اخبار خودرو ایران
تجربه رانندگی مختصر در پیست چری

ملاقات با تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید PHEV در چین

دوشنبه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
خواندن 5 دقیقه
فونیکس چری تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید PHEV

تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید یکی از اعضای جدید خانواده این کراس اوور چینی بوده که به زودی قرار است با برند فونیکس توسط مدیران خودرو به بازار ایران عرضه شود. خوشبختانه در سفری که به چین داشتیم فرصت کردیم تا چری تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید را از نزدیک ملاقات کنیم و تجربه رانندگی کوتاهی با این خودرو داشتیم.

به گزارش خودرونویس، چری طی سالهای گذشته خودروهای بنزینی متعددی تولید کرده و همچنان این مسیر را ادامه می دهد. اما به خوبی می داند که آینده در اختیار خودروهای برقی بوده و به همین جهت در مدت گذشته خودروهای پلاگین هیبریدی و برقی متعددی را توسعه داده که برخی به تولید رسیده و برخی دیگر در آینده تولید خواهند شد. یکی از این خودروها تیگو 8 پرو پلاگین هیبریدیست که مدتی پیش به ایران هم وارد شده و تست درایوهای آن نیز برگزار شده و به زودی رسما رونمایی خواهد شد.

ویدیو معرفی تیگو ۸ پرو e+ پلاگین هیبرید در چین

 

تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید در ایران با برند فونیکس عرضه می شود. رویکرد جدید این برند لاکچری پایدار و سازگار با محیط زیست با Sustainable Luxury بوده و قرار است که فونیکس به بازوی مدیران خودرو برای عرضه خودروهای برقی و هیبریدی تبدیل شود و این راه با عرضه تیگو 8 پرو PHEV آغاز می شود.

فونیکس چری تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید PHEV

مشخصات فنی چری (فونیکس) تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید

فونیکس تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید پیشرانه هیبریدی بسیار پیشرفته ای دارد. این خودرو دارای یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بوده و در کنار آن دو موتور برقی هم نصب شده است. یک موتور برقی قادر به تولید 55 کیلووات قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور بوده و موتور برقی دیگر هم قادر به تولید 70 کیلووات قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور است.

فونیکس چری تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید PHEV

موتور تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید PHEV روی هم رفته قادر به تولید 326 اسب بخار قدرت و 510 نیوتن متر گشتاور است. بدین ترتیب این نسخه نسبت به تیگو 8 پرو مکس به مراتب قدرت و گشتاور بیشتری تولید می کند که یقینا تاثیر آن را شتابگیری اولیه و ثانویه حس خواهید کرد. نیروی تولیدی این سیستم پلاگین هیبریدی توسط گیربکس اتوماتیک DHT سه سرعته که یک نوع خاصی از گیربکس های جدید چری برای خودروهای هیبریدی بوده به هر چهار چرخ منتقل می شود.

فونیکس چری تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید PHEV

تیگو 8 پرو پلاگین هیبریدی در حالتیکه موتورهای برقی و بنزینی هر دو در مدار باشند تنها 1.55 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر بنزین مصرف می کند! در حالتی هم که فقط پیشرانه بنزینی داخل مدار باشد این خودرو 6.5 لیتر بنزین مصرف می کند. شتاب صفر تا 100 تیگو 8 پرو پلاگین هیبریدی به گفته مدیران خودرو 7.6 ثانیه بوده که این رقم به میزان شارژ باتری ها نیز بستگی دارد. اما خود چری شتاب اولیه این خودرو را حدود 6.5 ثانیه عنوان کرده است. نهایت سرعت قابل پیمایش این خودرو هم 180 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

فونیکس چری تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید PHEV

ظرفیت باتری فونیکس تیگو 8 پرو پلاگین هیبریدی 19.27 کیلووات ساعت بوده و دارای ساختار الکتریکی 350 ولتی بوده و طی سه الی چهار ساعت با شارژر معمولی فول شارژ می شود. نکته مهم در خصوص خودروهای پلاگین هیبریدی میزان پیمایش در حالت رانندگی تمام برقی و بدون فعالیت موتور بنزینی است. این خودرو در حالت باتری فول شارژ می تواند حدود 75 کیلومتر پیمایش درون شهری در حالت تمام برقی داشته باشد که رقم بسیار بالایی در مقایسه با سایر خودروهای پلاگین هیبریدی محسوب می شود.

فونیکس چری تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید PHEV

طراحی ظاهری تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید PHEB

تیگو 8 پرو پلاگین هیبریدی با طراحی های مختلفی در چین و بازارهای جهانی عرضه شده است. مدیران خودرو در نمایشگاه تحول صنعت خودرو که سال گذشته شهریور ماه برگزار شده بود، یک دستگاه تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید PHEV را در غرفه داشت که دیزاین آن مشابه با نسخه پرو مکس بود. اما نسخه ای که ما در چین تست کردیم تفاوت هایی هم در نمای ظاهری و هم در طراحی کابین داشت.

فونیکس چری تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید PHEV

تفاوت اصلی نسخه ای که ما در چین مشاهده کردیم به نمای عقب مربوط می شود که دارای چراغ هایی به هم پیوسته بوده و گرافیک چراغ ها و درب صندوق به طور کلی متفاوت شده بود. این نسخه حتی رینگ های متفاوتی از نسخه موجود در بازار ایران داشت. حال  باید منتظر ماند و دید که مدیران خودرو تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید را در نهایت با چه فیس و دیزاینی به بازار ایران عرضه می کند. باتری این خودرو در کف آن جانمایی شده که اگر کمی خم شوید آنها را به سادگی مشاهده می کنید و یک ورق فلزی برای محافظت از این باتری ها در برابر ضربه نصب شده است. اما این سبک طراحی سبب شده که فاصله این خودرو از سطح زمین چند سانتی متری کم شود و همین موضوع باعث شده که مثل تیگو 8 پرو مکس مناسب آفرود و بیراهه نوردی نباشد.

فونیکس چری تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید PHEV

داخل کابین فونیکس تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید PHEV

تیگو 8 پرو پلاگین هیبریدی که در ایران مشاهده کرده بودیم کابین متفاوتی با نسخه پرو و پرو مکس نداشت و تنها تریم کابین مشکی شده بود. اما نسخه ای که در چین مشاهده کردیم کاملا متفاوت بود. این مدل داشبوردی کاملا متفاوت داشته و نمایشگرهای آن حالتی منحنی شکل دارند. همچنین برای تنظیم سیستم تهویه مطبوع نیز دیگر نمایشگر لمسی در داشبورد دیده نمی شود و دیزاین کنسول میانی و شیفتر دنده نیز کاملا تغییر کرده است.

فونیکس چری تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید PHEV

در کنسول میانی و اطراف شیفتر دنده کلیدهای مربوط به تنظیم مد رانندگی و همچنین حالت رانندگی تمام برقی EV و هیبرید HEV دیده می شود. فعلا مدیران خودرو اعلام نکرده که آیا در ابتدا قصد عرضه این نسخه با دیزاین جدید را دارد یا اینکه این مدل در آینده جانشین مدل قدیمی تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید می شود.

فونیکس چری تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید PHEV

زمان عرضه

مدیران خودرو برنامه دارد تا طی دو ماه آینده فونیکس تیگو 8 پرو پلاگین هیبریدی را به بازار عرضه کند و قطعا در آینده این خودرو را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟