تغییرات در آینده‌ای قابل پیش ‌بینی بود. اما من به زعم خود فکر نمی‌کنم تغییراتی که مدیران ولوو منتظر آن هستند، به زودی اتفاق بیافتد.

 

ضرر ناشی از موقعیت جغرافیایی و کیفیت بالا!

ضربه‌ای که این خودروساز سوئدی را به این مرحله رسانده، نه‌تنها بی‌کیفیت محصول نیست، بلکه کیفیت آنقدر خوب و واضح است که کسی نمی‌تواند ایراد و اشکال قابل توجهی به آن وارد کند. مشکل اصلی به موقعیت جغرافیایی استقرار این خودروساز مربوط می شود. پاسخ ساده است؛ تصور کنید ولوو تحت مالکیت چین نبود و در کشوری دیگر تولیدات خود را ادامه می‌داد. در این صورت، ماجرا به کلی تغییر می‌کرد.

اما هاکان ساموئل‌سان، مدیرعامل خودروسازی ولوو نظر دیگری دارد. او بر این عقیده است که فارغ از اینکه ساکن بعدی کاخ سفید چه کسی باشد، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پایانی است برای جنگ تجاری چین و  آمریکا. او معتقد است ترامپ اکنون از این جنگ تجاری به عنوان سلاحی برای پیروزی در انتخابات استفاده می‌کند، در صورتی که هر دو طرف در حال رقابت برای به رخ کشیدن قدرت خود هستند. او می‌گوید: بعد از انتخابات، چشم‌اندازهای روشنی برای عادی‌سازی روابط می‌بینم.

این گزارش حاکی است؛ هرچند کارخانه ولوو در چارلستون که سدان S60 را با 1500 کارگر تولید می‌کرد، اکنون به حالت تعطیل درآمده، اما در یک نگاه کلی راه‌اندازی این کارخانه کمک شایانی به کارنامه ولوو از نظر فروش کرده است؛ ولوو با راه‌اندازی این کارخانه فروش محصولات خود را از سال 2014 تا 2019 دوبرابر کرده است. با در نظر گرفتن مدل‌های SUV که از کارخانه‌های سوئد و بلژیک وارد آمریکا شد، این خودروساز سال گذشته برای نخستین بار، بیش از 100 هزار خودرو را در آمریکا به فروش رساند که این عدد از سال 2007 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

 

معرفی نسل بعدی XC90 در آینده نزدیک

این خودروساز اکنون خود را آماده می‌کند تا نسل بعدی بزرگ‌ترین شاسی‌بلند خود یعنی مدل XC90 را معرفی کند؛ این مدل قرار است در کارخانه چارلستون تولید شود. همچنین ولوو تولید یک مدل پرچم‌دار جدید را نیز در اهداف خود گنجانده است؛ این مدل قرار است در دو نسخه درون‌سوز و تمام ‌الکتریکی با پیشرفته‌ترین امکانات خودران در سال آینده تولید شود.

مدیرعامل ولوو اظهار امیدواری کرد که با تولید مدل XC90در چارلستون، بتوانند سالانه 100 هزار دستگاه از این مدل را در آمریکا تولید کنند.

 

3.7 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟