اخبار خودرو ایران
دارای یک موتور 1.5 لیتری ضعیف تر از نسخه عرضه شده در ایران

جک S5 جدید با نام سیهول Sehol X5 در چین

سه شنبه - ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
سیهول Sehol X5 جک اس5 S5 جدید

برخی از خودروسازان چینی به کپی کاری و تقلید طراحی بخشی از یک ماشین یا کل ماشین از یک خودرو یا خودروساز اروپایی، آمریکایی یا ژاپنی شهرت دارند. اما تا الان ندیده بودیم که خودروسازان چینی از روی دست هم دیگر هم تقلب کنند! اگر یک المان طراحی بین خودروهای چینی مورد پسند مشتری قرار گیرد، ناگهان این ترند طراحی در 90 درصد خودروهای چینی دیگر نیز رایج می شود و همه از آن استفاده می کنند. ماشین سیهول (سول) Sehol X5 همان جک S5 (اس 5) بازار ایران بوده که در چین با زیربرند جک با نام سیهول یا سول عرضه می شود. هرچند چهره جک S5 جدید یا همان سیهول Sehol X5 مدرن و جذاب به نظر می رسد، اما طراحی پروفیل جلوی این خودرو کاملا از یک خودروی چینی دیگر یعنی نیو NIO ES8 الگوبرداری شده است.

طراحی سیهول Sehol X5 (نسل جدید جک S5)

به گزارش خودرونویس، استایل جلوپنجره، سبک طراحی چراغ های جلو و دیزاین سپر سیهول Sehol X5 یا همان جک اس5 S5 جدید تا حد زیادی مشابه با نیو NIO ES8 طراحی شده است. این در حالی بوده که نیو NIO ES8 ابعاد به مراتب بزرگتری نسبت به جک S5 اس5 جدید یا همان سیهول Sehol X5 داشته و یک شاسی بلند الکتریکیست. این در حالی بوده که سیهول Sehol X5 یک خودروی بنزینیست. نکته عجیب اینجاست که یک خودروساز تازه تاسیس چینی یعنی NIO تا چه میزان می تواند روی طراحی خودروسازان نیمه دولتی چینی مانند جک تاثیر داشته باشد.

طراحی پروفیل عقب سیهول Sehol X5 (جک S5 جدید) قدیمی تر از سبک طراحی دماغه خودرو به نظر می رسد. چراغ های LED عقب طراحی به نسبت زیبایی دارند و در زیر آنها عبارت Sehol نصب شده است.

 

تاریخچه جوینت ونچر جک-فولکس واگن به نام Sehol سیهول (SOL سول)

سیهول Sehol یک برند زیر چتر شرکت خودروسازی جک JAC چین بوده که از سال 2020 فعالیت خود را آغاز کرده است. این برند داستان پیچیده ای دارد. اسم اصلی این شرکت در واقع سول SOL بوده و مالک آن جوینت ونچر جک JAC و فولکس واگن است. هدف از تاسیس برند SOL سول یا همان Sehol سیهول تولید خودروهای الکتریکی مقرون به صرفه روی پلتفرم های توسعه یافته توسط جک JAC بوده است. این جوینت ونچر تنها یک خودروی الکتریکی به نام SOL E20X را تولید کرد که بر پایه جک iEV7S طراحی شده بود.

فولکس واگن در میان راه تصمیمش را عوض کرد و نسبت به خرید عمده سهام این جوینت ونچر اقدام کرد. پس از این اقدام، فولکس تصمیم گرفت خودروهای الکتریکی با برند فولکس واگن را روی پلتفرم اختصاصی MEB خود تولید کند. پس از این اقدام، این جوینت ونچر از JAC VW به VW Anhui تغییر نام دارد. Anhui نام شهریست که کارخانه این شرکت در چین در آن واقع شده است.

پس از این اقدام دیگر از نام SOL در محصولات این جوینت ونچر استفاده نشد. جک نام SOL سول را به سیهول Sehol تغییر داد. پس از این اقدام جک JAC تصمیم گرفت برخی از مصولات سواری خود را با برند ریفاین و Jiayue با پیشرانه های بنزینی و الکتریکی با برند سیهول Sehol تولید کند. سبد محصولات شرکت خودروسازی سیهول Sehol چین متشکل از 9 خودرو بوده که شاسی بلند های QX، X8 و X7 و همچنین همین کراس اوور سیهول Sehol X5 (جک S5 اس5 جدید) و سدان A5 محصولات دارای موتور بنزینی هستند. ماشین سیهول E10X یک خودروی الکتریکی بسیار کوچک بوده و E40 نیز یک کراس اوور برقی بر پایه همین سیهول Sehol X5 است. سیهول E50A نیز یک سدان الکتریکی بر پایه جک (Sehol A5) است.

سیهول Sehol X5 جک اس5 S5 جدید

مشخصات فنی سیهول Sehol X5 (جک اس5 جدید)

ماشین سیهول Sehol X5 یا همان جک S5 اس5 جدید بین دو خودروی سیهول Sehol X4 و Sehol X7 قرار می گیرد. این خودرو دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4505، 1850 و 1698 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2660 میلی متر اعلام شده است. وزن خالص این خودرو 1470 کیلوگرم است.

سیهول Sehol X5 که نسل جدید جک S5 محسوب می شود از یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بهره گرفته که قادر به تولید 150 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور است. این پیشرانه برای انتقال قدرت به چرخ های جلو می تواند به یک گیربکس شش سرعته دستی یا اتوماتیک CVT متصل شود. بیشینه سرعت قابل پیمایش این خودرو 170 کیلومتر بر ساعت اعلام شده و میانگین مصرف سوخت نسخه دنده ای در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی 7.6 لیتر اعلام شده است.

 

5 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟