اخبار خودرو ایران
چینی بی حاشیه و مظلوم بازار ایران

تست و بررسی لیفان X70 ایکس 70

عکاس: هومهر منصوریان
یکشنبه - ۱ اسفند ۱۴۰۰
خواندن 8 دقیقه
تست و بررسی لیفان X70 ایکس ۷۰

لیفان از جمله اولین خودروسازان چینی بوده که به بازار ایران ورود کرد و تا به امروز محصولات متنوعی اعم از سدان و کراس اوور را عرضه کرده است. اما بحران های اقتصادی لیفان و همچنین تحریم ها باعث شده که فعالیت این خودروساز چینی در ایران تنها به عرضه کراس اوور لیفان X70 ایکس 70 محدود شود. به لطف نمایندگی 1751 کرمان موتور مرادی، فرصتی پیش آمد تا لیفان ایکس 70 X70 را تست و بررسی کنیم و در ادامه به بررسی ویژگی های این خودرو می پردازیم.

به گزارش خودرونویس، هرچند لیفان برند چینی شناخته شده ای در ایران محسوب می شود، ولی لیفان ایکس 70 X70 جزو ناشناخته شده ترین خودروهای چینی در بین رقبای خود بوده که این به واسطه عرضه دیر هنگام و همچنین عدم تبلیغات و بازاریابی مناسب برای این خودروست. اما لیفان X70 ایکس 70 یکی از بهترین خودروهای چینی در بین رقبا بوده و می توان آن را گزینه ای منطقی برای خرید دانست.

تست و بررسی لیفان X70 ایکس ۷۰

 

طراحی لیفان ایکس 70 X70

لیفان ایکس 70 X70 از جدیدترین زبان طراحی این خودروساز چینی بهره می برد و خوشبختانه لوگوی شبه شبکه 3 این خودروساز چینی از جلو و عقب X70 حذف شده و به جای آن نام انگلیسی LIFAN روی جلوپنجره و همچنین درب فضای بار نصب شده است. لیفان همواره طراحی های محافظه کارانه ای داشته و سعی کرده در طراحی های خود از اغراق و حجم پردازی های عجیب و فضایی به دور باشد. خودروهای لیفان همواره طراحی های منطقی تری به نسبت برخی از رقبا داشته اند که این موضوع در لیفان ایکس X70 نیز کاملا مشهود است.

تست و بررسی لیفان X70 ایکس ۷۰

 

لیفان ایکس 70 X70 در سرتاسر بدنه خود دارای خطوط بسیار کم عمق بوده و حتی خط شخصیت این خودرو نیز بسیار ساده و کم عمق طراحی شده است. در پروفیل جلو جلوپنجره با خطوط کرومی افقی دیده می شود که از دو طرف با چراغ های بزرگی احاطه شده است. خوشبختانه لیفان سبک طراحی سنتی را حفظ کرده و به جای چراغ های اصلی از چراغ های LED روشنایی در روز باریک استفاده نکرده است. چراغ های روشنایی در روز لیفان X70 ایکس 70 هم به صورت یکپارچه درون چراغ های اصلی طراحی شده اند.

تست و بررسی لیفان X70 ایکس ۷۰

 

کاپوت دارای دو خط برجسته کم عمق بوده که از ستون A به جلو پنجره ختم شده اند. همین موضوع سبب عضلانی تر جلوه کردن لیفان ایکس 70 X70 در نمای جلویی شده و مقداری چهره این خودرو را از سادگی خارج کرده است.

در قسمت جانبی شاهد طراحی بسیار ساده ای در لیفان X70 هستیم. طراحی نمای عقب لیفان ایکس 70 X70 هماهنگی نسبی خوبی با طراحی جلو دارد. در این قسمت چراغ ها توسط یک نوار کرومی عریض به یکدیگر متصل شده اند و خبری از نوار LED سرتاسری نیست. سپر عقب فاصله زیادی از سطح زمین داشته و به خوبی خروجی اگزوز اصلی پنهان شده در پشت آن مشخص است. واقعا متوجه نمی شوم که طراح چه اصراری برای طراحی دو خروجی اگزوز مصنوعی برای لیفان ایکس 70 X70 درون یک دیفیوزر ساده نقره ای رنگ داشته؛ در حالی که حتی در حالت ایستاده هم خروجی اگزوز اصلی پشت سپر مشخص است!

تست و بررسی لیفان ایکس 70 X70

کابین لیفان ایکس 70 X70

کابین لیفان X70 ایکس 70 هم طراحی ساده ای دارد. اما به نسبت برخی از رقبا زیباتر است. تمام قسمت های داشبورد و رودری ها از پلاستیک خشک ساخته شده اند که حس خوبی به سرنشین و راننده القا نمی کند. رویه داشبورد تریم پلاستیکی با طرح دوخت چرم دارد. قسمت میانی داشبورد هم دارای تریم پلاستیکی نقره ای رنگ طرحدار بوده که استایل داشبورد این خودرو را از سادگی خارج کرده است.

تست و بررسی لیفان ایکس 70 X70

در قسمت میانی داشبورد یک نمایشگر 9 اینچی لمسی اندروید برای سیستم مالتی مدیا و رهیاب نصب شده که از دو طرف با دریچه های سیستم تهویه احاطه شده است. مقداری پایین تر کلیدهای میانبر مربوط به همین سیستم مالتی مدیا روی داشبورد نصب شده و مقداری پایین تر نیز کلیدهای مربوط به کنترل سیستم تهویه و گرمکن صندلی های جلو به همراه یک نمایشگر خطی بسیار ساده جانمایی شده اند. در زیر آنها نیز فندکی، خروجی برق 120 وات و دو خروجی یو اس بی قرار دارند.

تست و بررسی لیفان ایکس 70 X70

در کنسول میانی هم شیفتر گیربکس اتوماتیک به همراه کلید مد رانندگی برف به سادگی هرچه تمام طراحی شده اند. در مقابل راننده یک غربیلک فرمان دایره ای شکل قرار دارد و خبری از D کات بودن نیست. روی این غربیلک فرمان کلیدهای مربوط به تنظیم سیستم صوتی و همچنین کروز کنترل قرار دارند. در پشت فرمان هم دو نشانگر آنالوگ برای سرعت و دور موتور به همراه نمایشگر مربوط به کامپیوتر سفری قرار دارند.

تست و بررسی لیفان ایکس 70 X70

در مقابل زانوی راننده هم کلیدهای مربوط به تنظیم آینه هاف تنظیم ارتفاع چراغ ها و فعال و غیر فعال کردن سیستم کنترل پایداری جانمایی شده اند. صندلی ها دارای تودوزی چرمی مشکی رنگ بودن که قسمت میانی آنها سوراخ دار بوده که مقداری از تعریق در فصل تابستان جلوگیری می کند.

تست و بررسی لیفان ایکس 70 X70

لیفان ایکس 70 X70 کراس اووری پنج نفره و شهری بوده که ابعاد کامپکت و به نسبت کوچکی دارد. ولی کابین برای پنج سرنشین بزرگسال کاملا فضای مناسبی داشته و در ردیف عقب فضای پا بسیار خوبی برای سرنشینان تعبیه شده است.

تست و بررسی لیفان ایکس 70 X70

مشخصات لیفان ایکس 70 X70

لیفان X70 ایکس 70 از معدود کراس اوورهای مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی بازار ایران است. چراکه بیشتر رقبا دیگر به پیشرانه توربوشارژ مجهز شده اند. لیفان X70 ایکس 70 از یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بهره برده که قادر به تولید 140 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و 178 نیوتن متر گشتاور در 4200 دور بر دقیقه است. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض دستی دنده های شبیه سازی شده و همچنین مد رانندگی برف به چرخ های جلو منتقل می شود.

تست و بررسی لیفان ایکس 70 X70

به نظر می رسد که این پیشرانه 140 اسب بخاری جوابگوی وزن 1415 کیلوگرمی لیفان X70 ایکس 70 باشد. این خودرو دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4390، 1820 و 1715 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن 2610 میلی متر اعلام شده است. بدین ترتیب جزو کراس اوورهای کوچک شهری قرار می گیرد.

تست و بررسی لیفان ایکس 70 X70

سواری لیفان X70 ایکس 70

نباید از لیفان X70 با پیشرانه 140 اسب بخاری و همچنین گیربکس CVT انتظار راننئگی پر هیجانی را داشت. شتابگیری اولیه این خودرو به دلیل پیشرانه 140 اسب بخاری و گیربکس CVT تا سرعت 50 کیلومتر بر ساعت بسیار کند بوده و پس از آن مقداری عملکرد خودرو بهتر می شود. در واقع در شتابگیری اولیه نباید از لیفان X70 توقع زیادی داشته باشید، ولی در حرکت و سرعت های بین 60 تا 120 کیلومتر عملکرد این خودرو شما را راضی می کند. شتاب صفر تا 100 کیلومتر این خودرو چیزی در حدود 14.5 ثانیه بوده که به نسبت رقبایی که دارای پیشرانه توربوشارژ هستند مقداری کندتر است.

تست و بررسی لیفان X70 ایکس ۷۰

 

نکته ای که در همان ابتدای حرکت توجه ما را جلب کرد، سفت بودن فرمان لیفان X70 ایکس 70 بود. باید به این موضوع اشاره کنیم که لیفان X70 ایکس 70 برخلاف بسیاری از رقبا همچنان دارای سیستم فرمان هیدرولیکی بوده و فاقد فرمان کمکی برقیست. همین موضوع سبب مقداری سفت بودن فرمان لیفان ایکس 70 نسبت به رقبای دارای فرمان برقی می شود. ولی فرمان این خودرو نسبت به فرمان سایر خودروهای فرمان هیدرولیکی هم سفت تر بود که ممکن است صرفا این مشکل در نسخه مورد بررسی وجود داشته باشد.

تست و بررسی لیفان X70 ایکس ۷۰

 

راننده به لطف آینه های جانبی بزرگ و موقعیت قرارگیری بالا دید بسیار خوبی به محیط پیرامونی دارد و حس یک کراس اوور واقعی به سرنشینان به دلیل فاصله به نسبت خوب از سطح زمین القا می شود. صدای ورودی به داخل کابین لیفان X70 ایکس 70 کم بوده و حتی در سرعت های بالای 120 کیلومتر سواری آرامی را در این خودرو تجربه کردیم. نکته منفی کوبش سیستم تعلیق بود که این موضوع در ناهمواری های تیز و کوچک آزار دهنده بود. ولی به طور کلی عملکرد تعلیق متوسط رو به خشک بود. سیستم ترمز لیفان ایکس 70 عملکرد خوبی داشت و می توان در ترمزگیری های شدید ناگهانی روی آن حساب کرد.

تست و بررسی لیفان ایکس 70 X70

نکته ای که توجه من را جلب کرد، مصرف سوخت بهینه لیفان X70 بود. این خودرو در روز تست میانگین مصرف سوختی در حدود 8.5 لیتر در 100 کیلومتر داشت که با وجود فشارهای جزیی و رانندگی در سیکل شهری معقول به نظر می رسد. فقدان پیشرانه توربوشارژ در لیفان ایکس 70 X70 شاید تاثیر منفی در شتابگیری گذاشته باشد، ولی حداقل با کیفیت پایین بنزین ایران به مشکل برنخواهید خورد و می توان گفت که هزینه های نگهداری و استهلاک پایین تری نسبت به خودروهای مجهز به پیشرانه توربوشارژ دارد.

 

امکانات لیفان X70 ایکس 70

لیفان X70 ایکس 70 جزو کراس اوورهای چینی ارزان قیمت در ایران محسوب می شود و قیمتی کمتر از 700 میلیون تومان در بازار دارد. نباید انتظار تجهیزات لوکسی را در این خودرو داشت. ولی به نسبت مبلغ پرداختی شما را راضی خواهد کرد. لیفان X70 دارای تجهیزات ایمنی مانند دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، پایش فشار باد تایرها، کنترل پایداری الکترونیکی، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، سنسور پارک جلو، کروز کنترل و کمکی حرکت در سربالاییست.

تست و بررسی لیفان ایکس 70 X70

از جمله تجهیزات رفاهی لیفان X70 ایکس 70 هم می توان به نمایشگر 9 اینچی لمسی مالتی مدیا اندروید با رهیاب و شش بلندگو، سانروف برقی، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو، چراغ های روشنایی در روز، سنسور نور، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کلیدهای کنترلی روی فرمان و … اشاره کرد.

تست و بررسی لیفان X70 ایکس ۷۰

رقبای لیفان X70

لیفان X70 در دسته خودروهای چینی بین 600 تا 700 میلیون تومانی بازار ایران قرار می گیرد و از جمله رقبای آن می توان به ام وی ام X33 ایکس 33، هایما S5 اس 5 و فردا FMC SX5 اشاره کرد. طراحی محافظه کارانه، پیشرانه کم استهلاک، امکانات رفاهی و ایمنی خوب، فضای داخلی جادار و همچنین طراحی به نسبت زیبای کابین باعث شده لیفان X70 ایکس 70 یک انتخاب منطقی در بین کراس اوورهای هم رده خود باشد. در پایان باید از نمایندگی 1751 کرمان موتور آقای مرادی بابت همکاری و در اختیار قرار دادن این لیفان X70 ایکس 70 تشکر کنیم.

عکس ماشین لیفان X70 ایکس 70

4.5 از 8 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • رودین | 11 مهر 1401 - 1:20 ق.ظ

    بسیار متن روان و زیبا و تصاویر با جزییات و کیفیت بسیار خوب.
    ممنون که مطلب مفیدی تولید کردید.
    طبق متن این بررسی متوجه شدم که ماشین بدی نیست و اگه میتونست عرصه رو بر روی x33 جدید تنگ بکنه. اما شرکت عرضه کننده، قیمت زیاد شرکتی و فرمان هیدرولیکیش رو از معایبش میدونم.

    • یحیی دادگر | 11 مهر 1401 - 10:30 ق.ظ

      سلام عرض ادب، ممنون از لطف شما، دقیقا درست می فرمایید

  • حامد | 15 فروردین 1401 - 0:32 ق.ظ

    متن بسیار عالی و کامل بود ممنون از نگارنده این متن . انتخاب ایده آلی برای بازه قیمتی ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومن می‌باشد و هم شامل دیزاین به روز و معقولی می‌باشد و هم امکانات اولیه را داراست و چون تنفس طبیعی می‌باشد مشکل بنزین و تعمیرات موتور نخواهیم داشت . انتخاب من قطعا اگر خدمات پس از فروش خوبی داشته باشد لیفانx70خواهد بود.