طراحی لاماری ایما Eama آرین پارس موتور

به گزارش خودرونویس، لاماری ایما Eama یکی از جذاب ترین کراس اوورهای چینی از نظر طراحی ظاهریست. البته جذابیت این خودرو فقط ظاهری نبوده و اگر نگاهی به مشخصات فنی لاماری ایما Eama داشته باشید متوجه می شوید که با یکی از قدرتمندترین کراس اوورهای چینی در ایران سر و کار داریم. در پروفیل جلوی لاماری ایما شاهد طراحی بسیار خشن و جذاب هستیم که به لطف سبک طراحی چراغ های روشنایی در روز در بالاترین قسمت، وجود جلوپنجره ای بزرگ با خطوط عمودی، سبک طراحی سپر و وجود چراغ های اصلی و مه شکن ها درون سپر ایجاد شده است. به عقیده من جذاب ترین قسمت طراحی لاماری ایما آرین پارس موتور هم همین پروفیل جلوست.

تست و بررسی لاماری ایما Eama

در نمای جانبی لاماری ایما طراحی ساده تری را شاهد هستیم. کاپوتی به نسبت کشیده در کنار کابینی طولانی برای این خودرو طراحی شده که همین طول زیاد نشان دهنده فضای زیاد کابین برای پنج نفر است. در قسمت عقب شیشه درب صندوق شیبی ملایم داشته که حالتی کوپه مانند را به این خودرو بخشیده است. در پروفیل عقب هم شاهد طراحی جذابی هستیم و یک نوار LED دو چراغ اصلی را به یکدیگر متصل کرده اند. نکته مثبت وجود دو خروجی اگزوز دوال در دو طرف سپر بوده که هر دو واقعی هستند.

تست و بررسی لاماری ایما Eama

کابین لاماری ایما آرین پارس موتور

روی داشبورد لاماری ایما دو نمایشگر دیجیتالی 10.25 اینچی درون یک قاب قرار گرفته اند. یکی از این نمایشگرها به جای کلاسترهای عقربه ای پشت فرمان بوده و دیگری نقش سیستم سرگرمی و مالتی مدیا را ایفا می کند. به لطف این نمایشگر تقریبا تمام کلیدهای فیزیکی درون کابین لاماری ایما Eama حذف شده اند. حتی در میان داشبورد کلید میانبر برای سیستم مالتی مدیا هم طراحی نشده و سعی شده کابین به معنای واقعی دیزاینی مینیمال، ساده و شکیل داشته باشد. در سمت چپ فرمان کلیدهای مربوط به تنظیم آینه های جانبی و همچنین روشن و خاموش کردن سیستم کنترل پایداری قرار دارد.

تست و بررسی لاماری ایما Eama

در کنسول میانی هم پنل مربوط به تنظیم سیستم تهویه مطبوه اتوماتیک طراحی شده است. روی فرمان D شکل لاماری ایما کلیدهای کنترل سیستم صوتی و همچنین کروز کنترل و کامپیوتر سفری و همچنین تنظیم روشنایی کلاستر پشت فرمان جانمایی شده است. به لطف امکان تنظیم روشنایی حتی در نور زیاد هم می توانید دید خوبی نسبت به نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان داشته باشید.

تست و بررسی لاماری ایما Eama

در کنسول میانی لامار ایما خبری از نصب شیفتر دنده مکانیکی نیست. به جای آن شیفتر دنده الکترونیکی یا شیفت بای وایر نصب شده که اتصالی مکانیکی با گیربکس ندارد. این موضوع سبب شده یک فضای خالی در زیر کنسول ایجاد شود و به عبارتی کنسول وسط حالتی شناور داشته باشد. تنها کلیدهای فیزیکی اطراف شیفتر دنده برای ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل خودرو در سرازیری و انتخاب مدهای رانندگی تعبیه شده اند.

تست و بررسی لاماری ایما Eama

رویه داشبورد دارای پوشش پلاستیکی با طرح دوخت مانند بوده که خوشبختانه پلاستیک خشک نیست. در قسمت میانی داشبورد هم یک پلاستیک طرحدار اجرا شده که داشبورد را زیباتر کرده است. برای صندلی ها تودوزی چرم مصنوعی اجرا شده که در قسمت نشیمن و تکیه گاه سوراخ دار هستند که مانع تعریق سرنشینان می شوند. تودوزی چرمی مشکی کابین دارای دوختی قرمز رنگ بوده که زیبایی کابین لاماری ایما را بیشتر کرده. همین دوخت قرمز رنگ در رودریهای لاماری ایما نیز اجرا شده است.

تست و بررسی لاماری ایما Eama

در حالتی که سرنشین جلو و راننده صندلی خود را به صورت کاملا راحت تنظیم کنند، در ردیف دوم فضای کاملا کافی برای نشستن سه نفر بزرگسال فراهم است. با وجود اینکه لاماری ایما حالتی شبیه به کراس اوورهای کوپه دارد، اما فضای سر برای سرنشینان در ردیف عقب کاملا کافیست. در این ردیف دریچه سیستم تهویه برای سرنشینان تعبیه شده که گردش هوای داخل کابین را بهتر می کند.

تست و بررسی لاماری ایما Eama

فضای بار لاماری ایما نسبت به کراس اوور بودن و سگمنتی که در آن قرار دارد کافیست. البته به دلیل قرار گفتن زاپاس باریک و متعلقات مربوط به تعویض لاستیک، مقداری از فضای بار کاسته شده، ولی با این وجود فضای بار این خودرو نسبت به رقبا کمتر نیست. ضمن اینکه اگر قصد جا به جایی وسایل بزرگ هم داشته باشید امکان خواباندن صندلی های ردیف دوم وجود دارد.

ویدیو بررسی لاماری ایما Eama آرین پارس موتور

 

مشخصات فنی لاماری ایما Eama

لاماری ایما مثل بیشتر خودروهای چینی بازار ایران از پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بهره برده. ولی پیشرانه 1.5 لیتری لاماری ایما Eama ساخت میتسوبیشی بوده و دارای سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI است. موتور لاماری ایما قدرتمندترین موتور 1.5 لیتری توربوشارژ استاندارد موجود در کشور بوده و قادر به تولید 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور است. این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعته دو کلاچه تر بدون امکان تعویض دستی دنده ها به چرخ های جلو منتقل می شود. برای لاماری ایما سه حالت رانندگی نرمال، اکو و اسپرت هم تعبیه شده است.

تست و بررسی لاماری ایما Eama

بررسی لاماری ایما Eama

در یک روز آفتابی و بارانی در روزهای پایانی سال 1400، سرانجام موفق شدیم لاماری ایما Eama آرین پارس موتور را در پیست آزادی به چالش بکشیم. باید اعتراف کنیم که از قبل خیلی نقشه ها برای به چالش کشیدن این کراس اوور 1550 کیلوگرمی با پیشرانه 1.5 لیتری پرقدرتش در ذهن پرورانده بودیم و سعی کردیم هرطور که ممکن است لاماری ایما Eama را به چالش بکشیم. به محض ورود به کابین سیستم کنترل پایداری لاماری ایما Eama را خاموش کردم. اما در پیچ با وجود اینکه با سرعت بالایی وارد شدم قسمت انتهایی خودرو در نرفت! متعجب شدم و دیدم چراغ ESP در پشت فرمان خاموش است. همان لحظه بود که فهمیدم امکان خاموش کردن سیستم کنترل پایداری لاماری ایما وجود ندارد و در صورت عبور سرعت از 40 کیلومتر بر ساعت سیستم کنترل پایداری به صورت اتوماتیک وارد مدار می شود. این موضوع نکته مثبتی تلقی می شود، چراکه اگر اشتباها دست کسی به این کلید برخورد کرد و سیستم کنترل پایداری خاموش شد، به صورت اتوماتیک با افزایش سرعت دوباره وارد مدار می شود.

تست و بررسی لاماری ایما Eama

لاماری ایما مورد بررسی به تایرهای نکسن مجهز بود که همین موضوع خیالمان را بابت چسبندگی خوب به سطح پیست راحت کرده بود. البته در نسخه های آتی به دلیل قوانین مربوط به داخلی سازی خبری از تایرهای خارجی نیست و تایرهای ساخت داخل روی لاماری ایما نصب خواهد شد. این موضوع برای تمام رقبای این خودرو نیز اجرا شده تا حداقل الزامات مربوط به داخلی سازی خودرو اجرا شود. در قسمتی از پیست آزادی با موانعی حالت تست گوزن را شبیه سازی کرده بودیم تا مشخص شود عملکرد لاماری در تغییر مسیر ناگهانی و بازگشت دوباره به مسیر اصلی چگونه است. هرچند چیدمان این موانع کله قندی چندان استاندارد نبود ولی عملکرد لاماری ایما Eama رضایتبخش بود و تقریبا با سرعت 90 کیلومتر که تغییر جهت می دادیم، پایداری و تعادل خودرو دچار مشکل نمی شد. در پیچ ها رولینگ بدنه بسیار کنترل شده بود و حس واژگونی به سرنشین و راننده منتقل نمی شد. در عین حال نرمی سواری نیز کاملا مطلوب بود. سه مد رانندگی نرمال، اکو و اسپرت برای لاماری ایما در نظر گرفته شده بود که به دلیل نداشتن امکان تعویض دنده به صورت دستی موفق به بررسی تفاوت های این سه مد رانندگی نشدیم. ولی می توان تفاوت حساسیت دریچه گاز نسبت به فشردن پدال را با تغییر این مدهای رانندگی متصور بود. ترمز لاماری ایما در فشارهای پی در پی که به این خودرو وارد کردیم عملکرد خوبی از خود نشان داد و افت توان نداشت.

تست و بررسی لاماری ایما Eama

مهم ترین نکته کوپل بودن موتور و گیربکس لاماری ایما Eama بود. به طوریکه شتابگیری تقریبا یکنواخت و خوبی را تا سرعت 130 کیلومتر بر ساعت که در پیست کوتاه آزادی امکان دسترسی به آن فراهم بود را تجربه کردیم. به دلیل قدرت بیشتر پیشرانه نسبت به رقبا، شتابگیری اولیه لاماری ایما مقداری نسبت به رقبای هم رده بهتر است.

تست و بررسی لاماری ایما Eama

این نکته را نباید فراموش کرد که لاماری ایما Eama مانند تمام رقبا کراس اووری تک دیفرانسیل (جلو محرک) بوده که برای استفاده های شهری و بین شهری طراحی شده. لاماری ایما نه خودرویی آفرودیست و نه اینکه برای حرکت های نمایشی درون پیست طراحی شده. ولی عملکرد آن رضایتبخش بود و سربلند از تست ما بیرون آمد. طراحی خودرو به خصوص ابعاد، تقسیم وزن و فاصله بین دو محور از موضوعات بسیار مهم و کلیدی محسوب می شوند که دقت این سه مورد در پیست مشخص می شود. لاماری ایما در پیچ ها نه مشکل کم فرمانی داشت و نه بیش فرمانی و تقریبا عملکردی معقول از خود نشان داد. سیستم کنترل پایداری به دقت وارد مدار می شد و در صورت ورود به پیچ با سرعت سرعت بالا، دریچه گاز را غیر فعال می کرد تا مانع از سر خوردن خودرو شود و گوزن وحشی ما را به مسیر باز می گرداند.

تست و بررسی لاماری ایما Eama

امکانات لاماری ایما Eama

لاماری ایما Eama در حال حاضر با یک تیپ به بازار عرضه می شود. آرین پارس موتور قصد داشت در ابتدا پیش از پایان سال جاری لاماری ایما را به بازار عرضه کند، ولی متاسفانه نهادهای دولتی برای صدور مجوزهای لازم همکاری نداشتند. ولی در نهایت این خودرو در اوایل سال 1400 به صورت فروش فوری و قیمت قطعی وارد بازار خواهد شد. در ابتدا یک تیپ پریمیوم از لاماری ایما با امکانات ایمنی و رفاهی مانند شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو، کنترل خودرو در سرازیری، کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل کشش، سیستم ترمز کمکی، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، پایش فشار باد تایرها، سنسور دنده عقب، سانروف برقی پانوراما، نمایشگر دیجیتالی 10.25 اینچی پشت فرمان، نمایشگر لمسی 10.25 اینچی برای سیستم سرگرمی، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در شش جهت و تنظیم گودی کمر، فرمان برقی D شکل با کلیدهای کنترلی، کروز کنترل، مد رانندگی اکو و اسپرت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سنسور نور، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب و کول باکس به بازار عرضه می شود.

تست و بررسی لاماری ایما Eama

هرچند امکانات لاماری ایما Eama در همین نسخه نیز مناسب به نظر می رسد، ولی آرین پارس موتور در آینده نسخه ای لوکس تر از این خودرو را با تجهیزاتی مانند دوربین دید 360 درجه و درب برقی صندوق عقب و برخی آپشن های دیگر به بازار عرضه خواهد کرد.

عکس ماشین لاماری ایما Eama

5 از 13 رای