اخبار خودرو جهان
دارای موتور و سیستم تعلیقی مشابه با خودروهای فرمول یک

مرسدس AMG One وان در مدل تولیدی رونمایی شد

جمعه - ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
مرسدس amg one وان فرمول یک 1

مرسدس AMG One وان سرانجام رونمایی شد. پنج و نیم سال از زمانی که مرسدس ادعا کرد قصد نصب موتور خودروی فرمول 1 را روی یک خودرو با مجوز تردد در خیابان دارد گذشته و سرانجام این ایده عملی شد. ثمره این ایده مرسدس AMG One وان بوده که نتیجه تحقق تمام وعده های مرسدس بنز است. ابرخودرو مرسدس AMG One وان دارای پیشرانه فرمولا 1 بوده و نکته جالب دارابودن مجوز تردد در سطح خیابان است. مرسدس AMG One دارای یک پیشرانه هیبریدی 1049 اسب بخاریست!

مشخصات فنی مرسدس AMG One وان

به گزارش خودرونویس، تقریبا سوالی در خصوص مشخصات فنی مرسدس AMG One وان باقی نمانده. چراکه از نشست خبری سال 2017 در آلمان که مرسدس اعلام کرد قصد نصب قانونی موتور خودروی فرمول یک را روی یک خودروی خیابانی دارد بیش از 5 سال گذشته و تقریبا همه چیز در خصوص این خودرو فاش شده است. قلب تپنده مرسدس AMG One وان را یک موتور 1.6 لیتری شش سیلندر V شکل بنزینی تشکیل داده که قادر است تا 11 هزار دور بر دقیقه گاز بخورد. این موتور دارای یک توربوشارژ به همراه سیستم هیبریدی کمکیست.

مرسدس amg one وان فرمول یک 1

این پیشرانه دارای سرسیلندر با دو میل سوپاپ، تزریق مستفیم سوخت و سیستم مکش گاز اگزوز بسیار پیچیده بوده و به تنهایی قادر به تولید 566 اسب بخار قدرت بوده و دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 است!

مرسدس amg one وان فرمول یک 1

این پیشرانه فوق پیشرانه تنها نیمی از داستان قلب تپنده مرسدس AMG One وان را تشکیل می دهد. در کنار این موتور، چهار موتور الکتریکی هم نصب شده که روی هم رفته قادر به تولید 1049 اسب بخار قدرت هستند و سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک هم برای مرسدس AMG One وان به ارمغان آمده است. دو موتور الکتریکی در جلو نصب شده اند که هر یک قادر به تولید 161 اسب بخار قدرت هستند. سومین موتور الکتریکی در کنار موتور بنزینی فعالیت می کند و 161 اسب بخار قدرت را به میل لنگ منتقل می کند. چهارمین موتور الکتریکی مرسدس AMG One وان هم در کنار توربوشارژ این خودرو فعالیت کرده و 121 اسب بخار به مجموع قدرت این ابرخودروی پیشرفته اضافه می کند.

مرسدس amg one وان فرمول یک 1

جدا از پیشرانه، مهندسین مرسدس زمان زیادی را صرف طراحی باتری های لیتیوم یونی ابرخودرو AMG One وان کرده اند. با توجه به اینکه مرسدس AMG One وان یک ابرخودرو پلاگین هیبریدی بوده، به اندازه یک خودروی برقی باتری ندارد و مجموع ظرفیت باتری های آن 8.4 کیلووات ساعت هستند. ولی خنک سازی این پک باتری برای دست یابی به بهترین عملکرد در شرایط مورد نیاز بسیار مهم و حیاتی بوده و همین موضوع سبب شده که مرسدس یک سیستم خنک کننده مایع پیچیده را برای پک باتری AMG One وان طراحی کند. این موضوع به مرسدس کمک زیادی کرده تا وزن پک باتری این ابرخودرو را هم پایین نگه دارد.

مرسدس amg one وان فرمول یک 1

نتیجه تلاش های مرسدس بنز به یک ابرخودرو با قدرتی فراتر از 1000 اسب بخار ختم شده که دمای باتری های آن روی 45 درجه سانتی گراد حفظ می شود. مرسدس AMG One در حالت تمام الکتریکی قادر به پیمایش 18 کیلومتر مسافت بوده و وزن خالص آن تقریبا 1695 کیلوگرم اعلام شده است. با در نظر گرفتن تمام این سیستم ها، مرسدس AMG One وان قادر است طی 2.9 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. لازم به ذکر این که یک گیربکس هفت سرعته AMT به صورت ویژه برای مرسدس AMG One وان طراحی شده است. این ابرخودرو قادر است طی 7 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت قابل پیمایش آن نیز 353 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

مرسدس amg one وان فرمول یک 1

مرسدس AMG One وان دارای یک شاسی مونوکوک بوده که روی یک سیستم تعلیق پوش راد با هدف بهبود عملکرد قرار گرفته است. بسیاری از قسمت های زیرین بدنه مرسدس AMG One وان از آلومینیوم تولید شده و پنج بازو به همراه دو میله تحت فشار تطبیق پذیر برای تعلیق جلو و عقب این خودرو نصب شده اند. مدهای رانندگی مختلفی برای مرسدس AMG One وان در نظر گرفته شده که علاوه بر آنها مدهای کامفورت، اسپرت و اسپرت پلاس هم برای سیستم تعلیق این ابرخودرو لحاظ شده اند. توزیع هوشمند گشتاور و سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک هم دارای چندین حالت مختلف هستند و بسته به مد رانندگی انتخاب شده تنظیم می شوند.

مرسدس amg one وان فرمول یک 1

کابین و ویژگی های مرسدس AMG One وان

حس خودروی فرمول وان تنها به پیشرانه و سیستن تعلیق مرسدس AMG One محدود نشده. بلکه داخل کابین این ابرخودرو هم شما صندلی های بسیار اسپرتی را مشاهده می کنید که نحوه قرارگیری راننده و سرنشین دقیقا مشابه خودروهای فرمول 1 طراحی شده و پاها به صورت کامل صاف قرار می گیرند. در مقابل راننده یک غربیلک فرمان مستطیلی شکل مشابه خودروهای فرمول یک قرار دارد. دو نمایشگر 10 اینچی هم درون کابین نصب شده که یکی نقش نشانگر پشت فرمان و دیگری برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمیست. از اینجا به بعد مرسدس AMG One وان مقداری با خودروهای فرمول یک فاصله گرفته. چراکه یک سیستم تهویه پیشرفته و همچنین بلندگوهایی برای سیستم مالتی مدیا درون کابین این خودرو نصب شده اند. درب ها مشابه شکل بال های یک پروانه باز و بسته می شوند و برای آنها شیشه بالابرهایی برقی تعبیه شده اند. سیستم تهویه پیشرانه مرسدس AMG One وان باعث می شود راننده و سرنشین از گرما هلاک نشوند. یک دوربین هم جایگزین آینه دید عقب درون کابین این ابرخودرو شده است.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟