به گزارش خودرونویس، خودروسازان مدرن مقوله کنترل کیفیت را بخش مهمی از فرآیند تولید یک خودرو می دانند. چراکه خوروسازان می توانند در یک بازه زمانی کوتاه حجم محصولات تولیدی خود را بیشتر کنند. زمانی که بخش کنترل کیفیت یک خودروساز ضعیف عمل کند و یک خودرو با نقص وارد بازار شود نتیجه آن حضور هزاران هزار خودرو با نقص در بازار است. معمولا وقتی که چنین کوتاهی می شود روابط عمومی و مارکتینگ آن شرکت باید منتظر یک فاجعه در طرح های فروش بعدی خود باشند. لازم به ذکر است که کنترل کیفیت همان قدر که در صنعت خودروسازی مهم بوده، در سایر صنایع نیز اهمیت بالایی دارد. شیوه های کنترل کیفیت در بین خودروسازان دنیا ممکن است مختلف باشد ولی هدف همگی یکسان است. تولید خودروسازان تیراژ بالایی داشته و نباید خودرو با نقص به دست مشتری برسد.

تحویل خودرو با نقص و ایراد فنی به مشتری یک خطای ساده نیست. چراکه این کوتاهی که نتیجه ضعف کنترل کیفی یک خودروساز بوده می تواند منجر به مرگ یک یا چند نفر هم بشود. چنین پیامدهای نشان دهنده اهمیت کنترل کیفیت در صنعت خودروسازی و نقش آن در فرآیند پیچیده تولید خودروست.

بیشتر مردم صرفا با تست تصادف آشنا هستند. ولی چنین تست هایی تنها اقدامات صورت گرفته در زمین کنترل کیفیت در زمان طراحی یک خودرو نیستند. بلکه تست های متعدد دیگری برای پی بردن به کیفیت قطعات و کل یک خودرو وجود دارند. در زمان طراحی نسخه پروتوتایپ یک خودرو، مهندسان فعال در مرکز تحقیقات و توسعه محصول آن شرکت برای هر قطعه طراحی شده یک استاندارد مهندسی خاصی را در نظر می گیرند. به محض تکمیل نسخه پروتوتایپ تازه بخش های جذاب تر فرآیند تولید خودرو آغاز می شود.

یکی از تست های صورت گرفته روی خودرو در زمان تولید، آزمایش بسته بودن خودرو بوده که به این منظور کابین خودرو را با دود پر می کنند. همچنین تست خودرو در شرایط آب و هوایی سخت (گرمای شدید و سرمای شدید) نشان می دهد که یک خودرو در چه محدوده دمایی قادر به فعالیت و مقاومت است. همچنین تست های مختلف دیگری روی یک خودرو انجام می شود که نرمی سواری یک خودرو و همچنین شدت ضربه هایی که خودرو بدون آسیب می تواند تحمل کند را نشان می دهد.

زمانی که خودروسازان فرآیندهای تست و کنترل کیفیت خودرو را رعایت نکنند می تواند خطرهای زیادی را برای مصرف کنندگان آن خودرو در آینده ایجاد کند. در این خصوص به شرکت خودروسازی فولکس واگن دوباره اشاره می کنیم که یک غفلت آن باعث شد تا این شرکت مجبور باشد سالها و حتی چندین دهه برای جلب دوباره اعتماد مشتریان تلاش کند. این شرکت یک دستگاه به منظور تقلب با هدف پاس کردن استانداردهای آلایندگی روی محصولات خود نصب کرده بود و حال فولکس واگن مجبور به پرداخت میلیاردها دلار هزینه برای جبران این خطا شده است.

کنترل کیفیت در صنعت خودرو ایران خودرو

چرا کنترل کیفیت در خودروسازی اهمیت دارد؟

افراد اندکی هستند که به این موضوع توجه کرده باشند که در طول یک سال چه زمانی را در وسایل نقلیه می گذرانند. در آمریکا نزدیک به 45 درصد از مردم در زمانی که مجبور هستند دور از خودروی خود باشند، دچار مشکلات عاطفی از جمله افسردگی می شوند. هنگامی که مردم چنین زمان زیادی را با خودرو سپری می کنند و وابستگی عاطفی بین خودرو و آنها وجود دارد، خودرو یک عضو مهم از زندگی آنها خواهد بود.

سوال اصلی اینجاست که آیا کنترل کیفیت می تواند به مالکان وسایل نقلیه کمک کند که زمان بیشتری را در خودروی خود بگذارنند؟ باید بگوییم در بسیاری از جهات بله. البته در شرایطی که خودروهای تولیدی کیفیت بالایی داشته باشند و استانداردهای بالایی در آنها برای محافظت از راننده و سرنشین لحاظ شده باشد.

 

موضوعات کلیدی پیرامون کیفیت در صنعت خودرو

در صنعت خودروسازی تعاریف مختلفی از کیفیت وجود دارد اما همواره کیفیت باید در اولویت تمام برنامه های یک خودروساز قرار داشته باشد. به عبارت دیگر کیفیت یک نیاز یا انتظار بوده و صنعت خودرو نیاز به رعایت الزامات کیفی وضع شده دارد.

برای درک بهتر از مفهوم کیفیت می توان نگاهی به گذشته و  تفسیر هنری فورد از خودروهای تولید انبوه داشت. هنری فورد معتقد بود که تولید انبوه خودرو باید پیوسته و با دقت صورت گیرد. در آن زمان تفسیر کیفیت این چنین بود. ولی امروزه مفهوم کیفیت در صنعت خودروسازی مدرن شامل سه اصل کیفیت در محصول، کیفیت در تولید و کیفیت در مالکیت است.

منظور از کیفیت در محصول توانایی خودرو در برآورده کردن انتظارات از نظر عملکرد است. این انتظارات شامل کارایی موتور و گیربکس و سیستم های رفاهی و ایمنی و همچنین استانداردهای آلایندگی می شود. منظور از کیفیت در تولید در واقع تولید وسایل نقلیه در تیراژ انبوه و با کیفیت یکپارچه و ثابت در عین حال رعایت محدوده هزینه های سربار تعیین شده برای تولید یک خودروست.

کیفیت در مالکیت به معنای رضایت مشتری در زمانی بوده که از خودرو استفاده می کند. به عبارت دیگر تجربه مشتری در هنگام استفاده از خودرو معیار سنجش کیفیت در زمان مالکیت بوده که امروزه برای خودروسازان جلب رضایت مشتری از ارکان مهم در تولید و طراحی یک خودرو محسوب می شود. مشتریان در واقع با سنجش کیفیت رانندگی، کیفیت قطعات و سایر فاکتورها اعم از طراحی رضایت یا عدم رضایت خود نسبت به خودرو تولیدی را بیان می کنند.

کنترل کیفیت در صنعت خودرو ایران خودرو

جهش کیفی ایران خودرو حاصل از کنترل کیفیت دقیق در خط تولید

ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور از بهمن سال ۱۴۰۰ ایران خودرو تمام تلاش خود را روی تحقق جهش تولید و ایجاد تحول و بهبود در کیفیت خودروهای تولیدی گذاشت. چنین اقداماتی را باید مانند یک نقطه عطف در تاریخ این خودروساز دانست و باید گفت که ایران خودرو وارد آینده نوینی شده است. ایران خودرو از یکم‌ تیرماه طرح جهش کیفیت در حوزه موتور و گیربکس را به صورت پایلوت روی خودروی تارا دنده ای و اتوماتیک اجرا کرده است. چنین طرحی قطعا یک اقدام یک شبه نبوده و ایران خودرو ماه هاست که در حال نظارت روی کیفیت قطعات و تست موتور و گیربکس تارا بوده تا به یک اطمینان خاطر دست یابد. این طرح از چند ماه قبل آغاز شده و سرمایه گذاری های کلانی که در تسترها و سخت افزارهایی که توسط ایران خودرو توسعه یافته بود به بهره برداری رسید که نتیجه آن این جهش کیفیت در حوزه موتور و گیربکس خودروی تارا شد.

ایران خودرو با توجه به نارضایتی هایی که از سوی مردم و حاکمیت نسبت به صنعت خودروسازی وجود داشته رویکرد خود در تولید و توسعه محصول را به طور کلی تغییر داده است. برخی از پلتفرم ها و محصولات ایران خودرو به حدی قدیمی بودند که با هرگونه کیفی سازی و اضافه کردن آپشن جدید امکان جلب نظر مشتری و مصرف کننده در بخش کیفیت در مالکیت وجود نداشت. به همین دلیل ایران خودرو به صورت تدریجی این محصولات را از خط تولید تولید خود حذف کرد و به جای آنها محصولاتی جدید با طراحی روز و استانداردهای جهانی مانند تارا، کراس اوور ری را و خودروی TF21 را عرضه می کند. ضمن اینکه پروژه های کیفی سازی متعددی روی محصولات ایران خودرو در حال اجرا بوده که نمونه آن جهش کیفیت خودروی تارا در بخش موتور و گیربکس است.

در زمینه کیفی سازی 279 پروژه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شده است. 7 پروژه آن مربوط به عرضه محصولاتی جدید اعم از هایما 8S، هایما 7X و خودروی ری را یا همان K125 بوده که به سادگی قادر به پاس کردن استانداردهای 85 گانه بوده و به لحاظ کیفیت و سطح تکنولوژی قادر به رقابت با محصولات روز دنیا هستند. بخشی دیگر از این پروژه ها با فیدبک های دریافت شده از مشتری تعیین می شود. در واقع دسته ای از مشخصاتی که مردم نیاز دارند در آنها جهش کیفی ایجاد شود اعم از کیفیت رنگ، کیفیت قوای محرکه و گیربکس، توان موتور و استحکام بدنه و … را شامل شده که در 73 پروژه تعریف شده و در حال اجراست. در نیمه دوم سال 1401 آثار پیاده سازی این پروژه ها و برنامه ها در شبکه فروش ایران خودرو نمایان می شود.

199 پروژه کیفی دیگر شامل برنامه های میان مدت و بلند مدت بوده که برنامه های سیستمی و زیرساختی هستند. در این برنامه ارتقا سازندگان، زنجیره تامین و استفاده از قطعات با کیفیت تر در دستور کار ایران خودرو قرار می گیرد.

ایران خودرو با عرضه محصولات جدید، اجرای پروژه های کیفی سازی، خروج خودروهای قدیمی از خط تولید و بهبود کیفیت خدمات خود در حوزه فروش و خدمات پس از فروش، یک گام مثبت و بزرگ رو به جلو برای جلب حداکثری رضایت مشتریان برداشته و عزم خود را برای تغییر و تبدیل شدن به ایران خودرو نوین را نشان می دهد.

 

4.2 از 4 رای