به گزارش خودرونویس، مکث موتور یکی از زیرمجموعه های شرکت ماموت خودرو بوده که پس از عرضه پیکاپ کلوت، اینبار تصمیم به عرضه کراس اووری لوکس و خانوادگی گرفته است. تیارا اولین محصول سواری خانوادگی مکث موتور محسوب می شود و با عرضه این خودرو رسما مکث به بازار شاسی بلندهای خانوادگی ورود کرده است. مکث موتور در واقع بازوی گروه ماموت در زمینه عرضه خودروهای سواری آسیایی بوده که فعالیت موفقی را تا به امروز داشته است.

تست و بررسی درایو کراس اوور تیارا مکث موتور tiara

ویدیو بررسی خودرو تیارا مکث موتور

 

 

طراحی ظاهری تیارا مکث موتور

خودرو تیارا مکث موتور استایل شکیل و جذابی دارد. در نمای جلو یک جلوپنجره بزرگ نصب شده که پس زمینه آن تریمی مشکی رنگ داشته و المان های کرومی عمودی مانند آبشار درون آن طراحی شده که ابهت مکث تیارا را در نمای جلویی بیشتر کرده اند. در میان این جلوپنجره لوگوی مکث موتور قرار دارد و این جلوپنجره از دو طرف با چراغ های بزرگی احاطه شده است. لازم به ذکر بوده که ماشین تیارا مکث موتور فاقد چراغ های دوتایی در جلو بوده و به جای آن تمام چراغ ها به همراه چراغ روشنایی در روز در داخل یک قاب طراحی شده که از دو طرف جلوپنجره بزرگ این خودرو را احاطه کرده اند. البته علی رغم ابعاد بزرگ گریل جلو، تمام مساحت آن حالت بازشو نداشته و صرفا قسمتی از آن که حالتی مستطیلی شکل دارد برای عبور جریان هوا باز است. در دو سمت سپر ورودی هوای مصنوعی مثلثی شکلی طراحی شده که درون آنها یک خط قرمز به صورت افقی طراحی شده است.

تست و بررسی درایو کراس اوور تیارا مکث موتور tiara

با نگاه به نمای جانبی خودرو تیارا مکث موتور، متوجه طول زیاد این خودرو و فاصله بین دو محور زیاد آن می شوید. همین موضوع می توان برداشت کرد که با کابینی جادار و راحت رو به رو هستیم. در این قسمت رینگ های 18 اینچی آلیاژی برای تیارا نصب شده اند که تریم دو رنگ مشکی و نقره ای دارند. به طور کلی مکث تیارا در نمای جانبی طراحی ساده و محافظه کارانه ای دارد و سعی شده از خطوط تیز و زاویه دار در طراحی آن استفاده نشود. به همین دلیل صرفا یک خط شخصیت از چراغ عقب آغاز شده و تا انتهای درب جلو امتداد یافته است. در نمای عقب سبک طراحی مشابهی با نمای جلو را شاهد هستیم.

تست و بررسی درایو کراس اوور تیارا مکث موتور tiara

چراغ های عقب تیارا مکث موتور جدا از هم طراحی شده اند و گرافیک درونی جذابی دارند. یک نوار کرومی بین دو چراغ قرار داشته که در قسمت میانی آن لوگوی مکث موتور دیده می شود. در قسمت پایینی سپر عقب یک دیفیوزر ساده طراحی شده که دو خروجی اگزوز مصنوعی در دو طرف آن دیده می شود که ای کاش این اگزوزها واقعی بودند. اما متاسفانه طراحی خروجی اگزوز مصنوعی نه فقط در خودروسازان چینی، بلکه در بسیاری از خودروسازان مطرح دنیا همچون مرسدس بنز و آئودی هم دیده می شود. خروجی اگزوز اصلی در پشت سپر پنهان شده و تنها به منظور جذابتر کردن استایل ظاهری، دو خروجی اگزوز تقلبی درون دیفیوزر مکث تیارا طراحی شده اند.

تست و بررسی درایو کراس اوور تیارا مکث موتور tiara

داخل کابین ماشین تیارا کراس اوور هفت نفره خانوادگی مکث موتور

به محض باز کردن درب کابین خودرو تیارا مکث موتور، متوجه فضای داخلی جادار آن می شوید. اما ابتدا به سبک طراحی کابین می پردازیم. کراس اوور تیارا داشبوردی دیجیتالی و به نسبت مدرن دارد و کیفیت ساخت آن قابل قبول است. سعی شده در بیشتر قسمت های داشبورد از مواد اولیه نرم و به نسبت با کیفیت استفاده شود. رویه داشبورد دارای فوم به نسبت نرم بوده که دیزاینی شبه چرم دارد و تنها قاب کلاستر پشت فرمان از جنس پلاستیک خشک است. در قسمت میانی داشبورد تریم پارچه ای طرحداری مشاهده شده که زیبایی داشبورد را در کنار تریم مشکی پیانویی بیشتر کرده است. در بالاترین قسمت داشبورد یک نمایشگر لمسی 10.25 اینچی برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی طراحی شده است. در پشت فرمان هم خبری از نشانگرهای عقربه ای نیست و یک نمایشگر دیجیتالی 12.3 اینچی قرار دارد که سه تم مختلف می توان برای آن انتخاب کرد. برای رفتن به تنظیمات نمایشگر پشت فرمان، باید از کلیدهای روز فرمان کمک گرفت. ضمن اینکه غربیلک فرمان کراس اوور تیارا مکث موتور نیز در سه مدل نرمال، اسپرت و کامفورت از همین نمایشگر پشت فرمان تنظیم می شود.

تست و بررسی درایو کراس اوور تیارا مکث موتور tiara

مقداری پایینتر در میان داشبورد، یک پنل دیجیتالی برای سیستم تهویه مطبوع کراس اوور تیارا طراحی شده که نمایشگر دیجیتالی باریکی دارد که شدت پرتابش باد و تنظیمات دما را نشان می دهد. فعلا در تیارا خبری از تهویه اتوماتیک نیست، اما ممکن است نسخه نهایی با سیستم تهویه اتوماتیک عرضه شود. مقداری پایین تر یک درب با تریم مشکی پیانویی قرار دارد که زیر آن شارژر فندکی و خروجی usb پنهان شده است. در کنسول میانی یک شیفتر دنده مکانیکی قرار داشته که در اطراف آن کلیدهای مربوط به ترمز پارک برقی، کمکی پارک، مد رانندگی اسپرت و کلیدهای میانبر برای تنظیم سیستم مالتی مدیا جانمایی شده اند. در مقابل راننده یک فرمان نیمه D کات قرار دارد که روی آن کلیدهای مربوط به تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل دیده می شوند. در سمت چپ فرمان هم کلیدهای مربوط به تنظیم شدت نور پشت آمپر، دوربین دید 360 درجه، کنترل پایداری، درب برقی صندوق عقب و تنظیم ارتفاع چراغ های جلو قرار دارند.

تست و بررسی درایو کراس اوور تیارا مکث موتور tiara

صندلی ها دارای تودوزی چرمی مشکی با کیفیت معمولی بوده که در قسمت نشیمن و پشتی دارای چرم سوراخدار هستند. اما به مهمترین ویژگی کابین خودرو تیارا مکث موتور می رسیم و آن هم بحث راحتی و ارگونومی داخل کابین است. تیارا یک کراس اوور تورینگ هفت نفره بوده که کابین بسیار جاداری را به شما ارائه می دهد. حتی اگر صندلی ردیف جلو را در راحتی کامل تنظیم کنید، در ردیف دوم و سوم هم فضای راحتی خواهید داشت. صندلی راننده در شش جهت و صندلی سرنشین در چهار جهت به صورت برقی تنظیم می شوند و در کنار کلیدهای تنظیم صندلی های جلو، کلید گرمکن صندلی ها نیز جانمایی شده است. برای سرنشینان ردیف دوم یک دریچه مجزا برای سیستم تهویه به همراه دو خروجی USB تعبیه شده است. صندلی های به صورت ریلی عقب و جلو شده و امکان تنظیم زاویه پشتی آنها نیز وجود دارد. به همین جهت می توانید فضا را به نوعی تنظیم کنید که سرنشینان در ردیف سوم نیز فضای راحتی داشته باشند. ابتدا تصور می کردیم که در ردیف سوم تنها افراد خردسال قرار می گیرند. اما در عمل مشخص شد که اگر صندلی ردیف دوم را تنظیم کنید، در ردیف سوم دو فرد بزرگسال هم فضای مناسبی برای نشستن دارند. بدین ترتیب خودرو تیارا مکث موتور را از نظر فضای داخلی باید جادارترین کراس اوور چینی هفت نفره صفر کیلومتر موجود در بازار ایران دانست که فضای بسیار راحتی را در هر سه ردیف ارائه می دهد. در بالای سر سرنشینان هم یک سانروف بزرگ پانورامیک قرار داشته که فضای کابین را جذابتر کرده است.

تست و بررسی درایو کراس اوور تیارا مکث موتور tiara

مشخصات خودرو تیارا مکث موتور

تیارا مکث موتور یا همان بایک روژیانگ X5 مانند عمده خودروهای چینی دارای یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است. این موتور قادر به تولید 155 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور بوده که نیروی آن به کمک گیربکس اتوماتیک شش سرعته با قابلیت تعویض به صورت دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. ترکیب این موتور و گیربکس با توجه به وزن 1610 کیلوگرمی تیارا مکث موتور مناسب به نظر می رسد. اما نباید از این خودرو توقع شتابگیری فضایی را به ویژه به هنگام حرکت به صورت فول سرنشین داشت. در واقع تیارا مکث موتور مناسب افرادیست که به دنبال یک کراس اوور خانوادگی جادار و راحت با کابین لوکس هستند و شتاب و سرعت برای آنها در اولویت های بعدی قرار دارد.

تست و بررسی درایو کراس اوور تیارا مکث موتور tiara

کراس اوور تیارا مکث موتور طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4788، 1875 و 1730 میلی متر دارد و فاصله بین دو محور این خودرو 2815 میلی متر است. بدین ترتیب ماشین تیارا Tiara مکث موتور جزو کراس اوورهای سایز متوسط بازار ایران دسته بندی می شود.

تست و بررسی درایو کراس اوور تیارا مکث موتور tiara

تجربه رانندگی با تیارا مکث موتور

تیارا مکث موتور همانطور که پیشتر اظهار کردیم یک کراس اوور خانوادگی و جادار بوده و عملا توقع سواری اسپرت و خیلی پرشتابی را از این خودرو نداشتیم. البته پیستی هم که برای تست در اختیار داشتیم چندان استاندارد نبود و روسازی آن با موزاییک بتنی انجام شده بود و شیب آن نیز چندان مناسب نبود. همین موارد سبب شد که چندان به این خودرو فشار نیاوردیم. اما تیارا دقیقا مطابق تصورمان عمل کرد. یک سواری آرام، راحت و نرم از خود ارائه داد که البته به محض فشردن پدال گاز نیز عکس العمل خوبی را از آن مشاهده می کردیم. شتابگیری تیارا با توجه به وزن و ابعاد این خودرو کاملا مناسب بود. البته با توجه به غیراستاندارد بودن فضا، چندان روی شتابگیری صفر تا 100 اصرار نداشتیم. ولی طی چند بار تستی که انجام دادیم به عدد حدود 13 ثانیه دست یافتیم که البته اگر تست در پیست استاندارد با بنزین با کیفیت تر انجام می شد، قطعا شتاب صفر تا 100 بهتری را ثبت می کردیم.

تست و بررسی درایو کراس اوور تیارا مکث موتور tiara

هماهنگی جعبه دنده و پیشرانه تیارا کاملا مناسب بود و ضعفی را در آن مشاهده نکردیم. گیربکس حالت تعویض دنده به صورت دستی هم دارد که البته معکوس دادن با آن تنها در دور زیر 3000 امکان پذیر بوده که این موضوع در تمام خودروهای چینی رایج تا به موتور و گیربکس آسیبی وارد نشود. عملکرد سیستم تعلیق روی مسیر موزاییکی پیست رضایتبخش بود و سیستم تعلیق تیارا عمده ناهمواری های ریز را جذب می کرد. مکث تیارا در اکسل جلو دارای سیستم تعلیق مکفرسون و در اکسل عقب دارای تعلیق تورشن بیم یک تکه بوده و فاقد تعلیق مولتی لینک است. با این حال سواری رضایتبخشی را از این خودرو حتی در پیچ ها و مانورها با وجود ابعاد به نسبت بزرگ و فاصله بین دو محور زیاد شاهد بودیم. سیستم فرمان هم عملکرد خوبی داشت که البته بسته به شرایط رانندگی امکان تغییر میزان سفتی و نرمی فرمان وجود داشت.

تست و بررسی درایو کراس اوور تیارا مکث موتور tiara

عملکرد کنترل پایداری تیارا هم رضایتبخش بود و به خوبی مانع از سر خوردن قسمت انتهایی خودرو می شد. سیستم ترمز هم با وجود فشارهای پی در پی به خوبی از پس متوقف کردن این کراس اوور خانوادگی برآمد. در حین شتابگیری ناگهانی مقداری لگ در عملکرد توربوشارژ حس می شد که این موضوع در تمامی خودروهای تک توربو وجود داشته و چیز عجیبی نیست. اما توصیه ما این بوده که با توجه به کیفیت بنزین، از بنزین سوپر یا بنزین معمولی به همراه اکتان در باک استفاده کنید تا راندمان پیشرانه افت نکند و ناک و لگ به حداقل برسد.

تست و بررسی درایو کراس اوور تیارا مکث موتور tiara

امکانات رفاهی و ایمنی کراس اوور تیارا مکث موتور

تیارا یک کراس اوور لوکس و خانوادگی بوده و تجهیزات رفاهی و ایمنی مناسبی را ارائه می دهد. کراس اوور مکث موتور تیارا دارای امکانات ایمنی مانند 6 کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، نمایش نقاط کور، دوربین ثبت وقایع، دوربین دید 360 درجه، اتوهلد، کمکی حرکت در سربالایی، کنترل خودرو در سرازیری، کنترل کشش و سیستم پایش فشار باد تایرهاست.

تست و بررسی درایو کراس اوور تیارا مکث موتور tiara

کراس اوور تیارا مکث موتور در زمینه تجهیزات رفاهی نیز جزو شاسی بلندهای چینی لوکس بازار ایران محسوب شده و دارای یک نمایشگر 12.3 اینچی دیجیتالی در پشت فرمان، نمایشگر لمسی 10.25 اینچی سیستم مالتی مدیا در میان داشبورد، سانروف پانورامیک، صندلی برقی راننده قابل تنظیم در 6 جهت، صندلی سرنشین جلو قابل تنظیم در 4 جهت به صورت برقی، گرمکن صندلی های جلو، درب برقی فضای بار، سیستم تهویه مطبوع الکترونیکی دیستی با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سنسور نور و … است.

تست و بررسی درایو کراس اوور تیارا مکث موتور tiara

رقبای تیارا مکث موتور

تیارا یک کراس اوور خانوادگی هفت نفره و لوکس بوده که در بازار ایران بی رقیب نیست. البته مکث موتور قیمت تیارا را هنوز اعلام نکرده، ولی تصور ما قیمتی در محدوده یک میلیارد تومان است. با این تفاسیر خودروهایی همچون چری تیگو 7، ام وی ام ایکس 55 پرو، هایما اس 7 پلاس، اف ام سی T5 و فیدلیتی بهمن موتور را می توان رقبای هم کلاس یا هم قیمت تیارا دانست.

تست و بررسی درایو کراس اوور تیارا مکث موتور tiara

عکس خودرو تیارا مکث موتور

 

 

 

4.2 از 6 رای