اخبار خودرو جهان
جعبه فرمان بی حس، نقطه ضعف سامورایی ژاپنی

عملکرد متوسط تویوتا سوپرا در تست گوزن

سه شنبه - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
تست گوزن تویوتا سوپرا

فرض کنید که مالک یک دستگاه تویوتا سوپرا A90 هستید و در حین راندن با سرعت متوسط در یک جاده جنگلی، ناگهان یک گوزن بزرگ از میان جنگل وارد جاده می شود. در این شرایط ناگهانی آیا می توانید با تغییر مسیر ناگهانی مانع از برخورد با این گوزن شوید و به سلامت از بحران عبور کنید؟ با توجه به تست گوزن انجام روی تویوتا سوپرا، جواب این سوال شاید است. بلکه یعنی ممکن است سوپرا هندلینگ لازم را نداشته باشد.

به گزارش خودرونویس، تست گوزن یا Moose Test یکی از تست هایی است که به تازگی در بین خودروهای تولید شده رایج شده است. اهمیت این تست زمانی مشخص می شود که راننده به ناچار و به صورت ناگهانی قصد تغییر مسیر می کند و پایداری و عدم واژگونی خودرو پس از تغییر مسیر ناگهانی برای خودروسازان و همچنین مشتریان بسیار اهمیت دارد. از آنجایی که در جاده های جنگلی آمریکا بارها پیش آمده که گوزن ها ناگهان از جنگل بیرون آمده و در جاده قرار گرفته اند و راننده با تغییر مسیر ناگهان موجب واژگونی خودرو شده، تست گوزن و سربلندی خودرو در این تست اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

تست گوزن در واقع توانایی یک خودرو را برای جلوگیری از برخورد با مانع در فاصله بسیار کم و در حال حرکت با سرعت نه چندان کم و نه چندان زیاد به چالش می کشید. مخروط های قرار داده شده روی زمین باعث می شوند که خودرو در این مانور به فضای باریکی محدود شود.

عملکرد سوپرا در تست گوزن

تویوتا سوپرا موفق شد که تست گوزن را با سرعت 77 کیلومتر بر ساعت به پایان برساند. ولی راننده اشاره کرد که سوپرا برای اینکه کاملا از این آزمون سربلند بیرون آید نیاز به آشنایی راننده با سیستم فرمان این خودرو دارد. سوپرا به دلیل بهره بردن از جعبه فرمان با ضریب متغیر، بسیار گول زننده عمل می کند و راننده آماتور نمی داند با چه مقدار چرخش فرمان می تواند از مهلکه بگریزد. بدین ترتیب برای اینکه راننده در این تست موفق شود باید آشنایی کاملی به نحوه عملکرد سیستم فرمان سوپرا و این تکنولوژی داشته باشد.

تویوتا سوپرا سایر تست های انجام شده در سرعت 77 کیلومتر بر ساعت را مردود شد. ضمن اینکه این خودرو هرگز نتوانست در تست های گوزن انجام شده در سرعت های بالاتر از 77 کیلومتر بر ساعت، عملکرد خوبی از خود نشان دهد و در آن ها نیز مردود شد. در سرعت های بالاتر لغزش تایرهای سوپرا زیاد می شد که این موضوع باعث کاهش چسبندگی این خودرو شده و باعث برخورد سوپرا با مخروط ها می شود.

راننده علاوه بر تست گوزن، اقدام به انجام تست اسلالوم یا همان حرکت بین موانع را نیز کرد. تویوتا سوپرا در این تست موفق به دریافت نمره B+ شد. راننده تست از عملکرد تهاجمی و پایداری خوب سوپرا در حین حرکت بین موانع تمجید کرد. ولی وی اظهار کرد که عملکرد جعبه فرمان سوپرا برای یک خودروی کوپه اسپرت بسیار بی حس بوده و اصلا رضایت بخش نیست.

 

مشخصات فنی سوپرای حاضر در تست

تویوتا سوپرای حاضر در این تست، نمونه شش سیلندر بوده که از یک پیشرانه 3 لیتری توربوشارژ با شش سیلندر خطی بهره می برد. پس از عملکرد سطح متوسط سوپرا در این تست گوزن، بسیار مشتاق هستیم تا عملکرد نسخه مجهز به پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر این کوپه ژاپنی آلمانی را در تست گوزن مشاهده کنیم. چراکه نسخه چهار سیلندر حدود 91 کیلوگرم وزن کمتری نسبت به مدل شش سیلندر دارد. ولی این نمونه چهار سیلندر دیگر دارای دیفرانسیل فعال و سیستم تعلیق تطبیقی موجود در نمونه شش سیلندر سوپرا نیست.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟