اخبار خودرو ایران
به همراه قیمت و شرایط فروش

اسکای ول ET5 (نبکا ET5) نخستین خودروی برقی تولیدی ایران رونمایی شد

عکاس: محدثه حاتمی
سه شنبه - ۹ آبان ۱۴۰۲
خواندن 6 دقیقه
اسکای ول ET5 نبکا ET5 خودروی برقی رونمایی

شرکت نبکا خودروی برقی اسکای ول ET5 را به عنوان نخستین خودروی برقی تولیدی در ایران رونمایی کرد. این خودرو محصول کمپانی اسکای ول چین بوده و شرکت نبکا نیز حاصل جوینت ونچر مپنا و گروه کرمان خودرو است که شب گذشته خودروی نبکا ET5 را رونمایی کرد.

شرکت نبکا خودروی برقی اسکای ول ET5 را به عنوان نخستین خودروی برقی تولیدی در ایران رونمایی کرد. این خودرو محصول کمپانی اسکای ول چین بوده و شرکت نبکا نیز حاصل جوینت ونچر مپنا و گروه کرمان خودرو است که شب گذشته خودروی نبکا ET5 را رونمایی کرد.

 

 

ویدیو معرفی و رونمایی اسکای ول ET5 (خودروی برقی نبکا ET5)

 

به گزارش خودرونویس، هرچند اسکای ول Skywell برندی نوپا در چین در زمینه عرضه خودروهای نیو انرژی و پاک بوده، اما در همین مدت کم توانسته در بازارهای صادراتی حضور پیدا کند. همین خودروی اسکای ول ET5 اکنون در کشورهایی از جمله آلمان، روسیه و ترکیه عرضه می شود و در دو کشور ترکیه و روسیه فروش به نسبت خوبی هم داشته است. بدین ترتیب اگر زیرساخت استفاده از خودروهای برقی در ایران هم فراهم شود، احتمال موفقیت این خودرو به عنوان نخستین خودروی برقی بازار کشور زیاد است.

اسکای ول ET5 نبکا ET5 خودروی برقی رونمایی

این خودرو محصول شرکت نوین ماهان (نبکا) بوده که خود جوینت ونچر دو شرکت کرمان خودرو و مپنا بوده که با هدف توسعه و عرضه خودروهای برقی تاسیس شده است. این شرکت ضمن ساخت و عرضه خودروهای برقی، در زمینه ساخت و تاسیس ایستگاه های شارژ و ایجاد زمینه برای استفاده از خودروهای الکتریکی نیز فعالیت می کند.

اسکای ول ET5 نبکا ET5 خودروی برقی رونمایی

طراحی ظاهری

اسکای ول ET5 به نسبت بسیاری از خودروهای برقی امروزی، دیزاین ساده تری دارد. اما این سادگی، زیبایی نیز به همراه داشته است. با توجه به حذف موتور بنزینی از زیر کاپوت، جلوپنجره به صورت کاملا بسته طراحی شده است. چراغ ها گرافیک زیبایی دارند و به لطف بهره گیری از تکنولوژی لیزر به ادعای این شرکت تا 300 متر پیش رو را به خوبی روشن می کنند. در نمای عقب نیز چراغ ها طراحی به هم پیوسته ای داشته و در دو گوشه سپر نیز مه شکن طراحی شده است.

در نمای جانبی فاصله بین دو محور 2800 میلی متری این خودرو نشان از کابینی جادار و راحت را می دهند. اسکای ول ET5 نبکا در رده خوروهای کراس اوور سایز متوسط بوده و طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل ۴۶۹۸، ۱۹۰۸ و ۱۶۹۶ میلی متر داشته و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۸۰۰ میلی متر اعلام شده است. این خودرو کابین جاداری برای ۵ سرنشین دارد و به لطف برقی بودن، کف کابین تقریبا صاف طراحی شده است. با دلیل نصب موتورهای برقی و پک باتری، وزن اسکای ول ET5 نسبت به خودروهای بنزینی با ابعاد مشابه بیشتر بوده و این خودرو حدود 1880 کیلوگرم وزن دارد.

اسکای ول ET5 نبکا ET5 خودروی برقی رونمایی

داخل کابین اسکای ول ET5

اسکای ول ET5 کابین با طراحی زیبایی داشته و کیفیت ساخت آن نیز مناسب به نظر می رسد. در پشت فرمان یک نمایشگر دیجیتالی 12.3 اینچی قرار دارد که اطلاعات مربوط به خودرو از جمله سرعت و میزان شارژ باتری ها را نشان می دهد. در میان داشبورد نیز یک نمایشگر تبلت مانند بزرگ 12.8 اینچی لمسی برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی قرار داشته که اتفاقا بیشتر قابلیت های این خودرو توسط همین نمایشگر کنترل می شود. صندلی های جلو هر دو به صورت برقی تنظیم می شوند. اما صندلی راننده دارای تکیه گاه پا هم بوده و امکان خوابیدن به صورت کامل نیز وجود دارد. برای تنظیم صندلی سرنشین هم علاوه بر تعبیه کلیدهایی در کنار صندلی، Boss Key هم تعبیه شده که سرنشین ردیف عقب نیز امکان تنظیم صندلی سرنشین جلو را دارد.

اسکای ول ET5 نبکا ET5 خودروی برقی رونمایی

مشخصات فنی نبکا ET5 نخستین خودروی برقی تولیدی در ایران

اسکای ول ET5 یک کراس اوور برقیست که دارای یک موتور الکتریکی 204 اسب بخاری با 320 نیوتن متر گشتاور است. نیروی این موتور توسط یک پک باتری با ظرفیت 72 کیلووات ساعت تامین می شود که در حالت شارژ کامل انرژی لازم برای پیمایش 520 کیلومتر مسافت تحت سیکل NEDC را در خود ذخیره می کند. این خودرو وزنی معادل 1880 کیلوگرم داشته و به لطف گشتاور لحظه ای موتورهای برقی طی 9.6 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت می رسد و نهایت سرعت قابل حرکت آن نیز 150 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. البته میزان پیمایش این خودرو تحت سیکل WLTP به 456 کیلومتر کاهش می یابد. باید بررسی کنیم و ببینیم که در شرایط آب و هوایی ایران این خودرو با باتری فول شارژ چه مسافتی را طی می کند.

اسکای ول ET5 نبکا ET5 خودروی برقی رونمایی

با وجود اینکه باتری ها در کف کابین جانمایی شده اند، اما اسکای ول ET5 فاصله ای 159 میلی متری از سطح زمین دارد که برای یک کراس اوور رقم مناسبی است. در صورت اتصال به شارژر معمولی، برای شارژ کامل این خودرو حدود 12 ساعت زمان نیاز است. در صورت اتصال به شارژر فست DC هم حدود 35 دقیقه زمان نیاز بوده تا ظرفیت باتری ها از 20 به 80 درصد برسد.

خودروی برقی اسکای ول ET5 نبکا و کرمان خودرو

امکانات ایمنی و رفاهی اسکای ول ET5

اسکای ول ET5 یک کراس اوور برقی لوکس محسوب شده و دارای تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل کشش، ترمز اضطراری، کنترل پایداری الکترونیکی، هشدار خواب آلودگی راننده، پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل هوشمند، اتوهلد، ترمز پارک برقی، کنترل خودرو در سرازیری، تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب، گرمکن و سردکن هر دو صندلی جلو، درب برقی صندوق عقب، دوربین دید 360 درجه، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور نور و باران، سانروف پانورامیک، سنسور پا برای صندوق عقب، کول باکس، فرمان با کلیدهای کنترلی، شارژر بدون سیم تلفن همراه، شارژر 11 کیلوواتی همراه، امکان استفاده از انرژی باتری برای روشن کردن وسایل الکترونیکی، نمایشگر 12.3 اینچی پشت فرمان و نمایشگر لمسی 12.8 اینچی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای و … است.

اسکای ول ET5 نبکا ET5 خودروی برقی رونمایی

یکی از امکانات جالب این خودرو خروجی برق 220 ولت بوده که در قالب آپشنی به نام V2L ارائه می شود. با استفاده از این خروجی برق می توانید از انرژی باتری این خودرو برای تامین وسایل برقی دیگری مانند قهوه ساز، تلویزیون و حتی شارژ خودروی برقی دیگری استفاده کنید.

اسکای ول ET5 نبکا ET5 خودروی برقی رونمایی

قیمت اسکای ول ET5 در ایران

پویا سالاری مدیرعامل شرکت نبکا در مراسم رونمایی اسکای ول ET5، قیمت اسکای ول ET5 را دو میلیارد و 790 میلیارد تومان اعلام کرد و موعد تحویل این خودرو نیز 90 روز کاری اعلام شده است. وی در مراسم رونمایی این خودرو اظهار کرد که اکنون مشتریان می توانند با 50 میلیون پیش پرداخت نسبت به پیش ثبت نام این خودرو اقدام کنند و تا 5 روز دیگر فرصت دارند نیمی از مبلغ را واریز کنند. افرادی که اکنون نسبت به خرید این خودرو اقدام کنند، یک شارژر دیواری به همراه یک کارت شارژ برق برای پیمایش 20 هزار کیلومتر به مشتری اهدا می شود.

قیمت اسکای ول ET5 خودروی برقی نبکا

هرچند قیمت این خودرو در ایران بالا به نظر می رسد، اما لازم به ذکر است که این خودرو در بازار روسیه، ترکیه و برخی از کشورهای اروپایی نیز خودرویی ارزان نیست. خودروی برقی نبکا ET5 با گارانتی 5 ساله یا 150 هزار کیلومتری راهی بازار می شود. اما پک باتری این خودرو به مدت 8 سال یا 200 هزار کیلومتر گارانتی شده است.

 

 

4.9 از 7 رای

دیدگاه شما چیست؟