اخبار خودرو جهان
به لطف حمایت‌های مالی دولت‌های اروپا

رنو زویی، خودروی پرفروش الکتریکی آلمان شد

شنبه - ۴ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
رنو زویی

به لطف اختصاص یارانه‌هایی که اخیرا دولت‌های اروپایی با دست و دل‌بازی برای خودروهای الکتریکی در نظر گرفتند، خریداران خودرو در اروپا اکنون می‌توانند با قیمتی حتی کمتر از قیمت گوشی‌های تلفن همراه، مالک یک خودروی الکتریکی مانند رنو زویی جدید شوند.

به گزارش خودرونویس، خریداران خودرو به نمایشگاه‌های مجازی در آلمان و فرانسه هجوم آورده‌اند. چرا که دولت‌های فرانسه و آلمان مشوق‌های خوبی را برای تقویت بازار خودروهای الکتریکی در نظر گرفتند که اکنون به افزایش تقاضا منجر شده است. بنا به گفته بلومبرگ، یارانه خرید خودروهای الکتریکی در این کشورها اکنون جزء مطلوب‌ترین‌ها در جهان به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، دولت‌ آلمان به یکی از شرکت‌ها با بیش از 50 نمایندگی در این کشور این اختیار را داده است که فروش خودروی الکتریکی رنو زویی را به صورت کامل با یارانه دولتی به فروش برسانند. در کمتر از یک ماه گذشته که فراخوان فروش این مدل به صورت آنلاین اعلام شده است، تقریباً 3 هزار نفر شرایط فروش این خودروها را استعلام و حدود 300 نفر قرارداد خرید را امضا کرده‌اند.

ولفگانگ هوبر، سرپرست فروش یکی از نمایندگی‌ها در برلین در باره فروش خودروی الکتریکی رنو زوئی می‌گوید: اگر ما نیروی فروش بیشتری داشتیم، قطعاً آمار فروش بیشتری نیز به ثبت می‌رساندیم. هرچند به دلیل یارانه‌ای که به فروش این خودروی الکتریکی اختصاص یافته، ما انتظار افزایش فروش را داشتیم، اما فروش آنقدر بالا بود که واقعاً ما را شوکه کرد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه تلاش خود را به کار گرفتند تا اثرات مخرب کرونا ویروس روی بخش خودرو را کاهش دهند. فروش خودرو در اروپا با سرعت خوبی در حال بهبود است و دلیل آن فشار سیاست‌گذاران به دولت‌ها برای حمایت از اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی است.

 

دو برابر شدن فروش رنو زویی در فرانسه

در فرانسه، حتی با وجود افزایش تقاضا برای خودروهای بنزینی، اما فروش رنو مدل زوئی در مسیر دوبرابر شدن است. در شهر آمستردام هلند نیز که قرار است از سال 2030 تردد خودروهای الکتریکی در آنجا ممنوع باشد، دولت این کشور، 10 میلیون یورو (11.4 میلیون دلار) بودجه برای حمایت از خرید خودروهای الکتریکی در نظر گرفته است.

الکساندرا اودونوان، یکی از تحلیل‌گران حوزه خودرو در گفت‌وگو با بلومبرگ می‌گوید: اکنون به دلیل یارانه‎های بالا، پیشنهادهای جذاب زیادی وجود دارد که می‌توانند تقاضا برای خرید خودرو را تقویت کنند. به عنوان مثال، اتحادیه اروپا در تلاش است تا سیستم حمل و نقل پاک را در کشورهای اروپایی جا بیاندازد و بحران کرونا ویروس باعث شده تا این روند تسریع شود.

 

یارانه 9 هزار یورویی برای خودروهای الکتریکی در آلمان

بر اساس این گزارش، یارانه اختصاصی کشور آلمان که برای هر خودروی الکتریکی 9 هزار یورو است، فروش خودروی الکتریکی را در این کشور بسیار تقویت کرده است. رینر وست‌دوئرپ سخنگوی یکی از نمایندگی‌های فروش خودروی الکتریکی در آلمان می‌گوید: این یک لحظه طلایی برای مشتریان به شمار می‌رود که اگر در جستجوی خرید خودروی الکتریکی هستند از این فرصت استفاده کنند؛ علاوه بر فروش رنو مدل زوئی، فروش خودروی الکتریکی دایملر Smart EQ با اقساط ماهانه 990 یورو یکی از گزینه‌های طلایی برای مشتریان است.

اما به طور کلی، در آلمان رانندگان شخصی می‌توانند با پرداخت حداقل 39 یورو در ماه، خودروی الکتریکی خود را داشته باشند. در فرانسه نیز به لطف افزایش حمایت‌های مالی از سوی دولت، مشتریان می‌توانند با پرداخت دست‌کم 79 یورو در ماه مالک یک دستگاه رنو زوئی شوند.

اما تمام کشورهای اروپای حمایت تمام ‌قد از خوردوهای الکتریکی نکردند. به‌عنوان مثال، انگلستان و بلژیک اخیراً کمک‌های خود را در جهت حمایت از خودروهای الکتریکی قطع کرده‌اند. کشور چین نیز که قرار بود حمایت‌های مالی خود را تا پایان امسال قطع کند، به دلیل ویروس کرونا و اثرات مخرب این ویروس در صنعت خودرو، حمایت‌های خود را تا سال 2022 تمدید خواهد کرد.

اما به گفته تحلیلگران حوزه صنعت خودرو، کاهش قیمت باتری‌ها به مراتب اهرمی قوی‌تر از حمایت‌های مالی دولت‌ها برای ترویج استفاده از خودروهای الکتریکی است، طوری که اگر این اتفاق محقق شود، به دلیل ارزان‌تر شدن خودروهای الکتریکی نسبت به بنزینی، انتخاب مشتریان خودروهای الکتریکی خواهد بود.

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟