به گزارش خودرونویس، البته این مزدا MX-30 REV با موتور روتاری ونکل را نباید با مزدا RX-7 اشتباه بگیرید. این موتور روتاری با یک سرعت ثابت فعالیت می کند و نقش ژنراتور را برای شارژ باتری های مزدا MX-30 REV ایفا می کند و متاسفانه نیروی آن به چرخ ها مانند مزدا RX-7 منتقل نمی شود. مزدا این ترکیب را به عنوان یک راه حل خوب و منطقی برای داشتن خودرویی برقی می داند که در کنار آن یک موتور بنزینی هم به عنوان ژنراتور نصب شده است.

2022-mazda-mx-30-مزدا برقی (1)

مشخصات فنی مزدا MX-30 REV با موتور ونکل

نسخه باتری الکتریکی تمام برقی مزدا MX-30 ضعف بزرگی در زمینه پیمایش دارد. این نسخه به یک باتری 35.5 کیلووات ساعتی مجهز شده که در حالت شارژ کامل در عمل قادر به پیمایش 161 کیلومتر مسافت است. مزدا MX-30 تمام الکتریکی دارای یک موتور برقی با توان 144 اسب بخار قدرت و 271 نیوتن متر گشتاور بوده و قادر است طی 9.6 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

2022-mazda-mx-30-مزدا برقی (1)

حجم پیشرانه ونکل روتاری مزدا MX-30 REV هنوز اعلام نشده است. هنوز مشخص نیست که مزدا توان موتور برقی را در نسخه REV کراس اوور MX-30 نسبت به مدل باتری الکتریکی افزایش داده که بتواند اضافه وزن ناشی از نصب موتور بنزینی را جبران کند یا خیر. در سال 2020 مزدا اعلام کرده بود که یک نسخه MX-30 با پیشرانه روتاری در دست توسعه است. این کمپانی همان سال رسما آغاز توسعه این خودرو را اعلام کرد و در سال 2021 نسخه برقی بدون موتور روتاری مزدا MX-30 را رونمایی کرد.

2022-mazda-mx-30-مزدا برقی (1)

خودروهای مهم مزدا با موتور ونکل Wankel

مزدا علاقه زیادی به استفاده از پیشرانه ونکل Wankel روتاری در محصولات خود داشته و این موضوع با نگاه به گذشته و محصولات پیشین این برند کاملا مشهود است. این شکل ابتدا لایسنس این تکنولوژی را از NSU دریافت کرد و سپس به کمک دانش مهندسین خود این پیشرانه را ارتقا داد. خودرو Cosmo که در نمایشگاه توکیو سال 1964 رونمایی شد، اولین محصول مزدا بود که از پیشرانه ونکل بهره گرفته بود. البته تولید انبوه این خودرو در سال 1967 محقق شد. در ادامه نیز موتور ونکل روی مدل های دیگری همچون مزدا RX-3 و RX-7 نصب شد که محبوبیت این پیشرانه را به اوج خود رساند.

2022-mazda-mx-30-مزدا برقی (1)

اما مسائلی همچون مصرف سوخت بالا و آلایندگی بالای پیشرانه های روتاری ونکل Wankel مانع بزرگی بر سر راه مزدا به منظور استفاده از آنها به عنوان قلب تپنده محصولاتش شد. همین موضوع سبب شد که مزدا RX-8 آخرین خودروی این کمپانی باشد که به موتور ونکل مجهز بوده که آن هم در سال 2012 از چرخه تولید خارج شد.

 

منبع Motor1
5 از 1 رای