اخبار خودرو جهان
ظاهری کلاسیک و باطنی مدرن

نیسان Z جدید رونمایی شد

چهارشنبه - ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
نیسان Z پروتو

نسل فعلی نیسان 370Z از سال 2009 در حال عرضه به بازارهای جهانی است و از این رو خودرویی قدیمی و سالخورده محسوب می شود. نیسان سرانجام به مقاومت خود در خصوص معرفی جانشین و نسل جدید برای این کوپه جذاب ژاپنی پایان داد و امروز نسخه جانشین 370Z را البته در قالب نسخه پروتوتایپ معرفی کرده است. این خودرو که نیسان Z پروتو نام دارد، شاید در این لحظه نسخه تولیدی نباشد، اما بسیاری از ویژگی های نسخه تولیدی نسل جدید 370Z را در خود دارد.

به گزارش خودرونویس، بسیاری از جزییاتی که در این خودرو مشاهده می کنید از جمله استایل کلاسیک، کابین مدرن و پیشرانه شش سیلندر دو توربوشارژ، یقینا در نسخه تولیدی نیسان Z جدید هنگام عرضه به بازار نیز وجود خواهند داشت. انتظار داریم که نسل جدید نیسان Z رسما از سال آینده به بازار جهانی عرضه شود. تا آن موقع، باید خود را به این نسخه پروتوتایپ سرگرم کنیم.

نیسان Z پروتو در کنار نیسان Z240

مشخصات فنی

قلب تپنده نیسان Z پروتو، یک پیشرانه شش سیلندر V شکل دو توربوشارژ است. از آنجایی که این خودرو یک محصول مفهومی است، جزییاتی همچون حجم پیشرانه و قدرت تولیدی دقیق آن رسما اعلام نشده است. اما اگر طبق گزارش های شنیده شده این خودرو از همان پیشرانه که اینفینیتی برای مدل های Red Sport نصب می کند بهره گرفته باشد، انتظار داریم قدرت تولیدی آن در حدود 400 اسب بخار باشد.

در صورتی که چنین باشد، نسل جدید نیسان Z ارتقا زیادی در زمینه قدرت نسبت به پیشرانه 332 اسب بخاری نسخه قدیمی 370Z به خود دیده است. علاوه بر آن، نیسان Z را در موضع رقابت با رقبایی قدرتمندی همچون تویوتا سوپرا با پیشرانه 382 اسب بخاری و همچنین رقبای قدرتمندتری مانند فورد موستانگ و شورولت کامارو SS در جایگاه خوبی قرار می دهد و شانس نیسان را برای موفقیت بیشتر می کند.

نمای عقب نیسان Z پروتو

پیشرانه شش سیلندر دو توربوشارژ نیسان Z پروتو با یک گیربکس شش سرعته دستی کوپل شده است. پیش بینی می شود که نیروی تولیدی پیشرانه توسط این گیربکس به محور عقب خودرو منتقل شود. نیسان اظهار کرده که در حال توسعه یک گیربکس اتوماتیک هم برای نصب روی نسخه تولیدی نیسان Z جدید است.

 

طراحی ظاهری

طراحی نسل جدید نیسان Z، ادای دینی است به نسخه های کلاسیک این خودرو که در دهه 70 میلادی راهی بازار می شد. رنگ زرد بدنه این خودرو هم اشاره مستقیمی به نسل اول نیسان Z240 دارد. ضمن اینکه کاپوت کشیده و منحنی گون، چراغ های LED دایره ای شکل و جلوپنجره چهار ضلعی آن نیز به سایر نسخه های نیسان Z اشاره دارد.

نمای جانبی

پروفیل عقب نیسان Z پروتو، شاید جذاب ترین قسمت ظاهری این خودرو باشد. یک صفحه مشکی رنگ تقریبا تمام طول صندوق عقب را در بر گرفته و تا گلگیر ادامه یافته و چراغ های عقب افقی را نیز در خود جای داده است. این سبک طراحی دقیقا از نیسان 300ZX عرضه شده در دهه 90 میلادی الگوبرداری شده است. در قسمت پایینی سپر، نیسان دو خروجی اگزوز دایره ای شکل را به زیبایی تمام برای این خودرو طراحی کرده است.

اما نیسان در طراحی این خودرو تمام حواسش به گذشته نبوده و المان های فیبر کربنی مدرنی مانند رکاب های جانبی تا اسپلیتر جلو و دیفیوزر عقب را برای نیسان Z پروتو جدید نصب کرده است. این خودرو به صورت استاندارد بر روی رینگ های 19 اینچی سبک وزنی سوار شده است.

نمای عقب نیسان Z پروتو

در خصوص ابعاد، نیسان Z پروتو مقداری نسبت به نسل فعلی 370Z به خصوص در طول ابعاد کشیده تری دارد. نیسان Z جدید طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4381، 1850 و 1310 میلی متر دارد.

 

کابین

درون کابین نیسان Z پروتو دیگر شاهد استایلی کلاسیک مانند طراحی بیرونی این خودرو نیستیم. ولی نیسان به خوبی توانسته چندین نمایشگر را به زیبایی تمام در قسمت های مختلف داشبورد جانمایی کند. یکی از ویژگی های برجسته کابین این خودرو، فرمان سه شاخه جدید آن با لوگوی Z بوده که دارای کلیدهای کنترلی مختلفی در دو طرف است.

کابین نیسان Z پروتو

برای تودوزی صندلی های نیسان Z جدید ترکیبی از جیر آلکانتارا و چرم استفاده شده که دارای دوخت و تریمی زرد رنگ است. این دوخت زرد رنگ در تودوزی غربیلک فرمان، شیفتر دنده و کنسول میانی نیز رعایت شده است. همانند نسخه فعلی، نیسان Z پروتو جدید نیز تنها ظرفیت نشستن برای دو سرنشین را دارد.

در پشت فرمان این خودرو، یک نمایشگر دیجیتالی 12.3 اینچی به جای نشانگرهای آنالوگ نیسان 370Z نصب شده است. همچنین یک نمایشگر لمسی جدید برای سیستم مالتی مدیا این خودرو در میان داشبورد نصب شده که اگر مشابه نمونه نصب شده در نیسان روگ جدید باشد، سایزی معادل 9 اینچ دارد.

صندلی نیسان Z پروتو

قیمت و زمان عرضه

نسخه Z پروتو در این لحظه تنها یک خودروی مفهومی است، اما انتظار داریم که نسخه تولیدی این خودرو سال آینده به عنوان مدل 2022 راهی بازار جهانی شود. جزییات بیشتر مانند حجم پیشرانه، قدرت و قیمت این خودرو با نزدیک شدن به زمان رونمایی و عرضه منتشر خواهد شد. اما به نظر می رسد که نیسان Z جدید قیمتی در حدود 40 هزار دلار داشته باشد تا رقیب هم وطن خود یعنی تویوتا سوپرا را به چالش اساسی بکشد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟