اخبار خودرو جهان
دارای موتور 1.6 لیتری سه سیلندر 300 اسبی!

تویوتا کرولا GR رقیب ژاپنی فولکس واگن گلف R

یکشنبه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
تویوتا کرولا GR 2023

پس از یک انتظار طولانی و انتشار تیزرهای متعدد، سرانجام تویوتا کرولا GR 2023 رونمایی شد. تویوتا پس از معرفی سوپرا نسل جدید کاملا رویکرد خود در زمینه توسعه محصول را تغییر داد و سعی کرد خودروهایی اسپرت تر تولید کند و حداقل یک نسخه اسپرت برای هر خودروی تولیدی خود را عرضه کند. تویوتا کرولا GR 2023 حاصل همین طرز فکر بوده و آمده تا با بزرگانی مانند فولکس واگن گلف GTI و R رقابت کند.

مشخصات فنی تویوتا کرولا GR

به گزارش خودرونویس، تویوتا کرولا GR به یک پیشرانه 1.6 لیتری سه سیلندر توربوشارژ با کد G16EGTS مجهز شده که قادر به تولید 300 اسب بخار قدرت در 6500 دور بر دقیقه و 370 نیوتن متر گشتاور در 3000 تا 5500 دور بر دقیقه است. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس شش سرعته دستی با قابلیت تطبیق دور موتور به چرخ ها منتقل می شود. تویوتا کرولا GR دارای سیستم چهار چرخ محرک بوده که توزیع گشتاور بسته به نیاز راننده به صورت 60/40، 50/50 یا 70/30 بین چرخ های جلو و عقب انجام می گیرد.

تویوتا کرولا GR 2023

تویوتا در حین رونمایی هیچ مطلبی را در خصوص عملکرد کرولا GR اظهار نکرده است. بدین ترتیب شتاب و نهایت سرعت این هاچبک اسپرت ژاپنی را نمی دانیم. اما تویوتا یاریس GR که از نسخه ضعیف تر همین پیشرانه 1.6 لیتری با 257 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور بهره می برد، قادر است طی 5.5 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برسد و بیشینه سرعت قابل پیمایش آن نیز 230 کیلومتر بر ساعت است. درست است که این پیشرانه در کرولا GR مقداری قدرت و گشتاور بیشتری تولید می کند، اما یاریس GR وزنی معادل 1280 کیلوگرم داشته و در طرف مقابل کرولا GR وزنی معادل 1474 کیلوگرم دارد.

تویوتا کرولا GR 2023

تویوتا کرولا GR از یک نسخه بروزرسانی شده پلتفرم GA-C بهره برده که دارای نقاط جوش بیشتر به منظور مقاوم سازی فریم شاسی و افزایش صلبیت و مقاومت پیچشی ساختار بدنه است. کاپوت و درب های جلو تویوتا کرولا GR از جنس آلومینیوم ساخته شده اند تا وزن این خودرو پایین نگه داشته شود. زیر بدنه تویوتا کرولا GR کاملا صاف بوده که موجب پایین آمدن ضریب درگ و بهبود آیرودینامیک شده. ضمن اینکه کانال های عبوری هوا در گوشه سپر جلو برای کاهش مقاومت بدنه در برابر جریان هوا طراحی شده است.

تویوتا کرولا GR 2023

تویوتا کرولا GR دارای سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و دو جناغی در عقب است. این کرولای اسپرت به رینگ های 18 اینچی با 15 پره و تریم مشکی براق مجهز شده که برای این رینگ های زیبا تایرهای میشلن پایلوت اسپرت 4 با ابعاد 235/40 نصب شده اند.

تویوتا کرولا GR 2023

برای متوقف کردن این هاچبک اسپرت ژاپنی دیسک های ترمز 14 اینچی با ضخامت 1.1 اینچ با کالیپر ترمز 4 پیستونه در جلو و همچنین دیسک های ترمز 11.7 اینچی با ضخامت 0.7 اینچ با کالیپر دو پیستونه در عقب نصب شده است.

تویوتا کرولا GR 2023

کابین تویوتا کرولا GR 2023

درون کابین تویوتا کرولا GR یک نمایشگر 12.3 اینچی در پشت فرمان نصب شده است. این نمایشگر مد انتخابی سیستم چهار چرخ محرک، فشار توربوشارژ، حالت جعبه دنده و تایمر پیست را به راننده نشان می دهد. راننده هم با یک شیفتر دنده با فاصله کم بین دنده ها سر و کار دارد که تویوتا اظهار کرده موقعیت آن در راحت ترین قسمت ممکن برای کمترین میزان آویزان بوده دست راننده طراحی شده است. در میان داشبورد تویوتا کرولا GR نیز یک نمایشگر لمسی 8 اینچی برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی نصب شده است.

تویوتا کرولا GR 2023

ظاهر تویوتا کرولا GR

تویوتا کرولا GR دارای دو نسخه Core و Circuit ادیشن بوده که نسخه پایه در سال 2022 و نسخه مجهزتر در سال 2023 به بازار عرضه می شوند. نسخه Core تویوتا کرولا GR در رنگ های سفید، مشکی و قرمز قابل سفارش بوده و دارای صندلی هایی با تودوزی پارچه ای دو رنگ مشکی و نقره ایست. این نسخه دارای پکیج Cold Weather یا آب و هوای سرد بوده که به گرمکن صندلی های جلو و گرمکن فرمان هم مجهز می شود. این خودرو دارای رهیاب، سیستم صوتی قدرتمند و همچنین پد شارژ بدون سیم برای تلفن همراه است.

تویوتا کرولا GR 2023

مدل Circuit ادیشن تویوتا کرولا GR دارای سقف فیبر کربنی مقاوم است. این مدل هم در رنگ سفید و قرمز و فلز مانند قابل سفارش بوده و کالیپرهای ترمز آن به رنگ قرمز مزین شده و دارای نشان GR هستند. این نسخه کرولا GR دارای دیفرانسیل با محدود کننده لغزش در اکسل جلو و عقب به صورت استاندارد بوده که تنها به صورت آپشنال روی مدل پایه در دسترس هستند.

4.7 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟