اخبار خودرو جهان
ب ام و با لوگوی تویوتا!

تویوتا سوپرا 2023 با گیربکس دنده ای معرفی شد

شنبه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
تویوتا سوپرا 2023 با گیربکس دنده ای

خودروهای مجهز به گیربکس دستی روز به روز کمتر می شوند و جای خود را به ماشین هایی با گیربکس اتوماتیک می دهند. خبر خوب برای طرفداران گیربکس های دستی این بوده که تویوتا سوپرا 2023 را با گیربکس دستی رونمایی کرده که قرار است در کنار مدل های اتوماتیک عرضه شود. حتی قبل از اینکه وارد کابین شوید، با مشاهده لوگوی 6MT متوجه دستی بودن گیربکس این تویوتا سوپرا می شوید.

به گزارش خودرونویس، این گیربکس شش سرعته دستی به صورت ویژه برای موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ تویوتا سوپرا طراحی شده. البته همانند موتور سوپرا که دقیقا از ب ام و قرض گرفته شده، این گیربکس نیز عینا مشابه با نمونه نصب شده روی محصولات ب ام و است.

تویوتا سوپرا 2023 با گیربکس دنده ای

مشخصات فنی تویوتا سوپرا 2023

نصب گیربکس دستی روی تویوتا سوپرا باعث شده که 40 کیلوگرم وزن این مدل نسبت به مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک سبک تر باشد. همچنین تویوتا سوپرا 2023 به رینگ های 19 اینچی سبکتری نسبت به قبل مجهز شده که ضمن دارابودن وزن کمتر نسبت به رینگ های قبلی، باعث می شوند که جرم در حال گردش هر چرخ نیز کمتر شود که موجب شتابگیری بهتر سوپرا می شوند. علاوه بر اینها، تویوتا سعی کرده با حذف تودزوی چرمی صندلی ها، تنظیم الکترونیکی صندلی های جلو و تکیه گاه جانبی وزن این خودرو را کاهش دهد.

تویوتا سوپرا 2023 با گیربکس دنده ای

سیستم صوتی نصب شده روی تویوتا سوپرا 2023 با دنده دستی نیز نسبت به مدل اتوماتیک متفاوت است. نتیجه همه این تلاش های تویوتا کاهش 39 کیلوگرمی وزن این خودرو شده است.

تویوتا اظهار کرده که گیربکس دنده ای هوشمند سوپرا 2023 یا iMT دارای یک نرم افزار اختصاصی با هدف بهبود عملکرد و شتابگیریست. اما این سیستم به چه صورت فعالیت می کند؟ گشتاور پیشرانه هنگام گرفتن پدال کلاچ و رها کردن آن به هنگام تعویض دنده بهینه می شود. همین داستان در خصوص کاهش دنده ها نیز صورت می گیرد. ولی با فعال کردن مد رانندگی اسپرت می توان این حالت iMT یا تعویض دنده هوشمند گیربکس را خاموش کرد.

تویوتا سوپرا 2023 با گیربکس دنده ای

در حالیکه که تویوتا سوپرا با گیربکس اتوماتیک درایا ضریب رانندگی نهایی 3.15 است، ولی در مدل مجهز به گیربکس دستی با هدف بهبود شتابگیری اولیه و شتابگیری در هر دنده، ضریب نهایی رانندگی به 3.46 تغییر پیدا کرده است. جالب است بدانید که شیفتر دنده نصب شده برای تویوتا سوپرا 2023 دنده دستی تنها 200 گرم وزن دارد و به نوعی طراحی شده که تعویض دنده ها برای راننده در راحت ترین حالت ممکن باشد.

تویوتا سوپرا 2023 با گیربکس دنده ای

در تویوتا سوپرا با گیربکس دنده ای مقداری محل نصب کلید انتخاب مدهای رانندگی در کنسول میانی تغییر کرده و 1.7 اینچ فاصله میان این کلید با شیفتر دنده وجود دارد. دقت داشته باشید که تویوتا سوپرا دنده دستی با گیربکس شش سرعته تنها در مدل مجهز به پیشرانه شش سیلندر قابل سفارش بوده و نسخه مجهز به پیشرانه 4 سیلندر همچنان تنها با گیربکس اتوماتیک به بازارهای جهانی عرضه می شود.

تویوتا سوپرا 2023 با گیربکس دنده ای

تویوتا سوپرا دنده ای به یک موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی دو توربوشارژ ساخت ب ام و مجهز شده که در اروپا قادر به تولید 340 اسب بخار و در بازار آمریکا قادر به تولید 385 اسب بخار قدرت است. بیشینه گشتاور این پیشرانه نیز 500 نیوتن متر اعلام شده است.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟