مقایسه طراحی ظاهری خودروی ری را با کیا سلتوس 2022

به گزارش خودرونویس، کراس اوور ری‌را ایران خودرو در ابتدا استایل ظاهری متمایزی با این نسخه رونمایی شده داشت.‌ ولی ایران خودرو به این نتیجه رسید که استایل ظاهری قبلی این خودرو‌ در سال‌های آینده چندان بروز نخواهد بود. به همین دلیل تصمیم به بازطراحی ری‌را گرفت و حال در طراحی این خودرو از جدیدترین ترند طراحب روز خودرو استفاده شده است. خودرو ری را دارای چراغ های جلوی دوتایی بوده و در بالاترین قسمت پروفیل جلو چراغ های LED روشنایی در روز داینامیک نصب شده اند. مقداری پایین تر در درون سپر چراغ های اصلی این خودرو جانمایی شده اند که از دو طرف جلوپنجره بزرگ این خودرو را احاطه کرده اند. در دو گوشه پایینی سپر هم چراغ‌ های مه‌شکن قرار دارند. نمای جانبی کراس اوور ری را طراحی ساده با حجم پردازی های معقولی دارد.

مقایسه کراس اوور ری را RIRA ریرا ایران خودرو با کیا سلتوس

کیا سلتوس هم به نحو دیگری از ترند طراحی روز خودرو بهره برده و به جای چراغ های جلوی دوتایی، چراغ های اصلی آن درون یک قاب در بالاترین قسمت خودرو طراحی شده اند و تنها مه شکن های LED عمودی داخل سپر این خودرو قرار گرفته اند. داخل چراغ های اصلی یک نوار LED طراحی شده که تا درون جلوپنجره امتداد یافته است. کیا سلتون هم مانند ری‌را دارای تریم بدنه دو رنگ بوده و در طراحی آن از المان های زاویه دار استفاده شده است. در عین حال کیا سعی کرده از خطوط تیز و عمیق در طراحی این خودرو خودداری کند و تا چهره کیا سلتوس ماندگارتر شود. در نمای عقب کیا سلتوس هم چراغ های LED این خودرو به وسیله یک نوار LED سرتاسری به یکدیگر متصل شده اند که این موضوع هم به ترند طراحی در صنعت خودروسازی دنیا تبدیل شده است.

مقایسه کراس اوور ری را RIRA ریرا ایران خودرو با کیا سلتوس

مقایسه مشخصات فنی ماشین ری را ایران خودرو با کیا سلتوس 2022

کراس اوور ری‌را RIRA ایران خودرو به موتور EF7 پلاس توربوشارژ یا همان TC7 پلاس مجهز شده است. این موتور 1.7 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ توربوشارژ، قادر به تولید 160 اسب بخار قدرت در دور 5000 و 240 نیوتن متر گشتاور در دور 1600 تا 4500 است. نیروی تولیدی این پیشرانه در تیپ V2 خودرو ری‌را RIRA توسط یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. همچنین سه مد رانندگی اسپرت، اکو و برفی برای گیربکس اتوماتیک خودرو ری را RIRA تعریف شده است.

مقایسه کراس اوور ری را RIRA ریرا ایران خودرو با کیا سلتوس

خودرو ری را RIRA ایران خودرو یک کراس اوور با ابعاد کامپکت بوده و دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4296، 1768 و 1620 میلی متر و همچنین فاصله بین دو محور 2590 میلی متر است. کمترین فاصله کف خودرو ری را RIRA از سطح زمین نیز 157 میلی متر اعلام شده است. در حالتی که همه صندلی های خودرو ری را RIRA ایران خودرو در جای خود قرار داشته باشند، 410 لیتر فضای بار در پشت صندلی های ردیف دوم در دسترس است. اما در صورت نیاز به فضای بار بیشتر برای حمل اجسام بزرگتر امکان خواباندن صندلی های ردیف دوم ری‌را RIRA وجود دارد که در این صورت فضای بار ری را RIRA تا 920 لیتر افزایش پیدا می کند.

مقایسه کراس اوور ری را RIRA ریرا ایران خودرو با کیا سلتوس

کیا سلتوس در مدل پایه دارای موتور 2 لیتری چهار سیلندر بوده که قادر به تولید 146 اسب بخار قدرت و 176 نیوتن متر گشتاور است که نیروی آن توسط یک گیربکس اتوماتیک IVT به هر دو محور منتقل می شود. مزیت این نسخه نسبت به ری را ایران خودرو سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک بوده، ولی ری‌را به لطف قدرت بالاتر و گشتاور به مراتب بیشتر که به لطف موتور توربوشارژ حاصل شده، شتابگیری بسیار بهتری داشته و داینامیک رانندگی بهتری را ارایه می دهد. البته کیا سلتوس دارای نسخه قدرتمندتری به نام SX با موتور 1.6 لیتری توربوشارژ و 175 اسب بخار قدرت و 261 نیوتن متر گشتاور بوده که این نیرو توسط گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه به هر چهار چرخ آن منتقل می شود. شاید این نسخه از نظر مشخصات فنی بیشتر به ری را نزدیک باشد، ولی قیمت 29 هزار دلاری آن باعث شده به مراتب گرانتر از ری را ایران خودرو باشد و به همین جهت از نظر قیمتی نمی تواند با ری را رقابت کند.

کیا سلتوس دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4368، 1800 و 1630 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2628 میلی متر اعلام شده است. کیا سلتوس از نظر ابعادی مانند ری را یک کراس اوور کامپکت بوده، اما مقداری جزیی نسبت به ری‌را بزرگتر است و فاصله بین دو محور بیشتری دارد. اما هر دو خودرو جزو سگمنت کراس اوورهای جمع و جور قرار می گیرند.

مقایسه کراس اوور ری را RIRA ریرا ایران خودرو با کیا سلتوس

از نظر قدرت و گشتاور کراس اوور ری را ایران خودرو جایگاه به مراتب بالاتری را نسبت به کیا سلتوس در مدل پایه با موتور 2 لیتری تنفس طبیعی دارد. اما کراس اوور ری‌را ایران خودرو از نظر توان تولیدی موتور بیشتر با مدل پرچمدار SX کیا سلتوس با موتور 1.6 لیتری توربو شبیه بوده و این در حالیست که کیا سلتوس SX با قیمت 29 هزار دلاری خود به مراتب نسبت به کراس اوور ری را ایران خودرو گرانتر است. بدین ترتیب قیمت پایین تر کراس اوور ری را ایران خودرو را می توان برگ برنده این خودرو در مقابل رقیب کره ای آن دانست.

 

مقایسه امکانات کراس اوور ری را ایران خودرو با کیا سلتوس 2022

خودروی ری‌را ایران خودرو در زمینه تجهیزات ایمنی در تیپ V2 دارای چهار کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی)، ترمز دیسکی جلو و عقب، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل خودرو در سرازیری، ترمز کمکی اضطراری، ترمز پارک برقی، دوربین دنده عقب، سنسور دنده عقب، امکان ردیابی و کنترل خودروی سرقتی، هشدار نبستن کمربند ایمنی راننده و سرنشین جلو، مخابره اطلاعات خودرو جهت عیب یابی و ارائه خدمات تعمیرگاهی از راه دور، پایش فشار باد مستقیم تایرها، چراغ روشنایی در روز، کروز کنترل و محدود کننده سرعت است.

مقایسه کراس اوور ری را RIRA ریرا ایران خودرو با کیا سلتوس
کراس اوور ری را در تیپ V2 دارای تجهیزات رفاهی مانند سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، فرمان برقی با کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی آن، قابلیت تنظیم زاویه فرمان، غربیلک فرمان با تودوزی چرمی، صندلی برقی راننده قابل تنظیم در 6 جهت، صندلی سرنشین جلو قابل تنظیم در 2 جهت به صورت برقی و 2 جهت به صورت دستی، سانروف برقی، روف راک، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، امکان تنظیم ارتفاع چراغ های جلو به صورت برقی از داخل کابین، آینه های برقی جانبی گرمکن دار، نمایشگر دیجیتالی 10 اینچی در پشت فرمان با امکان تنظیم شدت نور، نمایشگر لمسی 10 اینچی در میان داشبورد برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی با پورت USB و AUX و درگاه بلوتوث و امکان اتصال به تلفن همراه هوشمند، سیستم صوتی با 6 بلندگو با امکان تغییر حجم صدا متناسب با سرعت خودرو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، خروجی برق 12 ولت در کنسول میانی و در فضای بار با توان 180 وات، تودوزی ترکیبی از پارچه و چرم مصنوعی، سنسور نور و سنسور باران است. لازم به ذکر است که ایران خودرو در آینده تیپ لوکس تری از این خودرو را با نام V3 تولید خواهد کرد که تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتری نسبت به تیپ V2 دارد.

مقایسه کراس اوور ری را RIRA ریرا ایران خودرو با کیا سلتوس
کیا سلتوس هم در زمینه تجهیزات رفاهی و ایمنی کراس اوور کاملی بوده و دارای شش کیسه ایمنی هوا، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی ترمز، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل پایداری، نمایشگر 8 اینچی دیجیتالی در میان داشبورد در مدل پایه و نمایشگر 10.25 اینچی در مدل فول، نمایشگر آنالوگ در پشت فرمان در مدل پایه و نمایشگر 7 اینچی دیجیتالی در پشت فرمان در مدل SX، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، کروز کنترل، سنسور نور، فرمان برقی، سانروف برقی، سنسور نور، سنسور باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای و نوربالای هوشمند و هشدار توجه راننده است.

کراس اوور ری‌را RIRA اولین شاسی بلند تولید ملی بوده که توسط ایران خودرو و روی پلتفرم اختصاصی این شرکت موسوم به IKP1 طراحی شده است. خودروی ری را به لطف بهره بردن از زبان طراحی روز دنیا در صنعت خودروسازی، تجهیزات رفاهی و ایمنی کامل، موتور قدرتمند، کیفیت ساخت بالا به نسبت دیگر خودروهای تولید داخل به سادگی می تواند به رقیبی قدرتمند و شایسته برای سایر کراس اوورهای هم سگمنت خود مانند کیا سلتوس تبدیل شود. یقینا با عرضه ری را ایران خودرو سهم قابل توجهی از بازار کراس اوورها را در داخل ایران تصاحب می کند و ری را به رقیبی قدرتمند برای شاسی بلندهای وارداتی تبدیل خواهد شد. همچنین پیش بینی می کنیم که ایران خودرو با صادرات ری را می تواند سهم قابل توجهی را در بازارهای صادراتی نیز کسب کند و این اقدام سبب ارتقا جایگاه برند ایران خودرو در دنیا و در ذهن مشتریان می شود.

3.4 از 5 رای