اخبار خودرو جهان
همکاری تسلا و بی وای دی در پشت پرده

تسلا مدل Y با باتری بی وای دی تولید شد

سه شنبه - ۲ خرداد ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
تسلا مدل Y با باتری LFP Blade بی وای دی

اولین خودروی تسلا مجهز به پک باتری LFP بی وای دی در کارخانه این شرکت واقع در برلین آلمان از خط تولید بیرون آمد. این نخستین بار است که در گیگافکتوری برلین تسلا یک خودرو با پک باتری تامین شده از یک برند چینی تولید می شود.

به گزارش خودرونویس، تسلا مدل Y مجهز شده به پک باتری LFP بی وای دی قابلیت شارژ خیره کننده ای هم از خود نشان داده و طی 15 دقیقه شارژ، 60 درصد ظرفیت باتری پر شده که این موضوع باعث شگفتی همه شده است.

داستان بین تسلا و بی وای دی و ارتباط میان این دو شرکت همواره در هاله ای از ابهام قرار داشته و هیچگاه تا به امروز هیچ خبر رسمی مبنی بر اینکه این دو شرکت می توانند با یکدیگر همکاری کنند منتشر نشده است. تسلا و بی وای دی دو غول تولید کننده خودروهای نیو انرژی (باتری الکتریکی، پلاگین هیبریدی و رنج اکستندر) هستند. بدین ترتیب این دو شرکت سخت مشغول رقابت با یکدیگر در بازارهای دنیا به ویژه در بازار چین برای کسب سهم بیشتر هستند.

تسلا مدل Y با باتری LFP Blade بی وای دی

به تازگی هم بی وای دی به بازارهای صادراتی متعددی وارد شده و این موضوع سبب شده تسلا کم کم احساس خطر کند. اما در همین زمان شایعه اینکه بی وای دی قرار است که در زنجیره تامین تسلا هم قرار بگیرد قوت گرفت و حال مشخص شده این خبر صحبت داشته است. لازم به ذکر است که شرکت FinDreams زیربرند بی وای دی بوده که باتری های انحصاری پره ای این شرکت موسوم به LFP را تولید می کند. حال هم تسلا در آلمان از باتری LFP بی وای دی برای کراس اوور مدل Y استفاده کرده است.

روز چهارم می رسانه های آلمانی تایید کردند که کارخانه تسلا واقع در آلمان شروع به استفاده از پک های باتری بی وای دی برای تولید تسلا مدل Y کرده است. حال هم نخستین تسلا مدل Y مجهز به باتری LFP Blade بی وای دی از خط تولید گیگافکتوری آلمان خارج شده است.

به گفته رسانه های آلمانی، نخستین تسلا مدل Y مجهز به پک باتری LFP Blade بی وای دی در روز 20 می یعنی 16 روز پس از اینکه این خبر همکاری تسلا و بی وای دی تایید شده بود، تولید شد. اما ذکر این نکته الزامیت که این خودرو یک مدل تولیدی نیست، بلکه یک نسخه پروتوتایپ است. این در واقع مدل پایه جدید تسلا مدل Y بوده که به پک باتری 55 کیلووات ساعتی بی وای دی مجهز شده و قادر است در حالت شارژ کامل 440 کیلومتر مسافت را طی کند. جهت مقایسه بیان می کنیم که همین تسلا مدل Y در چین با باتری تامین شده از شرکت CATL زیربرند چری تولید می شود که ظرفیت بارتی آن معادل 60 کیلووات ساعت بوده و در حالت شارژ کامل مسافتی معادل 455 کیلومتر را طی می کند.

تسلا مدل Y با باتری LFP Blade بی وای دی

برخی از کارشناسان در آلمان این خودرو را تست کرده اند و اظهار نظرهای جالبی در این خصوص داشته اند. ظاهرا تسلا مدل Y مجهز به پک باتری LFP Blade بی وای دی دارای قابلیت شارژ سریع 170 کیلوواتی بوده و طی 15 دقیقه شارژ سطح انرژی باتری های آن از 11 به 71 درصد رسیده است.

باید یادآور شویم که تسلا مدل Y با باتری تامین شده توسط CATL در درصدهای پایین سرعت شارژ مشابهی دارد. اما با زیاد شدن میزان شارژ فورا سرعت شارژ افت پیدا می کند. اما در خصوص باتری های LFP بی وای دی سرعت شارژ تنها زمانی افت می کند که میزان شارژ باتری از 50 درصد فراتر رفته باشد. بدین ترتیب از نظر سرعت شارژ نسخه مجهز به باتری بی وای دی بهتر از نسخه مجهز به باتری CATL عمل می کند.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟