اخبار خودرو جهان
دور یک میز برای زنده کردن اسمارت

مرسدس و جیلی بالاخره همکار شدند

سه شنبه - ۷ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
اسمارت

سال گذشته دو کمپانی خودروسازی دایملر و جیلی، از سرمایه گذاری مشترک 50-50 به منظور توسعه خودروهای اسمارت خبر دادند. دایملر امیدوار است که با همکاری جیلی بتواند خودروهای آینده برند اسمارت را توسعه دهد.

به گزارش خودرونویس، دایملر همکاری با جیلی را به چشم یک فرصت مناسب نگاه می کند تا بتواند اسمارت را به یک برند تمام الکتریکی تبدیل کند. دایملر نگرانی زیادی به دلیل کاهش فروش محصولات اسمارت در سال های اخیر داشت و همواره در تلاش بود تا بتواند محبوبیت محصولات این برند را افزایش دهد. حال امیدوار است کلید حل این مشکل در دستان جیلی باشد و این کمپانی چینی بتواند روح تازه ای به برند اسمارت ببخشد.

امضای توافق دایملر و جیلی

نهایی شدن توافق بین دایملر و اسمارت

ظاهرا سرمایه گذاری مشترک بین جیلی و دایملر به مراحل نهایی خود رسیده است. چراکه دایملر به تازگی تیم اجرایی جهانی برای پیشبرد برنامه های اسمارت را معرفی کرده است. این سرمایه گذاری مشترک بین دایملر و جیلی، Smart Europe نام داشته و قرار است که با همکاری مرسدس بنز (زیرمجموعه گروه خودروسازی دایملر) و جیلی تحقق یابد. قرار است که به موجب همکاری این دو کمپانی محصولات مختلفی با هدف عرضه در بازار اروپا طراحی و تولید شوند.

در راس تیم اجرایی دایملر و جیلی برای این همکاری، Xiangbei Tong قرار دارد که مدیر اجرایی این پروژه بوده و در اوایل سال جاری هم دایملر خبر آن را منتشر کرد و این شخص را معرفی کرده بود. Xiangbei Tong در واقع همان مدیر اجرایی پیشین کمپانی جیلی است که فعالیت خود را از سال 2015 با این کمپانی چینی آغاز کرد. لازم به ذکر است که وی دلیل اصلی احداث برند Lynk & Co بود که به زیرمجموعه بسیار موفق جیلی تبدیل شد. وی همچنین در گروه خودروسازی جیلی مسئولیت های دیگری هم داشته است.

توافق دایملر و جیلی

اعضای تیم جهانی اسمارت

تیمی که آقای Xiangbei Tong برای پیشبرد اهداف سرمایه گذاری مشترک جیلی و دایملر تشکیل داده، شامل دانیل لسکو بوده که سمت وی مدیر ارشد فروش و خدمات پس از فروش است. همچنین Jun Yang مسئولیت پروژه هایی تحقیقی و توسعه محصول بوده و Ulf Nestler سمت معاون مالی رییس و مدیر ارشد مالی این سرمایه گذاری مشترک را دارد. تمامی اعضای حاضر در این تیم اجرای پیش تر یا برای دایملر به منظور فعالیت در بازار بزرگ چین و یا برای کمپانی جیلی و زیربرندهای آن فعالیت می کردند.

البته لازم به ذکر است که دفتر مرکزی تیم Smart Europe در شهر اشتوتگارت واقع در آلمان قرار دارد که همان مهد دایملر و مرسدس بنز است. از این رو Xiangbei Tong، دیرک آدلمن را به عنوان مدیرعامل اسمارت اروپا که پیشتر سابقه مدیر مالی مرسدس بنز بوده، منصوب کرد و همچنین مارتین گانتر را که کنترل کننده روند اجرایی مرسدس بوده را به عنوان مدیر ارشد مالی این پروژه سرمایه گذاری مشترک انتخاب کرده است.

همکاری دایملر و جیلی

سخن آخر

در این لحظه هنوز مشخص نیست که این تیم جهانی جدید اسمارت نتیجه تمایل شدید جیلی برای افزایش همکاری و تعمیق شدن روابط خود با کمپانی دایملر بوده یا اینکه دایملر به منظور حفظ برند اسمارت و به نوعی احیای این زیر برند در قالب خودروسازی تمام الکتریکی، دست به دامان جیلی شده است. آنچه که در خصوص این همکاری قطعی است، این بوده که کمپانی اسمارت قصد دارد در سال 2022 با معرفی یک ساختار تمام الکتریکی جدید به سگمنت خودروی کلاس B ورود پیدا کند.

لازم به یادآوری است که کمپانی جیلی هم اکنون سهامدار اصلی کمپانی های دیگری اعم از ولوو، پل استار، لوتوس، پروتون و Lynk & Co بوده و توانسته در این سال ها به یکی از موفق ترین خودروسازان چینی و جهانی تبدیل شود.

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟