به گزارش خودرونویس، کمپانی فورد قصد دارد که پیشرانه 5.2 لیتری سوپرشارژ هشت سیلندر موستانگ شلبی GT500 مدل 2020 را به لیست پیشرانه های جعبه ای خود اضافه کند. طبق ادعای گروه فورد Authority، فورد پرفورمنس قصد دارد این پیشرانه در نمایشگاه SEMA360 که همان ورژن آنلاین نمایشگاه SEMA به دلیل محدودیت های کروناییست، معرفی کند.

طبق خبرهای شنیده شده، ظاهرا این پیشرانه پالتی دقیقا همان انجین موستانگ شلبی GT500 با همان مشخصات نیست و مقداری ساده سازی در آن صورت گرفته است؛ ولی فورد پرفورمنس در این لحظه از بیان جزییات بیشتر در این خصوص خودداری کرده است. در این لحظه قیمت و زمان عرضه این پیشرانه هم مشخص نیست.

اضافه شدن پیشرانه Predator شلبی GT500 به لیست انجین های پالتی فورد پرفورمنس موضوع چندان دور از ذهنی نبود. چراکه فورد پرفورمنس در حال حاضر هم پیشرانه های کایوت هشت سیلندر مختلفی را از موستانگ از جمله یک پیشرانه 5.2 لیتری هشت سیلندر با میل لنگ Cross plane را که از شلبی GT350 برگرفته شده در لیست پیشرانه های پالتی خود دارد. اگر این پیشرانه سوپرشارژ نیز روی به لیست پیشرانه های پالتی فورد اضافه شود، انتظار می رود که بیشینه قدرت تولیدی آن در محدوده 760 اسب بخار حفظ شود که در این صورت این پیشرانه به قدرتمندترین انجین پالتی کمپانی فورد تبدیل می شود.

پیشرانه فورد موستانگ شلبی GT500

چشم و هم چشمی فورد با رقبا

این اقدام فورد به دلیل چشم و هم چشمی با رقبا به خصوص کمپانی دوج و پیشرانه های پالتی قدرتمند آن صورت گرفته است. هرچند پیشرانه Predator قوی ترین انجین پالتی فورد در حال حاضر است، ولی باید یادآوری کنیم که این پیشرانه قدرتمندترین انجین پالتی در بین خودروسازان دیترویتی نیست. قدرتمندترین پیشرانه حال حاضر در بین دیترویتی درست برای رقیب فورد یعنی شرکت دوج بوده که قادر به تولید بیشینه قدرت باورنکردنی 1000 اسب بخار است؛ این پیشرانه Hellephant 426 سوپرشارژ Hemi نام داشته که توسط موپار توسعه یافته است.

البته باید اظهار کرد که این پیشرانه روی محصولات تولیدی دوج نصب نمی شود و صرفا به صورت جعبه ای به فروش می رسد؛ ولی باید یادآوری کنیم که پایه و اساس آن همان پیشرانه هلکت رد آی سوپرشارژ دوج است. همین پیشرانه هم که روی دوج چلنجر سوپر استاک نصب شده قادر به تولید بیشینه قدرت 807 اسب بخار بوده که باز هم نسبت به پیشرانه شلبی GT500 مقداری قدرت و گشتاور بیشتری تولید می کند.

 

سخن پایانی

با وجود سال سخت و کم هیجانی که به دلیل ویروس کرونا برای بازار خودرو و صنعت جهان رقم خورده، جای خوشحالی دارد که خودروسازان دیترویتی آمریکایی همچنان بر سر تولید بیشترین اسب بخار از پیشرانه های خود رقابت دارند و این نبرد تنها به پیشرانه های نصب شده روی خودروهای تولیدی محدود نشده و پیشرانه های پالتی را هم شامل می شود.

منبع motor1
5 از 1 رای