به گزارش خودرونویس، سئات آتکا نخستین خودروی اروپایی مونتاژی در ایران بوده و در رده کراس اوورهای جمع و جور قرار می گیرد. سئات زیربرندی از گروه خودروسازی معظم فولکس واگن بوده و از نظر پلتفرم و قوای محرکه دقیقا همزاد فولکس واگن تیگوآن محسوب می شود. بدین ترتیب با خودرویی شایسته و قابل احترام سر و کار داریم و پس از مدتها حضور خودروهای چینی مختلف سرانجام یک اروپایی جذاب به خاک ایران رسیده است.

مونتاژ سئات آتکا نشان داد که خودروسازان راین تنها به خودروهای چینی نپرداخته و علاوه بر سه خودرو راین R3، راین رپچر و راین R7 برنامه های جذاب دیگری هم دارد. شنیده ها از این قرار بوده که این کراس اوور زیبای اروپایی قرار است طی سه تا چهار ماه آینده راهی بازار ایران شود.

سئات آتکا 2023 مونتاژ خودروسازان راین

بدین ترتیب در صورت حضور خودروسازان راین در نمایشگاه خودرو تهران 1402، یقینا این خودرو در حضور مردم رونمایی خواهد شد. به تازگی یک دستگاه سئات آتکا مشکی رنگ در حال تست در تهران رویت شده که ظاهرا در حال گذراندن آخرین مراحل تست و دریافت استانداردهای لازم است.

 

طراحی ظاهری سئات آتکا 2023

سئات آتکا 2023 روی پلتفرم MQB فولکس واگن توسعه یافته و بنا به گفته کارشناسان اروپایی یکی از بهترین کراس اوورهای اروپایی و محصولات سئات برای خرید محسوب می شود. در نمای جلو سبک طراحی چراغ ها، ترکیب آن با جلوپنجره، مش بندی جلوپنجره و ورودی هوای سپر به زیبایی تمام اجرا شده و خودرو از دور داد می زند که اروپاییست. همه چیز اصولی و به دور از شلوغی و اغراق در کنار هم قرار گرفته اند.

نکته جالب پرهیز طراح از خطوط عمیق و شکسته بوده که این اقدام باعث ماندگاری بیشتر طراحی خودرو می شود. در واقع سئات آتکا بدون تاریخ انقضاست. در نمای جانبی همه چیز در هماهنگی کامل قرار دارد. ابعاد رینگ ها کاملا مناسب ابعاد خودروست و یک خط شخصیت به زیبایی تمام از چراغ های جلو تا عقب امتداد یافته است.

سئات آتکا 2023 مونتاژ خودروسازان راین

طراحی عقب سئات آتکا در هماهنگی کامل با پروفیل جلوست.گرافیک چراغ ها و قالب کلی آنها هم مشابه با قسمت جلو اجرا شده است. داخل سپر عقب یک دیفیوزر نقره ای دیده می شود که درون آن دو خروجی اگزوز مصنوعی طراحی شده که جالب اینجاست در همین خروجی اگزوزها سنسورها رادار دنده عقب قرار گرفته اند.

 

طراحی کابین سئات آتکا

سئات آتکا 2023 مونتاژی خودروسازان راین نسخه اکسپرینس Xperience بوده و متاسفانه درب های آن قفل بود و امکان لذت بردن از کیفیت ساخت بالای کراس اوور اروپایی و لمس داشبورد آن را نداشتیم. اما تصویر گویای همه چیز است. شاید دیزاین کابین به نسبت برخی از کراس اوورهای چینی پر زرق و برق قدیمی تر به نظر برسد، اما نقطه قوت سئات آتکا در کیفیت، ماندگاری، مواد اولیه و همچنین امکانات خیره کننده آن است.

سئات آتکا 2023 مونتاژ خودروسازان راین

به سنت بسیاری از خودروهای آلمانی به ویژه فولکس واگن، کلید چراغ ها به صورت چرخشی در جلوی زانوی چپ راننده و روی داشبورد طراحی شده است. فرمان از نوع D کات بوده و روی آن کلیدهای کنترلی مختلفی دیده می شود. در میان داشبورد هم یک نمایشگر لمسی برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی نصب شده و در زیر آن کلیدهای مربوط به تنظیم سیستم تهویه قرار دارد. در کنسول میانی سئات آتکا شیفتر دنده مکانیکی را شاهد هستیم و در کنار آن کلیدهای ترمز پارک برقی، اتوهلد، استارت/استاپ پیشرانه و همچنین تنظیم مد رانندگی و ترکشن قرار دارند.

سئات آتکا 2023 مونتاژ خودروسازان راین

مشخصات فنی سئات آتکا 2023 مونتاژی

سئات آتکا از جمله خودروهایی بوده که با پیشرانه های مختلفی تولید می شود. ظاهرا خودروسازان راین تصمیم گرفته لوکسترین نسخه یعنی تریم Xperience را با قدرتمندترین پیشرانه یعنی موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ TSI به بازار ایران عرضه کند. این پیشرانه 2 لیتری قادر به تولید 190 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی هم توسط گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دو کلاچه DSG به هر چهار چرخ در حالات مختلفی منتقل می شود. این خودرو قادر است طی 7.2 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد و نهایت سرعت آن نیز 220 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. بدین ترتیب لقب سریعترین خودرو مونتاژی بازار ایران را هم به خود اختصاص می دهد.

سئات آتکا دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4381، 1841 و 1611 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2630 میلی متر است. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو6 بوده و در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی حدود 7 لیتر بنزین مصرف می کند. نکته مهم دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف اروپایی یورو NCAP بوده که همین موضوع ایمنی بالای این کراس اوور اسپانیایی را تضمین می کند.

سئات آتکا 2023 مونتاژ خودروسازان راین

امکانات ایمنی و رفاهی سئات آتکا 2023

همانطور که اظهار کردیم سئات آتکا در تریم اکسپرینس به ایران به صورت مونتاژی CKD عرضه می شود. این تریم لوکسترین مدل این خودرو بوده و تجهیزات کاملی در آن نهفته است.

سئات آتکا در زمینه تجهیزات ایمنی دارای هفت کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل کشش، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل لغزش، اتوهلد، ترمز پارک برقی، کنترل خودرو در سرازیری، کروز کنترل تطبیقی با قابلیت تشخیص فاصله از خودروی جلو، هشدار خروج از خط، تابلوخوان مسیر، رادار نقطه کور، کمکی تغییر خط، تشخیص خواب آلودگی راننده، سیستم کمکی پارک، هشدار برخورد از جلو با قابلیت ترمزگیری خودکار و تشخیص عابر پیاده، کمکی رانندگی در ترافیک، هشدار ترافیک در عقب، دوربین دید 360 درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، پایش فشار باد تایرها، نور بالای هوشمند، قابلیت کنترل فاصله پارک از جلو عقب و … است.

سئات آتکا 2023 مونتاژ خودروسازان راین

سئات آتکا در زمینه تجهیزات رفاهی هم کاملا دست پر بوده و دارای سانروف برقی پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کلیدهای کنترلی روی فرمان، نمایشگر لمسی میان داشبورد، پد شارژ بدون سیم تلفن همراه، اتواستارپ/استاپ در ترافیک، صندلی های برقی جلو، گرمکن صندلی های جلو، گرمکن فرمان، سنسور نور، سنسور باران، درب برقی صندوق عقب، گرمکن شیشه جلو، مموری صندلی ها، سیستم تهویه مطبوع دوکاناله، تودوزی چرمی بسیار با کیفیت دینامیکا برای صندلی ها، چراغ های تمام LED، شیشه های دودی، سیستم مالتی مدیا با درگاه اپل کار پلی و اندروید اتو و درگاه بلوتوث، شیفتر دنده پشت فرمان، فرمان با قابلیت تنظیم در چهار جهت، مدهای رانندگی مختلف، سیستم تعلیق اسپرت، نورپردازی داخل کابین، آینه الکترومیک و … است.

سئات آتکا 2023 مونتاژ خودروسازان راین

قیمت و زمان عرضه

قیمت سئات آتکا 2023 مونتاژی هنوز به صورت رسمی اعلام نشده، اما از یک خودروی اروپایی با چنین تجهیزات و کیفیتی نباید انتظار قیمت ارزانی داشت. یقین داریم که ورود سئات آتکا و خودروهایی مشابه آن به بازار ایران می تواند روی بازار دست دوم خودروهایی همچون فولکس واگن تیگوآن، هیوندای سانتافه و محصولاتی مشابه تاثیر زیادی داشته باشد.

 

5 از 6 رای