اخبار خودرو ایران
ماشین چینی لوکس صفر کیلومتر یا ژاپنی کارکرده؟

مقایسه تیگو 8 پرو با نیسان ایکس تریل 2017

عکاس: احمد بروغنی
دوشنبه - ۲۷ دی ۱۴۰۰
خواندن 8 دقیقه
مقایسه تیگو 8 پرو با نیسان ایکس تریل

سالها قبل کسی تصور نمی کرد که روزی خودروسازان چینی تا حدی پیشرفت کنند که بتوانند برای خودروسازان کره ای و ژاپنی قد علم کنند. ولی سرعت رشد خیره کننده چینی ها تمام تصوراتمان را تغییر داد. در این مطلب قصد مقایسه یکی از جدیدترین چینی های تازه وارد به بازار کشور یعنی فونیکس تیگو 8 پرو مدیران خودرو را با نیسان ایکس تریل 2017 داریم. به نظر شما خرید فونیکس تیگو 8 پرو صفر کیلومتر منطقی تر است یا نیسان ایکس تریل کارکرده مدل 2017؟

به گزارش خودرونویس، برند فونیکس مدیران خودرو که مدتی پیش رونمایی شد، خانواده محصولات لوکس و پریمیوم این شرکت است. محصولاتی که تحت برند فونیکس عرضه می شوند از نظر تکنولوژی یک سر و گردن از محصولات پیشین مدیران خودرو با برند چری و ام وی ام بالاتر هستند. این شرکت در اولین قدم پرچمدار خانواده فونیکس یعنی کراس اوور تیگو 8 پرو را رونمایی کرد که چند روز پیش قیمت تیگو 8 پرو نیز تعیین شد.

مقایسه تیگو 8 پرو با نیسان ایکس تریل

تیگو 8 پرو را باید لوکس ترین و مدرن ترین و همچنین گران قیمت ترین خودروی مونتاژی کشور تا به امروز دانست که هدف مدیران خودرو از عرضه آن، سهم خواهی از بازار خودروهای وارداتی و رقابت با محصولات همچون نیسان ایکس تریل، هیوندای سانتافه، رنو کولئوس و … بوده است. فرصتی پیش آمد تا فونیکس تیگو 8 پرو و نیسان ایکس تریل را در کنار هم بررسی کنیم و یک درگ ریس هم بین این دو خودرو برگزار کردیم.

مقایسه تیگو 8 پرو با نیسان ایکس تریل

ظاهر ماشین تیگو 8 پرو

فونیکس تیگو 8 پرو دارای زبان طراحی کاملا جدیدی بوده و در قسمت جلو شاهد طراحی جلوپنجره طرح کهکشانی این برند هستیم که در سایر محصولات جدید مدیران خودرو نیز نمونه آن نصب شده است. در نمای جلو نمی توان به صورت دقیق تیگو 8 را شبیه به خودرویی دانست، ولی سبک کلی طراحی این قسمت تا حدودی ولوو XC90 را در ذهن بیننده تداعی می کند. چراغ های LED جلو دارای گرافیک بسیار زیبایی هستند و تا 2.7 برابر روشنایی بیشتری نسبت به چراغ های هالوژنی دارند. ضمن اینکه در پیچ ها در حین چرخش فرمان، چراغ ها نیز تا 15 درجه به چپ یا راست گردش می کنند.

فونیکس تیگو 8 پرو

در نمای جانبی شاهد کابینی کشیده برای تیگو 8 پرو هستیم که نشان از هفت نفره بودن این خودروست. خط کابین و کشیده بودن آن تا حدودی ما را یاد کیا سورنتو می اندازد. اما سبک طراحی روف راک به هیوندای سانتافه نیز شباهت دارد. در نمای عقب نیز یک طراحی ساده و اما شیک اجرا شده که خوشبختانه چراغ ها مانند بسیاری از خودروهای روز به یکدیگر متصل نیستند. گرافیک درونی چراغ های عقب زیبا بوده و نکته مثبت قسمت عقب را می توان وجود دو خروجی اگزوز واقعی در درون سپر دانست.

نمای عقب فونیکس تیگو 8 پرو

ظاهر نیسان ایکس تریل

نیسان ایکس تریل حاضر در بازار ایران، سومین نسل از این کراس اوور ژاپنی بوده که زبان طراحی آن به سال 2013 مربوط می شود. لازم به ذکر است که ایکس تریل مورد بررسی نسخه 2017 بوده و پس از این مدل نسخه فیس لیفتی از ایکس تریل به صورت بسیار محدود و با تغییرات ظاهری اندک در زمینه گرافیک چراغ ها به بازار ایران عرضه شد. ایکس تریل 2017 دارای طراحی ساده، پخته و به دور از اغراق و حجم پردازی اضافیست و هیچ ایرادی را نمی توان به طراحی آن وارد دانست. ولی مقداری چهره آن نسبت به تیگو8 پرو سالخورده تر به نظر می رسد که با توجه به 8 سال اختلاف در سبک طراحی این موضوع کاملا طبیعیست.

نیسان ایکس تریل 2017

نیسان ایکس تریل نسبت به فونیکس تیگو 8 پرو مقداری کوتاه تر، باریک تر و با ارتفاع کمتر است و فاصله بین دو محور آن نیز مقداری کمتر است.

مقایسه داخل فونیکس تیگو 8 پرو با نیسان ایکس تریل

هرچند اختلاف سن طراحی در طراحی ظاهری تیگو 8 پرو و نیسان ایکس تریل کمتر به چشم می آید، اما در داخل کابین داستان کاملا متفاوت است. در فونیکس تیگو 8 پرو یک کابین با طراحی کاملا مدرن، داشبورد دیجیتالی و با طراحی مینیمال، صندلی های مدرن و تجهیزات فراوان پیش روی شما قرار دارد که اتفاقا کیفیت خوبی هم دارد. از طرفی نیسان یک کابین ساده، قدیمی با یک نمایشگر دیجیتالی در میان داشبورد و نشانگرهای آنالوگ دارد که در زمینه کیفیت اگر از تیگو 8 پرو برتر نباشد، برابر است.

داشبورد فونیکس تیگو 8 پرو

در داشبورد تیگو 8 پرو دو نمایشگر دیجیتالی 12.3 اینچی در یک قاب که مجموعا 24.6 اینچ هستند، جانمایی شده است. یکی از این نمایشگرها به سیستم مالتی مدیا و سرگرمی مربوط بوده و دیگر مربوط به پشت آمپر دیجیتالیست. همچنین یک نمایشگر لمسی هشت اینچی هم در کنسول میانی برای تنظیم سیستم تهویه طراحی شده که سبک طراحی آن مشابه با محصولات جدید رنج روور و آئودیست. صندلی ها و قسمت هایی از رودری ها و داشبورد با تریم چرم قهوه ای تودوزی شده اند که زیبا و با کیفیت هستند. در کنسول میانی هم شیفتر دنده شیفت بای وایر الکترونیکی نصب شده که اطراف آن کلیدهای لمسی متعددی تعبیه شده اند. یک سانروف پانورامیک بزرگ با مساحت 1.17 متر مربع هم درون کابین تیگو 8 پرو تعبیه شده که تا بالای سر سرنشینان ردیف دوم امتداد یافته است. برای سرنشینان ردیف دوم و سوم نیز سیستم تهویه با قابلیت روشن و خاموش کردن مجزا تعبیه شده است.

کابین نیسان ایکس تریل 2017

هرچقدر فونیکس تیگو 8 پرو در داخل کابین دست و دلبازی به خرج داده، نیسان قطره چکانی آپشن درون کابین ایکس تریل قرار داده که البته این اقتضای طراحی خودرو در همان سالها بوده است. داشبورد کاملا ساده و قدیمی بوده و یک نمایشگر کوچک در میان داشبورد تعبیه شده که کلیدهای کنترلی آن در دو طرف همین نمایشگر طراحی شده اند. در زیر این نمایشگر نیز کلیدهای مربوط به تنظیم سیستم تهویه مطبوع قرار دارند و مانند فونیکس تیگو 8 پرو خبری از نمایشگر لمسی در این قسمت نیست.

کابین فونیکس تیگو 8 پرو

در کنسول میانی نیسان ایکس تریل نیز اصلا شلوغی تیگو 8 پرو را شاهد نیستیم و یک شیفتر دنده اتوماتیک مکانیکی نصب شده که فضای بیشتری نسبت به شیفتر شیفت بای وایر تیگو 8 پرو اشغال کرده است. غربیلک فرمان ایکس تریل دارای کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و کروز کنترل بوده و کاملا طراحی ساده ای دارد. در پشت فرمان نیز خبری از نشانگرهای دیجیتالی نیست و دو نشانگر آنالوگ برای سرعت و دور موتور تعبیه شده که در میان آنها یک نمایشگر دیجیتالی کوچک برای کامپیوتر سفری تعبیه شده است.

کابین نیسان ایکس تریل 2017

کابین نیسان ایکس تریل تماما مشکی بوده و در برخی از قسمت های کنسول میانی، داشبورد و رودری ها تریم مشکی پیانویی براق دیده می شود که مقداری کابین را از سادگی خارج کرده است. صندلی های نیسان و تودوزی آنها کیفیت بسیار بالایی دارند، ولی به راحتی و زیبایی صندلی های پریمیوم تیگو 8 پرو نیستند. نیسان ایکس تریل هم مانند تیگو 8 پرو دارای سانروف پانورامیک بوده که تقریبا تا قسمت بالایی سرنشینان ردیف دوم امتداد یافته؛ ولی ایکس تریل برخلاف تیگو 8 پرو تنها ظرفیت نشستن پنج سرنشین را دارد؛ ولی در طرف مقابل تیگو8 پرو دارای سه ردیف صندلی بوده و خودرویی هفت نفره است.

 

مشخصات فونیکس تیگو 8 پرو

فونیکس تیگو 8 پرو با یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با سیستم سوخت رسانی تزریق مستقیم GDI به بازار ایران عرضه می شود. این پیشرانه به لطف سیستم سوخت رسانی TGDI قادر به تولید 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور بوده که کاملا جوابگوی وزن و ابعاد تیگو8 پروست. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر به چرخ های جلو منتقل می شود و اگر قصد رانندگی پرهیجانتر با این خودرو را داشته باشید، یقینا شیفترهای تعویض دنده نصب شده در پشت فرمان رضایت شما را جلب می کنند. تیگو8 پرو به لطف این پیشرانه قدرتمند طی 8.7 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت می رسد و بیشینه سرعت قابل پیمایش آن نیز 214 کیلومتر بر ساعت تست شده است.

پیشرانه فونیکس تیگو 8 پرو

تیگو 8 پرو دارای سه مد رانندگی نرمال، اسپرت و اکو بوده که در حالت پیش فرض خودرو روی حالت رانندگی نرمال قرار دارد و با تغییر مد رانندگی میزان حساسیت دریچه گاز نشست به فشردن پدال گاز تغییر می کند و همچنین رنگ نورپردازی درون کابین نیز با تغییر مدهای رانندگی متفاوت می شود.

مشخصات نیسان ایکس تریل 2017

نیسان ایکس تریل 2017 از یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم دقیق 2488 سی سی بهره می برد. این پیشرانه قادر به تولید 171 اسب بخار قدرت و 233 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این پیشرانه در نیسان ایکس تریل توسط یک گیربکس CVT با قابلیت تعویض مصنوعی دنده ها به هر چهار چرخ منتقل می شود. نیسان ایکس تریل با این مشخصات قادر است طی 10.5 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت قابل پیمایش آن نیز 190 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. این خودرو در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی 8.8 لیتر بنزین مصرف می کند.

پیشرانه نیسان ایکس تریل 2017

ایکس تریل نسبت به تیگو 8 پرو 26 اسب بخار ضعیف تر و 57 نیوتن متر گشتاور کمتری دارد. همچنین در این خودرو خبری از شیفترهای تعویض دستی در پشت فرمان نیست و نمی توان مانند تیگو 8 پرو رانندگی پرهیجانی را در مسیرهای جاده ای تجربه کرد. اما نقطه قوت نیسان ایکس تریل نیست به فونیکس تیگو 8 پرو، سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک آن بوده که به پشتوانه آن می توانید آفرودهای سبک و بیراهه نوردی های خوبی را با این خودرو تجربه کنید. در طرف مقابل تیگو 8 پرو دارای سیستم انتقال قدرت جلومحرک بوده که یقینا در زمینه بیراهه نوردی هیچ حرفی برای گفتن در مقابل نیسان ایکس تریل ندارد. البته مدیران خودرو در آینده قصد دارد نسخه قدرتمندتر فونیکس تیگو 8 پرو را با سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک نیز عرضه کند.

ویدیو درگ ریس فونیکس تیگو 8 پرو با نیسان ایکس تریل 2017

مقایسه امکانات تیگو 8 پرو با نیسان ایکس تریل

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، فونیکس تیگو 8 پرو با اتکا به تجهیزات ایمنی و رفاهی متعدد خود برای رقابت با خودروهای وارداتی به میدان آمده است. به عبارت دیگر این خودرو دارای تجهیزاتی بوده که در هیچ یک از رقبای هم رده وارداتی آن نمونه آنها نصب نشده است. فونیکس تیگو 8 پرو مدیران خودرو دارای تجهیزات رفاهی مانند نمایشگر 12.3 اینچی دیجیتالی پشت فرمان، کلیدهای کنترلی روی فرمان، نمایشگر 12.3 اینچی لمسی مالتی مدیا با رهیاب، درگاه بلوتوث، اپل کار پلی و اندروید اتو، قابلیت فرمان پذیری صوتی، سانروف برقی پانورامیک، تودوزی چرمی صندلی ها، صندلی برقی راننده با قابلیت کنترل در 6 جهت به همراه تنظیم گودی کمر، صندلی برقی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم در 4 جهت، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله با سه خروجی، تهویه سرنشینان عقب، درب برقی فضای بار با سنسور پا، سیستم صوتی سونی، پد شارژ بدون سیم تلفن همراه، سنسور نور، سنسور باران، سیستم ورودی بدون کلید و استارت دکمه ای، قابلیت ریموت استارت، چراغ خوشامد گویی و بدرقه، چراغ روشنایی در روز، نمایشگر لمسی برای تنظیم سیستم تهویه در کنسول وسط، سه مد رانندگی اسپرت، اکو و نرمال و شیفتر دنده پشت فرمان است.

کابین فونیکس تیگو 8 پرو

همچنین این خودرو دارای تجهیزات ایمنی کاملی مانند شش کیسه ایمنی هوا شامل کیسه هوای جلو، جانبی، پرده ای و زانویی، اتوهلد، ترمز پارک برقی، کنترل کشش، کمکی حرکت در سربالایی، کنترل خودرو در سرازیری، چرخش چراغ ها در حین چرخش فرمان، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز اضطراری، دوربین دید 360 درجه، رادار نقطه کور، کمکی تثبیت خطوط حرکت، هشدار خروج از خط، پایش فشار باد تایرها، سنسورهای پارک جلو و عقب، پکیج کمکی راننده ADAS شامل کروز کنترل تطبیقی با قابلیت ترمزگیری خودکار و شتابگیری مجدد، تابلوخوان مسیر، فرمان برقی، هشدار برخورد از جلو، قابلیت کنترل گاز، ترمز و فرمان در شرایط کنترل شده و سیستم استارت استاپ پیشرانه در ترافیک است.

داشبورد نیسان ایکس تریل 2017

در طرف مقابل نیسان ایکس تریل هیچ ادعایی در زمینه تجهیزات رفاهی و کمکی راننده در مقابل تیگو 8 پرو ندارد؛ البته این به معنای دست خالی بودن ایکس تریل هم نیست. این خودرو در لوکس ترین مدل با تجهیزاتی رفاهی مانند نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا و سرگرمی با درگاه بلوتوث، USB و AUX، چراغ های LED مجهز به چراغ شور، سانروف پانوراما، نوربالای هوشمند، آینه های جانبی تاشو خودکار، سنسور نور، سنسور باران، درب برقی صندوق عقب، تودوزی چرمی صندلی ها با قابلیت تنظیم برقی صندلی های جلو، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو گانه است.

نیسان ایکس تریل در زمینه تجهیزات ایمنی نیز دارای سیستم هشدار فشار باد تایرها، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، توزیع هوشمند گشتاور، سیستم تمام چرخ محرک نیسان با کنترل دستی، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، رادار شناسایی اجسام متحرک، دوربین دید 360 درجه، هشدار خروج از خط و نقاط کور، کنترل فعال شاسی، کنترل پایداری الکترونیکی خودرو، شش کیسه ایمنی هوا، ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، اتوهلد و … است.

نیسان ایکس تریل بخریم یا فونیکس تیگو 8 پرو؟

در نهایت باید اظهار کنیم که انتخاب بین نیسان ایکس تریل و فونیکس تیگو 8 پرو تا حد زیادی به سلیقه و نیاز شما مربوط می شود. اگر به دنبال توان حرکتی بالاتر، تجهیزات ایمنی و رفاهی و کمکی راننده بیشتر، کابین مدرن تر و طراحی زیباتر هستید، فونیکس تیگو 8 پرو گزینه مناسب تری به نظر می رسد. ولی اگر به دنبال خرید یک خودرو از یک برند مطرح ژاپنی با طراحی پخته، توان پیشرانه معقول، سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک با نیم نگاهی به بیراهه نوردی و آفرود، کابین به نسبت ساده با تجهیزات ایمنی و رفاهی کامل هستید، نیسان ایکس تریل گزینه مناسب تریست.

لازم به ذکر است که مدتی پیش فونیکس تیگو 8 پرو را به صورت کامل تست و بررسی کردیم که می توانید ویدیو بررسی تیگو 8 پرو را مشاهده کنید.

عکس فونیکس تیگو 8 پرو و نیسان ایکس تریل 2017

4.4 از 7 رای

دیدگاه شما چیست؟