به گزارش خودرونویس، طبیعی‌ست که وقتی نام خودروی اقتصادی در میان بیاید، باید بسیاری از تجهیزات رفاهی و ایمنی که در خودروهای لوکس شاهد هستیم را کنار بگذاریم و در خصوص کیفیت متریال، طراحی و ارگونومی هم چشم پوشی کنیم. این موضوع در تمام دنیا رایج بوده و برای این‌که شرکت های خودروساز بتوانند خودرویی اقتصادی با قیمتی ارزان که برای عموم جامعه قابل خرید و در دسترس باشد به بازار عرضه کنند، بسیاری از تجهیزات را از روی خودرو حذف می کنند و برخی را به صورت آپشنال در ازای دریافت مبلغی جداگانه به خودرو اضافه می کنند. در ابتدای مطلب اشاره کردیم که خودروی اقتصادی محصولی‌ست که برای عموم جامعه قابل خرید و در دسترس است. اما با توجه به شرایط اقتصادی کشورهای مختلف و سطح درآمد مختلف مردم در کشورها، بازه قیمتی خودروی اقتصادی در یک کشور با کشوری دیگر متفاوت است.
خودروی اقتصادی ایمنی قیمت تارا Tf21 ایران خودرو تست تصادف (7)
تست تصادف توسان با صفر ستاره ایمنی
به عنوان مثال در اروپا خودروهایی که قیمتی بین ۱۶ تا ۲۰ هزار یورو دارند جزو خودروهای اقتصادی دسته بندی می شود. اما در کشورهایی مانند چین و هند و کشورهایی مشابه آنها عمدتا خودروهایی که زیر ۱۰ هزار دلار قیمت دارند یا قیمتی زیر 13 هزار دلار دارند جزو خودروهای اقتصادی دسته بندی می شوند. برای این‌که خودرویی قادر به پاس کردن حداقل استانداردهای ایمنی اروپا برای دریافت مجوز عرضه به بازار این کشورها را داشته باشد، به سیستم های ایمنی مجهز می شود که قیمت آن به ناچار حداقل در این بازه 16 تا 20 هزار یورویی قرار می گیرد. اما در بازار هند و آفریقا و حتی چین به دلیل چشم پوشی روی بحث ایمنی با توجه به حذف بسیاری از آپشن های ایمنی و استفاده از آلیاژ ضعیف تر در بدنه، بازه قیمتی خودروی اقتصادی بسیار پایین‌تر بوده و قیمتی در حدود ۱۰ هزار دلار دارند. به دلیل ارزان سازی های صورت گرفته در بسیاری از خودروهای اقتصادی، ایمنی آنها به مراتب نسبت به خودروهای لوکس و گران قیمت تر پایین تر بوده و بارها شاهد بوده ایم که بسیاری از همین خودروهای اقتصادی که در بازارهای جهانی عرضه می شوند، در تست تصادف نتایج فاجعه باری را کسب کرده و حتی یک ستاره ایمنی هم دریافت نکرده اند.
خودروی اقتصادی ایمنی قیمت تارا Tf21 ایران خودرو تست تصادف (7)
تست تصادف رنو داستر
از جمله خودروهایی که صفر ستاره ایمنی در تست های تصادف موسسه های مختلف کسب کرده اند می توان به هیوندای توسان، فورد K پلاس، میتسوبیشی اکسپرس، داچیا داسترو فیات آرگو و فیات کرونو اشاره کرد. در خصوص هیوندای توسان ذکر این نکته الزامی‌ست که نسخه ای که صفر ستاره ایمنی کسب کرده با نسخه موجود در اروپا تفاوت دارد. به عبارت دیگر هیوندای نسخه اقتصادی تر از هیوندای توسان را با تجهیزات ایمنی به مراتب پایینتر و آلیاژ ساخت ضعیفتر به بازار برخی کشورهای جهان سوم عرضه کرده تا قیمت تمام شده آن کاهش یابد که نتیجه آن صفر ستاره ایمنی برای این خودرو شده است. با این تعاریف قطعا کمتر خودروی اقتصادی در دنیا وجود دارد که بتواند استانداردهای سختگیرانه ۸۵ گانه در ایران را پاس کند و مجوز عرضه و شماره گذاری را دریافت کند.
خودروی اقتصادی ایمنی قیمت تارا Tf21 ایران خودرو تست تصادف (7)
عمده این خودروهای اقتصادی ناایمن در بازار کشورهای آمریکای جنوبی، هند، ونزوئلا، کشورهای آفریقایی و چین عرضه شده اند. قطعا هیچ یک از این خودروهای اقتصادی که نتایج فاجعه باری در تست های تصادف داشته اند، قادر به دریافت استانداردهای ۸۵ گانه ایران نیستند. لازم به ذکر است که استانداردهای ۸۵ گانه در ایران با الگوبرداری از استانداردهای اروپا تدوین شده و هیچکدام از این خودروهای اقتصادی ناایمن در بازار کشورهای اروپایی حضور ندارند یا حداقل جضور آنها گسترده نیست. همچنین تمام این خودروها قیمتی زیر ۲۰ هزار یورو داشته و از نظر قیمتی با لوکس‌ترین محصول ایران خودرو یعنی خودروی تارا که در بازارهای جهانی قیمتی در حدود ۱۶ هزار یورو دارد، در یک محدوده قرار می گیرند.
خودروی اقتصادی ایمنی قیمت تارا Tf21 ایران خودرو تست تصادف (7)
خودروهایی همچون نیسان سانی، اشکودا کوشاک و سایر خودروهای اقتصادی نامبرده شاید از نظر قیمتی یا حتی سگمنت با برخی از خودروهای عرضه شده یا رونمایی شده در ایران مانند سدان تارا و خودرو TF21 در یک سطح باشند، اما بی شک به دلیل فقدان بسیاری از سیستم های ایمنی قادر به دریافت استانداردهای ۸۵ گانه ایران نیستند. این در حالی‌ست که خودرویی مانند تارا ایران خودرو با توجه به اینکه لوکس‌ترین محصول تولیدی حال حاضر این شرکت بوده و در بازارهای جهانی در کلاس خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی قرار می گیرد، قادر به پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه بوده و با توجه به آزمون‌های تصادف صورت گرفته در موسسه های معتبر اروپایی، قادر به دریافت سه ستاره ایمنی از موسسه های تست تصادف اروپاست.
خودروی اقتصادی ایمنی قیمت تارا Tf21 ایران خودرو تست تصادف (7)
شاید خودرو تارا یا TF21از نظر قیمتی در رده خودروهای اقتصادی قرار بگیرند، اما به دلیل استانداردهای سختگیرانه ای که برای خودروسازان فعال داخل ایران وضع شده، ایران خودرو مجبور بوده که در مراحل توسعه و طراحی این خودروها عنصر ایمنی را شرط اصلی طراحی قرار دهد. به همین دلیل نتیجه کار خودروهایی اقتصادی و ارزان قیمتی شده که ضمن دارا بودن توان رقابت با رقبای هم کلاس خارجی، ایمنی بالایی داشته و استانداردهای روز صنعت خودروسازی در ایران و جهان را پاس می کنند. این در حالی‌ست که تقریبا هیچ یک از رقبای اقتصادی تارا و خودرو TF21 قادر به دلیل فقدان بسیاری از سیستم های ایمنی مانند ایربگ یا حتی سیستم کنترل پایداری و ترمز ضد قفل، قادر به عرضه در بازارهای جهانی نیستند و صرفا امکان عرضه به بازار کشورهایی مانند هند، آفریقا یا برخی کشورهای آمریکای جنوبی را دارند که نظارت چندانی روی بحث ایمنی و کیفیت خودروهای عرضه شده ندارند.
5 از 2 رای