موتور سیکلت
آیا این محصول بلندپرواز بازار را تصاحب می کند؟

موتورسیکلت ژوپیتر اسکوتر جدید TVS

عکاس: عرفان حمیدی
دوشنبه - ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
خواندن 3 دقیقه
اسکوتر تی وی اس

ترافیک امان تهرانی‌ها را بریده و همه آنها به موتورسیکلت روی آوردند و برایشان سرما و گرما دیگر تفاوتی ندارد و مهم رسیدن به موقع به قرارها است. پس از اینکه موتورسیکلت‌های اسکوتر گازی وارد کشور شد بسیاری از اهالی تهران از آن استقبال کردند و این اتفاق در حال افزایش است و بی شک تا چند سال آینده شهری شبیه به کشورهای آسیای شرقی خواهیم داشت.

به گزارش خودرونویس، در شماره قبل موتورسیکلت ویگو را مورد بررسی قرار دادیم و از ایرادهای آن هم گفتیم تا کسانی که قصد خرید دارند با چشمانی باز به سراغ آن بروند. به تازگی یکی دیگر از محصولات شرکت هندی TVS به بازار عرضه شده که به جرات می‌توان گفت از همه نظر از گزینه قبلی بهتر و ارزش بالاتری در قبال مبلغ پرداختی دارد، ژوپیتر 110 میهمان این شماره نسل برتر، موتورسیکلتی است که طراحی آن بیش‌تر از ویگو آسیایی و در همین مدت زمان کوتاه حضور هوادارانی بسیار پیدا کرده است.

 موتورسیکلت ویگو و تفاوت های آن با ژوپیتر

موتورسیکلت مورد بحث از نظر فنی همانند ویگو است، اما در بخش‌هایی دچار تغییراتی شده که تاثیر مستقیمی در سواری آن گذاشته است. برای مثال دیگر کامل بدنه آن از فلز نیست و فلاپ‌های پلاستیکی باعث سبک‌تر شدن و شتاب‌‌گیری سریع‌تر آن شده است. یکی از ایراداتی که به آن وارد می‌کنند ترمز جلوی کاسه‌ای آن است که باید گفت این ترمز کاسه‌ای نسبت به نمونه‌های دیسکی عملکرد بهتری دارد چراکه سیستم ترمز دیسکی در موتورسیکلت‌های که چرخ‌های کوچکی دارند، باعث سر خوردن آن از قسمت جلو می‌شود. در نمونه‌های اصلی ویگو که ساخت هند است ترمز دیسکی دیده نمی‌شود و این کاری ابتکاری از نماینده ایرانی به حساب می‌آید.

 

اسکوتر

ژوپیتر از نظر آیرودینامیکی نیز بسیار برتر از ویگو است و این مهم را به خوبی می‌توانید در گلگیر و دیگر قسمت‌های آن مشاهده کنید. تغییر چراغ‌ها و چهره کلی آن نسبت به ویگو یک برگ برنده برای فروش آن حساب می‌شود چراکه مشتری‌ها آن را نسبت به ویگوی 110 تمیز می‌دهند و هرگز آن را ویگوی جدید خطاب نمی‌کنند. ژوپیتر از هر نظر نسبت به ویگو دارای برتری است، هرچند نمونه مورد آزمایش کارکردی کم‌تر از 300 کیلومتر دارد و البته در همین مقدار مسافت نسبت به ویگوی صفر کیلومتر برتری‌های خود را به رخ می‌کشد.

 رنگ بندی موتورسیکلت ژوپیتر

رکیب رنگ سیاه و سفید در این موتورسیکلت یکی دیگر از جذابیت‌های ژوپیتر محسوب می‌شود، رینگ‌های مشکی- قاب تسمه و جاپایی فلزی سمت چپ از طرفی و قاب‌های فلزی بزرگ در طرفین و نشان برجسته Jupiter بر آن، از طرفی دیگر باعث جذابیت هرچه بیش‌تر آن می‌شود. خط‌های سیال و روان و طراحی به نسبت منحنی موتورسیکلت با توجه به چراغ عقب بزرگ و گارد بزرگ‌تر، ابهت بالاتری نسبت به مدل‌های قبل به این اسکوتر هندی بخشیده است، شاید خواندن این ویژگی‌ها برای بسیاری عادی محسوب شود، اما این‌که شما موتورسیکلتی داشته باشید که رنگ‌بندی و طراحی آن برای شما تکراری و روزمره نشود یا دست کم به سرعت این اتفاق نیافتد، بسیار مهم است.

 

ژوپیتر

 تغییرات موتورسیکلت ژوپیتر نسبت به ویگو

زین ژوپیتر نیز در قیاس با ویگو نرم‌تر و کمی بزرگ‌تر شده است و در این بهینه‌سازی دیگر خبری از کف پایی و داشبورد نیست، البته داشبورد موتورسیکلتی چون ویگو چندان کارآمد نیست و فضایی بدون استفاده محسوب می‌شود. موتورسیکلت جدید دیگر ساعت داخل کیلومتر ندارد و کیلومترشمار آن آنالوگ است که برای خیلی از دوست‌داران آن جذاب و برای بسیاری چندان خوشحال کننده نیست. دکمه نیز pass برای نور پلیسی دادن به آن اضافه شده است. ژوپیتر به محافظ سوییچ مجهز شده تا زمانی که موتورسیکلت را پارک می‌کنید از خرد کردن مغزی و سرقت موتور سیکلت خیال‌تان راحت باشد.

اسکوتر

 موتورسیکلت ژوپیتر مرکب خوش فرمان

شاید برای کسانی که آن‌را سوار نشدند قابل درک نباشد، اما واقعا حس راندن آن با هم خانواده‌های خودش متفاوت است، زمانی که موتورسیکلت روشن می‌شود بسیار نرم و بی لرزش کار می‌کند و دیگر دسته گاز خلاصی ندارد و حتی با چرخاندن میلی‌متری موتورسیکلت شروع به حرکت می‌کند، صدای موتورسیکلت متفاوت از قبل و نرم کار کردن انجین را از صدای کم و بدون لرزش آن متوجه خواهید شد. شتاب‌گیری آن نیز بسیار بهتر و به راحتی به سرعت 100 کیلومتر دست پیدا می‌کنید چیزی که در ویگو غیر ممکن به حساب می‌آمد و کیلومترشمار آن امکان عبور از سرعت 85 کیلومتر بر ساعت را نداشت. با این حال موتورسیکلت جدید افزون بر سرعت بالاتر شتاب بالاتری نیز دارد که در کنار نرمی و راحتی آن، کار را برای خریداران آسوده می‌کند و بسیاری از حرفه‌ای‌ها با دیدن چهره آن از نزدیک به خوبی حال و هوای ژوپیتر را درک می‌کنند.

ژوپیتر تی وی اس

 ژوپیتر بهتر است یا ویگو؟

با توجه به عرضه تعداد محدود این موتورسیکلت، این سوال برای بسیاری از مشتری‌ها مطرح است که آیا ژوپیتر عملکرد بدتری نسبت به ویگو دارد؟ و این‌طور توجیه می‌کنند که همه ویگو سوارند و این موتور طالب کم‌تری دارد. باید گفت اصلا این‌طور نیست، موتورسیکلتی که به تازگی وارد شده و هنوز تعداد زیادی از آن به بازار عرضه نشده است، بنابر این طبیعی است که در خیابان‌ها کم‌تر دیده شود. البته هنوز شرکت وارد کننده لوازم یدکی آن را عرضه نکرده و بسیاری دیگر از خرید آن هراس دارند.

بدون شک کسانی که پس از ویگو سوار ژوپیتر شوند، به خوبی تفاوت‌ها را درک خواهند کرد. اکنون باید فت در این محدوده قیمت ژوپیتر 110 به راحتی می‌تواند جای ویگو را بگیرد و ارزشی بالاتر در مقابل مبلغ پرداختی دارد. البته ورود این موتورسیکلت هم برای بازار خوب بود چراکه همین اتفاق‌ها باعث می‌شود پای اسکوترهای بی‌کیفیت چینی از بازار کشور بریده شود و ما این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم.

4 از 6 رای

دیدگاه شما چیست؟