اخبار خودرو ایران
نسل پنجم سدان محبوب کیا به ایران می آید

کیا K5 2023 وارداتی کوشا خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

سه شنبه - ۲۷ دی ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
kia k5 2023 کیا کی5 وارداتی کوشا خودرو (1)

کیا اپتیما 2023 که در برخی از بازارهای جهانی با نام K5 عرضه می شود قرار است که به صورت وارداتی توسط کوشا خودرو به بازار عرضه شود. کیا K5 وارداتی 2023 کوشا خودرو قرار است که به زودی در بورس کالا عرضه شود. کیا اپتیما 2023 پرچمدار سدان های وارداتی کیا بوده که بعید است که سدان رده بالاتری از این خودرو توسط کوشا خودرو و دیگر شرکت های واردکننده به ایران عرضه شود.

به گزارش خودرونویس، در حالی که در نسل های قبل این سدان سایز متوسط کیا با نام اپتیما در ایران عرضه شده بود، اما نسل جدید و نسخه 2023 این خودرو با نام کیا K5 به بازار عرضه خواهد شد. کیا K5 یکی از محبوبترین خودروهای وارداتی در ایران بوده که از نسل دوم با کد اتاق MG تا نسل چهارم آن با کد اتاق JF در ایران حضور داشته و فروش بسیار خوبی را تجربه کرد و هنوز هم بازار دست دوم داغی دارد. البته در آن زمان تحریم ها و بحث ممنوعیت واردات خودرو مانع از ادامه واردات کیا اپتیما به بازار ایران شد.

kia k5 2023 کیا کی5 وارداتی کوشا خودرو (1)

کیا اپتیما در چهار نسل اول تنها در بازار کره جنوبی با نام K5 عرضه می شد و در سایر بازارهای جهان با نام اپتیما عرضه می شود. اما پس از معرفی نسل فعلی یعنی نسل پنجم با کد اتاق DL3، کیا تصمیم گرفت که در تمام بازارهای جهانی این سدان محبوب را با نام کیا K5 عرضه کند.

kia k5 2023 کیا کی5 وارداتی کوشا خودرو (1)

ظاهر کیا K5 2023 وارداتی کوشا خودرو

کیا K5 وارداتی کوشا خودرو به احتمال زیاد از مدل 2023 است. کیا K5 با برادر خود یعنی هیوندای سوناتا پلتفرم و مشخصات مشترکی دارد. اما طراحی آن کاملا متفاوت است. کیا زبان طراحی جدید خود را در نسل پنجم K5 به نمایش گذاشته است. هرچند که سعی کرده به ترکیب زیبا و محبوب کیا اپتیما JF که فوق العاده در بازارهای جهانی محبوب بود دست نزد و به نوعی آن را به تکامل برساند.

kia k5 2023 کیا کی5 وارداتی کوشا خودرو (1)

کیا K5 وارداتی کوشا خودرو در نمای جلو سبک جدیدی از المان پوزه ببر یا تایگر نوز را به نمایش می گذارد و چراغ های اصلی به نوعی با جلوپنجره ادغام شده اند. چراغ روشنایی در روز نیز به صورت یکپارچه با چراغ های اصلی طراحی شده و دیزاین آن یادآور پالس ضربان قلب است. با توجه به محبوبیت سدان های کوپه استایل، کیا ستون D را بیشتر تا لبه صندوق عقب امتداد داده و سعی کرده نسل پنجم کیا K5 را بیشتر به خودروهای لیفت بک یا کوپه استایل شبیه کند. اما کیا K5 2023 همچنان یک سدان است.

kia k5 2023 کیا کی5 وارداتی کوشا خودرو (1)

کیا K5 2023 وارداتی در نمای عقب هم طراحی بسیار جذابی را به نمایش می گذارد. این خودرو به پیروی از ترند روز طراحی خودرو، دارای چراغ های عقب به هم پیوسته بوده که توسط یک نوار LED تکه تکه به هم وصل شده اند. گرافیک چراغ های عقب نیز جذاب بوده و کاملا متفاوت از نسل های قبلیست. کیا K5 وارداتی در قسمت پایینی سپر عقب دارای دیفیوزری زیبا بوده که در دو گوشه آن دو خروجی اگزوز ظاهرا مصنوعی نصب شده است. نسخه های پایه کیا K5 2023 وارداتی دارای رینگ های 16 اینچی هستند. اما نسخه های بالاتر به رینگ های 17 تا 19 اینچی مجهز می شوند. کوشا خودرو در یکجا اظهار کرده که کیا K5 2023 وارداتی با رینگ 16 اینچی و در جای دیگر بیان کرده که با رینگ 17 اینچی به بازار عرضه می شود.

kia k5 2023 کیا کی5 وارداتی کوشا خودرو (1)

داخل کابین کیا K5 2023 وارداتی کوشا خودرو

کیا K5 2023 وارداتی کوشا خودرو مانند نمای ظاهری طراحی اسپرتی دارد و در عین حال کیا از لوکس طراحی کردن آن نیز غافل نشده است. کیا K5 2023 در نسخه های GT و GT لاین دارای غربیلک فرمان D شکل بوده که روی آن کلیدهای کنترلی نیز دیده می شود. در پشت فرمان همچنان شاهد نشانگرهای عقربه ای هستیم که در میان آنها یک نمایشگر دیجیتالی رنگی برای کامپیوتر سفری دیده می شود. در میان داشبورد نیز یک نمایشگر لمسی 8 اینچی برای سیستم مالتی مدیا تعبیه شده است. در کنسول میانی شاهد شیفتر دنده مکانیکی جدیدی هستیم که در اطراف آن کلیدهای فیزیکی و دو جالیوانی و پد شارژ بدون سیم دیده می شود. در قسمت پایینی کنسول میانی نیز کلیدهای مربوط به تنظیم سیستم تهویه دوگانه دیده می شوند. صندلی های کیا K5 وارداتی طراحی اسپرتی دارند و به خوبی بدن سرنشینان را در بر می گیرند. صندلی های دارای پوشش چرمی مشکی رنگ بوده و دارای دوخت قرمز رنگ هستند.

kia k5 2023 کیا کی5 وارداتی کوشا خودرو (1)

مشخصات فنی کیا K5 2023 وارداتی کوشا خودرو

کیا K5 2023 وارداتی اولین نسخه از این سدان سایز متوسط کره ای بوده که با موتور توربوشارژ به ایران وارد می شود. کیا K5 2023 قرار است که با موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری توربوشارژ توسط کوشا خودرو وارد شود. این موتور قادر به تولید 180 اسب بخار قدرت و 265 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این موتور توسط گیربکس 8 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی به چرخ های جلو منتقل می شود.

کیا K5 2023 نسبت به نسل قبلی اپتیما اتاق JF بزرگتر شده است. این خودرو دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4.90، 1.86 و 1.44 متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2.85 متر است. بدین ترتیب طول و عرض نسل جدید کیا K5 نسبت به نسل قبل 50 و 25 میلی متر بیشتر شده و فاصله بین دو محور آن نیز 45 میلی متر رشد داشته که این افزایش ابعاد یقینا به کابین جادارتر و راحت تر این خودرو ختم می شود.

kia k5 2023 کیا کی5 وارداتی کوشا خودرو (1)

امکانات و آپشن های کیا K5 وارداتی کوشا خودرو

با توجه به قیمت کیا K5 در بازارهای جهانی و محدود 20 هزار یورویی برای واردات خودرو، قطعا کوشا خودرو نمی تواند نسخه های فول کیا K5 را به بازار ایران وارد کند. طبق اعلام کوشا خودرو، کیا K5 2023 وارداتی دارای امکانات ایمنی شامل سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم هشدار جلوگیری از برخورد جلو، حفظ خودرو بین خطوط، رانندگی بین دو خطوط، هشدار حضور سرنشین عقب در داخل خودرو، نور بالای هوشمند، هشدار خستگی و توجه راننده نسبت به کنترل خودرو، هشدار خروج از خط، کروز کنترل و … است.

امکانات رفاهی کیا K5 2023 وارداتی نیز شامل سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، گرمکن صندلی های جلو، گرمکن فرمان، نمایشگر 8 اینچی لمسی برای سیستم مالتی مدیا با بلوتوث و اندروید اتو و اپل کار پلی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، شارژر بدون سیم تلفن همراه، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی و … است.

 

قیمت کیا K5 2023 وارداتی کوشا خودرو

طبق اعلام وزارت صمت، تمام خودروهای وارداتی قرار است که در بورس کالا عرضه شود. کیا K5 2023 وارداتی هم از این قانون جدا نیست. بدین ترتیب کوشا خودرو نیز تمام کیا K5 های وارداتی را در بورس عرضه می کند. با توجه به قیمت کیا K5 در بازارهای جهانی، ظاهرا قرار است که قیمت پایه کیا K5 2023 در بورس دو میلیارد و 170 میلیون تومان باشد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟