اخبار خودرو جهان
پایان حکومت جی ام در فروش پس از 90 سال

تویوتا موفق به شکست جنرال موتورز شد

یکشنبه - ۱۹ دی ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
تویوتا راو4

سال 2021 به پایان رسید و حال می توان قضاوت درستی در خصوص آمار فروش خودروسازان مختلف داشت. تویوتا سال 2021 را با موفقیتی بی سابقه به پایان رساند؛ چراکه برای اولین بار در تاریخ، این خودروساز ژاپنی لقب بزرگترین خودروساز فعال در ایالت متحده آمریکا را کسب کرده است. این اولین بار پس از 90 سال بوده که جنرال موتورز نتوانسته در سکوی اول فروش خودرو در بازار آمریکا قرار بگیرد و تخت پادشاهی خود را به رقیب آسیایی خود یعنی تویوتا واگذار کرده است.

به گزارش خودرونویس، تویوتا در سال 2021 تعداد 2 میلیون و 332 هزار و 262 دستگاه خودرو در بازار آمریکا فروخته که 10.4 درصد نسبت به سال  2020 رشد داشته است. ولی جنرال موتورز در همین سال تعداد 2 میلیون و 218 هزار و 228 دستگاه خودرو در آمریکا فروخته که نسبت به سال 2020 حدود 13 درصد افت فروش داشته است.

همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی گسترده کارخانه های خودروسازی آمریکا از جمله جنرال موتورز و همچنین کمبود تراشه و میکروچیپ ها باعث شد که جنرال موتورز در این رقابت از تویوتا برای اولین بار پس از 90 سال عقب بماند. تویوتا در اقدامی هوشمندانه پیشتر نسبت به خرید تراشه های الکترونیکی اقدام کرده بود و به همین دلیل چندان مشکلی در زمان بحران تراشه و میکروچیپ ها در خصوص تولید خودرو نداشت. ولی جنرال موتورز به دلیل کمبود تراشه امکان تولید خودرو و تحویل به مشتری را نداشت و به همین دلیل خودروهای این شرکت ناقص در خط تولید مانده بودند.

جک هالیس قائم مقام تویوتا در بازار آمریکای شمالی اظهار کرد که تویوتا همواره وفاداری خود در قبال ایمنی مشتریان را اثبات کرده و همین مورد سبب اعتماد مشتریان به محصولات تویوتا و لکسوس شده است. این شرکت هیچ وقت برای اول شدن در زمینه فروش تمرکز نکرده، بلکه تمرکز تویوتا همواره در بهترین برند بودن در زمینه ایمنی، کیفیت، و ارزش در ذهن مشتریان فعالیت کرده که این موضوع موجب رشد فروش آن شده است.

نمای عقب تویوتا راو4

پرفروش ترین تویوتا در آمریکا

کراس اوور تویوتا راو4 پرفروش ترین محصول این خودروساز ژاپنی در بازار آمریکا در سال 2021 بوده است. این شرکت تعداد 430 هزار و 387 دستگاه راو4 در آمریکا فروخت که با این حال 5.3 درصد نسبت به سال 2020 افت داشته است.

شورولت سیلورادو

پرفروش ترین محصول جنرال موتورز در آمریکا

از طرفی در سال 2021 پیکاپ سبک Light Duty شورولت سیلورادو، پرفروش ترین محصول جنرال موتورز در بازار آمریکا بوده است. در این سال تعداد 380 هزار و 715 دستگاه شورولت سیلورادو به مشتریان تحویل شد که 12.7 درصد نسبت به سال 2020 افت داشته است. البته با در نظر گرفتن نسخه های Medium و Heavy Duty فروش کلی پیکاپ شورولت سیلورادو به 529 هزار و 765 دستگاه در سال 2021 در آمریکا می رسد که باز هم 10.8 درصد نسبت به سال پیش افت داشته است.

نمای عقب شورولت سیلورادو

کمبود تراشه معضل اصلی جنرال موتورز و تویوتا

جنرال موتورز و تویوتا هر دو در سال 2021 با مشکل کمبود تراشه و میکرو چیپ دست و پنجه نرم کردند. به عنوان مثال تویوتا در ماه سپتامبر مجبور شد بسیاری از کارخانه های خود در سراسر جهان را تعطیل کند که همین موجب کاهش تولید 360 هزار دستگاهی این شرکت در سال پیش شد.

اما جنرال موتورز آسیب بیشتری نسبت به تویوتا بابت کمبود تراشه دید. این شرکت کاهش تیراژ تولید چشمگیرتری داشت. همچنین جنرال موتورز برای اینکه جلوی کاهش تیراژ تولید را بگیرد، مجبور شد برخی از محصولات خود را بدون آپشن هایی مانند گرمکن صندلی ها و سنسورها پارک عرضه کند تا در مصرف تراشه های الکترونیکی صرفه جویی کرده باشد.

مشکل کمبود تراشه در حال حاضر به طور کامل برطرف نشده است. پیش بینی شده که مشکل نایاب بودن میکروچیپ ها در صنایع مختلف از جمله خودروسازی تا اواسط سال 2022 یا شاید تا اوایل 2023 نیز ادامه داشته باشد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟